بیش از 20 پرونده تعیین حریم در آذربایجان غربی معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است

به گزارش وبلاگ مستند، ایسنا/ براساس گزارشات منتشر شده، بیش از 20 پرونده تعیین حریم در آذربایجان غربی معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است.

بیش از 20 پرونده تعیین حریم در آذربایجان غربی معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است

داوود فرازی درباره شرایط تعیین حریم آثار تاریخی آذربایجان غربی در سال 1402 گفت: پس از چند سال، چند پروژه باستان شناسی در حوزه تعیین حریم، کاوش و حدس تعریف کردیم. بر این اساس در حاشیه ثبت جعفرآباد اشنویه، پنج کارگاه فعال شده و گروهی از همکاران از پژوهشگاه وزارتخانه میراث فرهنگی در این اقدام به ما کمک می کنند. افزون بر این، حدود یک میلیارد تومان برای کاوش باستان شناسی پلدشت تخصیص داده شد که مراحل قانونی آن طی شده و منتظر تعیین پیمانکار برای بررسی های باستان شناسی، تعیین حریم و کاوش آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی اضافه کرد: چهار تپه تاریخی مهم نیز در نقده وجود دارد که مورد تصرف و تعرض اشخاص قرار گرفته و امسال 800 میلیون تومان بودجه برای تعیین حریم آنها تخصیص داده شده است.

فرازی با تاکید بر اینکه ثبت آثار یکی از اولویت های مهم میراث فرهنگی است، گفت: اگر ثبتی نداشته باشیم، نمی توانیم از اثر یا بنای تاریخی حفاظت کنیم. امسال در حوزه ثبت آثار تاریخی حدود 20 اثر در اولویت ثبت ملی هستند. در حوزه میراث ناملموس نیز کوچ ایل جلالی (بزرگترین ایل استان آذربایجان غربی) در شمال استان و شیوه های تهیه کشک را سال 1401 ثبت کردیم و چند پرونده دیگر هم داریم که در نوبت ثبت هستند.

او در ادامه درباره شرایط بازسازی آثار تاریخی آذربایجان غربی و بودجه ای که به این حوزه اختصاص یافته، اظهار کرد: امسال با اعتبارات سال 1401 که عموما در سال 1402 پرداخت می شود، نزدیک به 23 میلیارد تومان تخصیص بودجه داشتیم. این بودجه برای 40 پروژه است که به کاوش های باستان شناسی، حفاظت و بازسازی بناهای تاریخی و بخش کمی برای مطالعات تخصیص می یابد.

به گفته معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی، مسجد جامع ارومیه، بناهای تاریخی موجود در سایت ستاد لشکر، مجموعه تاریخی فرهنگی شمس خوی و سایت موزه جنگ چالدران تعدادی از پروژه های مهم بازسازیی در این استان هستند.

منبع: همگردی

به "بیش از 20 پرونده تعیین حریم در آذربایجان غربی معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 20 پرونده تعیین حریم در آذربایجان غربی معطل تشکیل جلسه شورای حریم وزارتخانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید