پیش بینی نقدینگی و تورم در سال 1402 ، سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش وبلاگ مستند، پیمان مولوی به مطرح کردن سه سناریو برای رشد نقدینگی در سال آینده پرداخت و شرایط اقتصاد ایران را در هر یک از این سناریو ها تشریح کرد.

پیش بینی نقدینگی و تورم در سال 1402 ، سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران چیست؟

به گزارش تجارت نیوز، در سال های اخیر تورم به عنوان مسبب بسیاری از مسائل مالی و حتی اجتماعی در ایران شناخته می گردد و بخش بزرگی از افراد جامعه به ویژه افراد با سطح عایدی پایین تر، با این پدیده مزمن و خطرناک دست و پنجه نرم می نمایند. از همین روی، آنالیز آمار پایه پولی و نقدینگی، به عنوان مهم ترین های موتور های رشد تورم در اقتصاد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

در این راستا پیمان مولوی، کارشناس مالی، در مصاحبه با تجارت نیوز به عنوان کردن سه سناریو برای رشد نقدینگی در سال آینده پرداخت و شرایط اقتصاد ایران را در هر یک از این سناریو ها تشریح کرد.

سناریو خوش بینانه؛ رشد 30 درصدی نقدینگی

مولوی در ابتدا سناریو خوش بینانه را عنوان کرد و شانس وقوع 10 درصدی برای آن قائل شد. وی در این باره گفت: در سناریو خوش بینانه، رشد میانه ماهانه 2.5 درصدی نقدینگی، مبتنی بر رشد میانه نقدینگی در 10 سال گذشته رخ خواهد داد. با این سناریو، رشد نقدینگی در طول سال 1402 به حدود 30 درصد می رسد.

وی ادامه داد: در این حالت و با در نظر گرفتن قیمت 45 هزار تومانی برای دلار، 30 میلیارد دلار خلق نقدینگی در این سال خواهیم داشت.

سناریو میانه با احتمال وقوع رشد 50 درصدی

این کارشناس مالی در ادامه به تشریح دومین سناریو پرداخت و گفت: محتمل ترین سناریو، سناریو میانه است که 50 درصد شانس وقوع دارد. در سناریو میانه، میانگین رشد ماهانه نقدینگی بر اساس میانه چند سال اخیر، سه درصد پیش بینی شده که در پی آن، رشد نقدینگی در کل سال 1402 معادل 36 درصد خواهد بود. به این ترتیب در سال تازه بیش از 40 میلیارد دلار خلق نقدینگی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در این سناریو، اگر رشد مالی بین دو تا سه درصد باشد، نرخ تورم در سال 1402 بین 45 تا 50 درصد خواهد بود. اما اگر این رشد مالی کمتر از دو درصد باشد، تورم در کانال 50 تا 55 درصد قرار خواهد گرفت.

سناریو بدبینانه چه می گوید؟

مولوی در ادامه به تبیین سناریو سوم پرداخت و اظهار کرد: اگر شرایط کشور در حوزه فروش نفت و تحریم ها از اوضاع کنونی هم بدتر گردد، سناریو بدبینانه رخ خواهد داد که بر اساس آن، نقدینگی تا انتها سال حدود 40 درصد افزایش می یابد. احتمال وقوع این سناریو نیز 40 درصد درنظر گرفته شده است.

دولت باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

مولوی در انتها اعلام نمود: اگر دولت سیاست پولی خود را تغییر ندهد و نرخ بهره را بر اساس واقعیت های مالی بالا نبرد، ما شاهد پایایی تورم کنونی در کوتاه مدت خواهیم بود. برای بهبود شرایط در بلندمدت هم نیازمند رشد مالی بالا هستیم و لازمه این رشد مالی، برداشته شدن تحریم ها و شکل گیری یک توافق جامع با آمریکاست.

منبع: فرارو

به "پیش بینی نقدینگی و تورم در سال 1402 ، سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی نقدینگی و تورم در سال 1402 ، سه سناریو پیش روی اقتصاد ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید