مصائب سهام عدالت؛پول فروش سهام را بدهید، خودرو و وام پیشکش!

به گزارش وبلاگ مستند، خبرنگاران: سهام عدالت اگرچه سودی برای مالکان آن نداشت اما باعث شد طرح های مختلفی روی میز ابتکارات مسئولان قرار بگیرد. از طرح فروش خودرو تا ارائه کارت اعتباری و وام ودیعه مسکن، که البته همگی بی نتیجه بودند و عملی نشدند. این در حالی است که دارندگان سهام عدالت همچنان به دریافت مبالغ اندک ناشی از فروش تنها بخشی از سهام خود چشم دوخته اند.

مصائب سهام عدالت؛پول فروش سهام را بدهید، خودرو و وام پیشکش!

به گزارش وبلاگ مستند به نقل از رویداد 24 ، سهام عدالت بیش از آنکه گره ای از مسائل مالکان آن حل نماید، حاشیه ساز بود. حدود 3 ماه از زمان آغاز فروش و آزادسازی سهام عدالت می گذرد و در این مدت زمان مسئولان از طرح های متنوعی با اتکا بر سهام عدالت رونمایی کردند، یک بار از ارائه کارت اعتباری خرید برای دارندگان این سهام گفتند، بار دیگر از ارائه وام ودیعه مسکن و یک بار هم از طرح ارائه خودرو رایگان رونمایی کردند. این در حالی است که دارندگان سهام عدالت همچنان خواستار واریز وجه ناشی از فروش 30 درصد از این سهام هستند.

فروش سهام عدالت از حدود سه ماه پیش آغاز شد و براساس قانون مشمولان در مرحله اول فقط می توانستند 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند و در مرحله دوم نیز امکان فروش 30 درصد دیگر فراهم شد و طبق آخرین خبر های منتشر شده تا بهمن ماه مالکان سهام عدالت می توانند همه سهام عدالت خود را به فروش برسانند.

سهام عدالت یک دهه پیش به برخی از اقشار جامعه همچون خانواده نیرو های مسلح، خانواده شهدا و روستاییان ارائه شد، اکنون ارزش سهام عدالت در بازار بورس رشد خوبی را تجربه کرده است و در چند ماه اخیر در کانال های مختلف جا شد و ارزش هر سهم 500 هزار تومانی تا 19 میلیون تومان نیز پیش رفت. اما دارندگان این سهام آنچنان که گفته می شود نتوانستند از مزایای آن استفاده کنند. این در حالی است که اصل آزادسازی بخشی از این سهام با هدف باز کردن گره ای از مسائل اقتصادی مردم بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای آن ها ایجاد شده بود. اکنون، اما نه تنها گره ای از کار آن ها باز نشده است، بلکه این سهام اکنون از یک طرف به دستمایه طنز و شوخی تبدیل شده است و از سوی دیگر به بهانه ای برای ارائه طرح های متنوع و رنگانگ، اما بی مصرف از سوی مسئولان.

واریز قطره چکانی پول فروش سهام عدالت

مرحله اول از فروش 30 درصد از سهام عدالت در حالی انجام شد که موجی از نقدها روانه مسئولان دولت شد. در ابتدا نحوه فروش سهام عدالت حاشیه ساز شد. سازمان ها ونهاد های مختلف، فروشندگان را به یکدیگر ارجاع می دادند. یک بار از ثبت نام و فروش اینترنتی سهام عدالت گفتند و بار دیگر از لزوم مراجعه به بانک برای فروش سهام عدالت.

ماجرا به همینجا ختم نشد کسانی که روش آزادسازی مستقیم سهام عدالت را انتخاب و اقدام به فروش 30 درصد از سهام خود را کرده بودند، نه پولی دریافت کردند و نه توضیحی. مشخص نبود پول حاصل از فروش 30 درصد از سهام عدالت به چه صورت قرار است به حساب فروشندگان واریز شود. افرادی که چشم به پول اندک ناشی از فروش این سهام دوخته بودند کمی بعد و با ارائه توضیحاتی از سوی مدیران بورس دریافتند که قرار نیست پول ناشی از فروش سهام عدالت به یک باره به حساب آن ها واریز شود بلکه با توجه به اینکه سهام ها به شرکت های مختلف بورس تعلق دارد، افراد باید در صف فروش قرار بگیرند و همزمان با فروش هر سهم پول آن نیز به حساب افراد واریز خواهد شد. روندی بسیار آهسته و کند که صدای مردم را درآورد. واریز قطره چکانی پول ناشی از فروش 30 سهام عدالت نه تنها مسائل آنها را چاره نکرد بلکه منجر به آن شد که اندک سرمایه خود در بورس را نیز از دست بدهند.

با سهام عدالت صاحب خودرو شوید و وام بگیرید

ظرفیت سهام عدالت، اما منجر به آن شد که ایده های مختلفی به ذهن مسئولان در بخش های مختلف متبادر شود. مردمی که از دریافت پول ناشی از فروش 30 درصد از سهام عدالت خود عاجز شده بودند اکنون گزینه های متنوعی مقابل آن ها قرار گرفته بود. از خرید خودرو تا دریافت کارت اعتباری.

چندی پیش مدیرعامل بانک ملی ایران گفت که سهامداران می توانند با ارائه سهام عدالت خود به عنوان وثیقه کارت اعتباری دریافت کنند و براساس کارت اعتباری که دریافت می کنند می توانند از فروشگاه های زنجیره ای خرید کنند. این موضوع نیز یک شرط داشت و آن اینکه تنها افرادی قادر به دریافت کارت اعتباری بودند که روش آزادسازی غیرمستقیم را برای سهام عدالت خود انتخاب کرده باشند ، این در حالی است که اغلب افراد خواستار آزادسازی مستقیم آن شده بودند.

این طرح در حالی وعده داده شد که نه تنها عملی نشد بلکه ابهاماتی نیز به همراه داشت. احتمال ریزش بورس، محدود بودن مقاصد خرید با این کارت اعتباری، شرایط بازگرداندن 60 درصد از پول سهام به بانک ها و ... همگی از ابهامات این طرح بود که همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. طرح دریافت وام ودیعه مسکن با استفاده از سهام عدالت نیز طرحی بود که در حد یک پیشنهاد باقی ماند و نه جزئیات آن اعلام شد و نه افراد توانستند از آن استفاده کنند.

علاوه بر آن، هفته گذشته خبری منتشر شد که بیشتر دستمایه خنده و طنز کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت. کنندگان مجلس از طرح خود برای ارائه خودرو به مردم با استفاده از سهام عدالت خبر دادند. اگرچه این طرح از سوی تنها چند کننده مطرح شد و در همین سطح نیز باقی ماند، اما کاربران شبکه های اجتماعی با عنوان اینکه پول ناشی از فروش 30 درصد سهام عدالت را بدهید، خودرو پیشکش به این خبر واکنش نشان دادند.

هدف آزاد سازی سهام عدالت چه بود؟

همزمان با بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایران، طرح آزادسازی سهام عدالت مطرح شد. سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت، از همان ابتدای اجرای این طرح، هدف از اجرای آن را توانمندسازی خانواده های ایرانی و بهره مندی از منافع بعدی آن گفت. با این حال، اما بسیاری از کارشناسان از همان ابتدای امر به سهامداران توصیه کردند که سهام خود را نگاه دارند و آن را به فروش نرسانند، زیرا سبد سهام عدالت از شرکت های خوب و پر سود است و بهتر است تا آن را حفظ کنند و ارزش آن تا چند ماه آینده و سال آینده رشد خوبی خواهد داشت و مردم می توانند در نهایت با فروش آن خرید یا فعالیت های اقتصادی خود را انجام دهند. اما با توجه به رشد سریع قیمت ها و تورم از یک سو و بازار نابسامان بورس از سوی دیگر، بعید است که این سهام بتواند گرهی از مسائل مردم باز کند.

منبع: اقتصادنیوز

به "مصائب سهام عدالت؛پول فروش سهام را بدهید، خودرو و وام پیشکش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصائب سهام عدالت؛پول فروش سهام را بدهید، خودرو و وام پیشکش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید