اعلام جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ شروع به کار از هفته آینده

به گزارش وبلاگ مستند، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح جزئیات فروش خودرو در سامانه یکپارچه فروش، زمان شروع به کار این سامانه را هفته آینده اعلام و تاکید نمود که این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در همه جنبه ها، افزایش مقدار عرضه و توقف فراوری خودرو های ناقص فعال خواهد شد.

اعلام جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ شروع به کار از هفته آینده

به گزارش ایسنا، عبدالله توکلی ضمن تشریح کامل جزئیات و سازوکار سامانه یکپارچه فروش خودر، در ابتدا به دلیل چرایی و هدف از طراحی این سامانه پرداخت و گفت: در روش های قبلی فروش و عرضه خودرو دو نکته حائز اهمیت وجود داشت که زمینه ساز هم اندیشی برای طراحی این سامانه شد. در وهله اول، آنالیز فرایند عرضه خودرو به ویژه طی چند سال اخیر نشان می دهد که خودروسازان ما به فراوری خودرو های ناقص روی آورده بودند.

خودروسازان آمار فراوری را ارائه می دادند، اما در عمل میزان عرضه بسیار کمتر بود. در حقیقت خودرو ها به سبب ناقصی قطعات در پارکینگ ها می ماند و امکان عرضه نداشت. این در حالیست که بایستی تمرکز اصلی بر عرضه محصول به بازار باشد؛ لذا تاکید شده تا خودروسازان فراوری ناقص نداشته باشند و هر چه فراوری می نمایند، قابلیت عرضه داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صمت توضیح داد: فارغ از اینکه این فراوری خودرو ها به این شیوه (خودرو ناقص) در جهان بسیار عجیب و غیرمتعارف است، بحث فراوری انبوه در صنعت خودرو با این هدف مطرح شد تا با فراوری انبوه، هزینه های سربار کاهش یابد؛ اما زمانیکه خودرو ناقص فراوری می گردد و در آمار فراوری هم لحاظ می گردد، در عمل کالای ناقصی فراوری شده که قابلیت عرضه به بازار نداشته و هزینه های بیشتری را ایجاد می نماید. ضمن اینکه نقدینگی خودروساز نیز به نوعی محبوس می گردد. بطور مثال 70 درصد یک خودرو فراوری می گردد، اما در عمل قابلیت عرضه به بازار ندارد.

در مقاطعی از سال گذشته بالغ بر 20 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان بود که امکان تجاری سازی نداشت. موضوع خودرو های ناقص از جمله عارضه هایی بود که در صنعت خودرو ما به ویژه طی دو سال اخیر شکل گرفت و خودروساز هم به این فرایند عادت کرد.

خودروسازان به فراوری خودرو ناقص عادت نموده بودند

وی اضافه نمود: بر این اساس کوششی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیرو فرمان های ریاست جمهوری شکل گرفت تا فراوری خودرو ناقص به حداقل برسد و از همین حیث میزان عرضه را افزیش دهیم. مجموع تحویل دو خودروساز بزرگ در اردیبهشت ماه امسال 102 هزار دستگاه است که نسبت به میزان آن در مدت مشابه سال گذشته تقریبا 20 درصد رشد داشته است. علیرغم کاهش آمار فراوری، اما در حقیقت آمار عرضه و تحویل افزایش یافته است. در سال تازه این تفکر اشتباه (فراوری خودرو ناقص)، متوقف و عرضه خودرو به نسبت سال گذشته بیشتر شد.

توکلی ضمن اشاره به زیان های انباشته ناشی از تعهدات معوق خودروسازان، خاطرنشان کرد: طبق آمار تعداد تعهدات معوق خودروسازان از 60 هزار دستگاه به 10 هزار دستگاه رسیده و بدین ترتیب قریب به 85 درصد کاهش تعهدات معوق ایجاد شده است؛ بنابراین عرضه افزایش یافته و هزینه سربار خودروسازان کمتر شده است.

میزان خودرو های ناقص در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش حدودا 50 درصدی داشته است. وزارت صمت تمرکز خود را طبق برنامه های وزیر براین موضوع گذاشته است تا عرضه خودرو افزایش و هزینه های سربار کاهش پیدا کند. این اتفاق تا به امروز تا حدودی محقق شده و فرایند فراوری خودرو های ناقص عملا به کمترین میزان ممکن رسیده است.

اصلاح جریان عرضه محصولات خودروسازان، در دستور کار وزارت صمت

مدیرکل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر عارضه صنعت خودرو کشور طی سال های اخیر را عرضه قطره چکانی محصولات به وسیله خودروسازان دانسته و گفت: خودروسازان بنابر ضرورت های تامین اقتصادی خود، همان بخش خودرو هایی را هم که قابلیت عرضه داشت، به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می کردند.

همین موضوع منجر به شکل گیری سوداگری ها در بازار شد؛ بطور مثال یک نفر با چند کارت ملی یا افراد با هربه های مختلف هجوم می آوردند؛ لذا با توجه به اینکه میزان عرضه کم بود، متقاضیان سوداگرانه مجال این را پیدا می کردند تا حجم قابل توجهی از عرضه را به خود اختصاص دهند. ضمن اینکه نحوه عرضه نیز این جریان را پشتیبانی می کرد.

این مقام مسئول در وزارت صمت تاکید نمود: دو عارضه اشاره شده، بر صنعت خودرو کشور و به ویژه بازار تاثیر بسیار منفی داشت؛ لذا کار کارشناسی گسترده ای به وسیله وزارت صمت با همکاری خودروسازان انجام و کوشش شد تا در ابتدا جریانِ عرضه اصلاح، تکلیف خودرو های ناقص مشخص گردد و به نوعی از فراوری خودرو ناقص جلوگیری گردد. در حال حاضر به جایی رسیدیم که می توانیم بر روی عرضه متمرکز باشیم و عرضه بیشتر (نه عرضه قطره چکانی) داشته باشیم.

عرضه تعداد بیشتر از محصولات خودروسازان متعدد، با تنوع بیشتر و در بازه زمانی طولانی تر از طرح های فروش سابق

توکلی با بیان اینکه به جرائت می توان گفت میزان عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش خودرو انجام خواهد شد، چندین برابر دوره های قبل خواهد بود، اظهار کرد: برای آنکه هجوم زیادی هم اتفاق نیفتد، بازه زمانی مشخص مشخص خواهد شد و متقاضیان با عرضه تعداد قابل توجهی خودرو از سوی خودروسازان متعدد روبرو خواهند بود و دیگر مهلت زمان چند روزه برای ثبت نام مطرح نیست. در حقیقت طی یک بازه مشخص (بطور مثال یک هفته ای) خودروسازان، محصولات خود را با هم عرضه می نمایند و مشتریان در این مدت مشخص می توانند با قدرت انتخاب بالا اقدام به خرید خودرو مورد نظر خود نمایند.

وی ادامه داد: روال تحویل نیز به این صورت خواهد بود که چنانچه تقاضا برای یک خودرو، بیش از میزان عرضه آن در آن دوره باشد، مشتریان نهایی به شیوه قرعه کشی مشخص خواهند شد؛ در غیراینصورت خودرو به هر فرد ثبت نام نماینده تعلق خواهد گرفت. اما با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده در جهت افزایش عرضه و قاعدتا با توجه به اینکه، شرایط بگونه ای پیش خواهد رفت که مصرف نماینده واقعی می تواند از این طرح بهره ببرد، مرحله به مرحله تقاضا های سوداگرانه حذف و به تدریج در گام های بعدی قرعه کشی حذف خواهد شد.

این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: با توجه به میزان عرضه و تنوع محصولات که یکباره عرضه خواهند شد، پیش بینی می گردد که اتفاق های خوبی با آغاز به کار سامانه رخ دهد. از هفته آینده سامانه آغاز به کار خواهد نمود. یک شرکت دانش بنیان مسئولیت طراحی را بر عهده داشته است.

تا هفته آینده، همه خودروسازان مختلف میزان توانایی عرضه خود را اعلام می نمایند و سپس سامانه آغاز به کار خواهد نمود. البته همانطور که اشاره شد، برنامه ریزی ها بر این اساس که عرضه میزان قابل توجهی افزایش یابد و همین عرضه زیاد، امید به حذف قرعه کشی را در قدم های بعدی، قوت می بخشد. بسیار خوشبین هستیم که استراتژی فراوری خودرو کامل و فرایند عرضه یکپارچه، هر چه سریع تر منجر به حذف قرعه کشی گردد.

مدیرکل صنایع حمل ونقل وزارت صمت توضیح داد: فروش همه خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی از این پس تنها به وسیله سامانه یکپارچه انجام خواهد شد و دیگر خودروسازی به تنهایی نمی تواند اقدام به فروش محصولات خود کند؛ بدین ترتیب شائبه اینکه بعضی خودروسازان بخش خصوصی، عمدتا بازار هایی ایجاد و در آن اقدام به فروش با قیمت های گزاف می نمایند، برطرف خواهد شد و دیگر دغدغه هایی از این دست وجود نخواهد داشت. بقطع می توان گفت فروش به این شیوه، فواید بسیاری از منظر شفافیت خواهد داشت.

توکلی در رابطه با واکنش ها در پی اعلام خبر فروش یکپارچه خودروها، گفت: قاعدتا در شرایط قبلی، منافعی برای قشری خاص وجود داشت. از یک سو فراوری خودرو ناقص در عین آمارسازی های فراوری و از سوی دیگر عرضه قطره چکانی آسیب هایی را ایجاد می کرد، به هرحال آن نوع توزیع خودرو منافعی را متوجه افراد و جریان های خاص نموده بود، لذا حال که بنابر شفافیت است، منافع این اشخاص متزلزل خواهد شد و طبیعتا صدای بعضی از این افراد را در خواهد آورد.

تصمیم وزارت صمت برای طرح سامانه فروش یکپارچه یکشبه نبوده و بسیار بدان خوشبین هستیم

وی اضافه نمود: اما با توجه به اینکه این اقدام محصول تصمیم یک شبه نبوده و برنامه ریزی های دقیقی در برنامه های تحولی خودرو برای آن انجام شده، بسیار به موفقیت فعالیت این سامانه خوشبین هستیم. سیاست های همه جانبه وزارت صمت به همراه افزایش فراوری خودروی کامل و افزایش عرضه در سامانه یکپارچه و بعلاوه ثبت و پیوستگی اطلاعات این سامانه فروش با سامانه جامع تجارت به منظور شناسایی قشر سوداگر، می توانند منجر به ساماندهی و شفافیت در عرضه خودرو ها مطابق فرمان ریاست جمهوری گردد؛ در گام های بعدی نیز صنعت خودرو را از شرایط فعلی خارج می نماید تا رضایت مردم و مقامات دولتی را کسب کند.

مدیر کل دفتر صنایع حمل ونقل وزارت صمت در سرانجام تاکید نمود: صنعت خودرو کشور پتانسیل های بسیاری دارد و از پیچ سخت تحریم های ظالمانه عبور نموده است، حال با توجه به جریان فراوری پایداری که شکل خواهد گرفت، به مرور سایر اهداف همانند ارتقا کیفی خودرو ها و... نیز محقق خواهد شد. اما بصورت کلی می توان گفت که هر شفاف سازی ممکن است هزینه هایی هم ایجاد کند، اما وزارت صمت در تصمیم خود مصمم است که مطابق با دستور ریاست جمهوری، به نفع مصرف نماینده واقعی این شفاف سازی را انجام دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت - سامانه ای تازه برای فروش خودرو معرفی و خاطرنشان کرد: به منظور شفاف سازی فرایند عرضه خودرو، فروش همه خودرو ها به سامانه یکپارچه فروش منتقل می گردد. بر این اساس همه خودروساز ها از 18 اردیبهشت موظف اند هرگونه عرضه خودرو را صرفا به وسیله سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند.

بعلاوه وی در بخشنامه ای خطاب به سازمان حمایت اعلام نموده است: تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو، تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو به وسیله سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان حداکثر تا تاریخ 25 اسفند 1401 فراهم گردد و تمامی خودروساز ها از تاریخ مذکور (18 اردیبهشت 1401) هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی آن سازمان و صرفا به وسیله سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت مورد نظر، امکان عرضه عادلانه تر برای تمام خودرو های فراوریی فراهم گردد.

در پی مشخص چنین سازوکاری برای فروش خودرو و توقف هرگونه فروش خارج از این سیستم، این هفته طرح فروش محصولات ایران خودرو و سایپا که 19 هفته پیاپی بصورت هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به سبب همین ممنوعیت فروش اجرا نشد.

منبع: فرارو

به "اعلام جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ شروع به کار از هفته آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو؛ شروع به کار از هفته آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید