تصاویر ، نقشه بافت شال به روش دوره قاجار ، افرادی که فکرش را هم نمی کنید بافتنی ببافند ، روزگاری که بافتنی نشانه آزادی بود

به گزارش وبلاگ مستند، بافتنی قدمتی تاریخی و قدرتی روانی، اجتماعی و سیاسی دارد؛ به همین علت است که افراد مشهوری که فکرش را نمی کنید، از سیاستمداران مشهور تا هنرمندان هالیوودی، هم مشغول بافتن هستند؛ البته بافتن کلاه و دستکش و...

تصاویر ، نقشه بافت شال به روش دوره قاجار ، افرادی که فکرش را هم نمی کنید بافتنی ببافند ، روزگاری که بافتنی نشانه آزادی بود

وبلاگ مستند - فاطمه عباسی: شنیدن این نام های مشهور شاید شما را شگفت زده کند اما جالب است بدانید بافتن تنها مربوط به مادربزرگ هایی نیست که می خواهند سرمای خانه های قدیمی را سپری نمایند. روزگاری نه چندان دور بافتنی نشانه آزادی بود.

تجربه بافتنی در دورانی که آمریکایی ها در کوشش برای آزادی از استعمار بریتانیا بودند به یک فضیلت تبدیل شد. در حالی که مردم این کشور سعی داشتند به سیاست های حاکمیتی و وحدت عمومی خود شکل دهند به تحریم کالاهای انگلیسی روی آوردند و سعی کردند در فراوری خودکفا شوند.

هنرهای خانگی که از سبک زندگی انگلیسی ها به آمریکا راه یافته بود به نمایشی از آزادی تبدیل شد. بانوهای اول به این هنرها روی آوردند و بیشتر دختران جوان آن دوره در بافندگی، قلاب بافی، توری دوزی، سوزن دوزی، گلدوزی و خیاطی آموزش دیده بودند تا بتوانند کالاهای بریتانیایی را تحریم نمایند. تاکتیکی که به وسیله ماهاتما گاندی در هند نیز به کار رفت و حتی روی نسخه های قدیمی پرچم این کشور هم ثبت شد.

گاندی با تحریم کالاهای انگلیسی به جنبش آزادی کشورش یاری کرد.

مارتا واشنگتن، بانوی اول زمان خود کوشش کرد با فروش جوراب های بافتنی برای سربازان یاری مالی جمع کند؛ بانوی اول ادیت روزولت مرتب دوستان خود را برای بافتنی و معاشرت به کاخ سفید دعوت می کرد و یک شبکه اجتماعی معروف از بانوان در واشنگتن تشکیل داده بود.

  • عکس | پوشش متفاوتی که به ساختمان های دیپلماتیک رسید | کفش پلنگی خانم سیاستمدار در محل کار!

بانوی اول گریس کولیج به صورتی ناشناس در یک مسابقه بافتنی که به وسیله مجلات بزرگ مد، از جمله ووگ، داوری می شد، شرکت کرد و جایزه برد! اما مشهورترین بافنده کاخ سفید بانوی اول النور روزولت است. او با اشتیاقی که به بافتنی داشت راهی برای متحد کردن زنان آمریکایی پیدا کرد و جنبشی برای بافتن لباس برای سربازان جنگ دنیای دوم راه انداخت و حتی در کارت کریسمس کاخ سفید با بافتنی در دستانش تصویر شد. میشل اوباما نیز در برنامه ای تلویزیونی از علاقه اش به این کار گفت و بافتنی هایش را به نمایش گذاشت.

عکس یادگاری بانوی اول اسبق آمریکا النور روزولت در کریسمس 1941

با این حال بافتنی تنها هنر زنان کاخ سفید نبود. مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا که در لهستان، مهد بافندگی، به دنیا آمده بود، با مهارت های بافندگی خود به یک دیپلمات بین المللی و انسان دوست تبدیل شد. قدرت بافتنی تا به امروز ادامه پیدا نموده؛ عکسی از برنی سندرز در مراسم تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا، فضای مجازی را شگفت زده کرد. سناتور هفتاد و نه ساله اهل ورمونت با آرامش روی صندلی نشست و دستکش های بافتنی اش را به دنیا نشان داد.

به سرعت الگوهای دستکش های برنی منتشر شد و یکی از بافندگان عروسک قلاب بافی، عروسک سندرز را که دستکش به دست داشت در یک حراجی به قیمت بیش از 40 هزار دلار فروخت و سود حاصل از آن را به خیریه داد. سندرز عکس خود را روی تیشرت چاپ کرد و بیش از 1.8 میلیون دلار برای خیریه های ورمونت جمع آوری کرد.

برنی سندرز در مراسم تحلیف بایدن

بافتنی علاوه بر قدرت، سابقه ای طولانی دارد. قطعاتی از پارچه بافتنی در اهرام مصر یافت شده که نمونه های اولیه آن به خاورمیانه برمی شود. چندین تصویر از حضرت مریم در حال بافتن وجود دارد. در صومعه ها، راهبان مشغول بافندگی و خیاطی می شدند تا با رشد تمرکز خود، ارتباط بهتری با خداوند برقرار نمایند و استقلال مالی نیز کسب نمایند. برای دریانوردان و ماهیگیران، بافتنی ابزاری برای مقابله با سختی دریا و قابل شناسایی بودن در صورت غرق شدن است.

سربازان و چوپان ها نیز در طول تاریخ به این کار علاقه نشان داده اند، با این حال افراد مشهوری هم هستند که به بافتنی های خود مفتخرند. آدری هپبورن، بازیگر زیبا و قدیمی که در صبحانه در تیفانی بافتنی کرد، عادت داشت پشت صحنه هم بافتنی ببافد؛ در دوران معاصر، مریل استریپ که یکی از محبوب ترین و پرجایزه ترین هنرپیشه های هالیوود است، از بافتنی برای رها کردن ذهنش یاری می گیرد؛ کریستن استوارت دیگر بازیگری است که اغلب سر صحنه فیلم های گرگ و میش مشغول بافتن بود.

دو اثر هنری مشهور در موزه های اروپا که به بافندگی حضرت مریم و یک چوپان اشاره دارد.

اوما تورمن نه تنها بافتنی می بافد، بلکه ظاهرا به آن وسواس هم دارد! کاترین زتا جونز نیز دوست دارد در زمان استراحت بین دو صحنه فیلمبرداری ببافد. اما احتمالا بافتنی های رابین ویلیامز، بازیگر کمدین، از دیگر همکارانش جالب تر است؛ می توان گفت رابین ویلیامز احتمالا اولین مرد بافنده ای است که در تلویزیون آمریکا بازی کرد! راسل کرو، بازیگر،نیز ظاهرا از بافتنی برای مدیریت خشم استفاده می نماید.

رابین ویلیامز و راسل کرو در حال بافتن بافتنی

دیوید آرکت بازیگر و کشتی گیر سابق نیز از مادربزرگش آموزش بافتنی آموخت و روی جلد مجلات مد رفت؛ با این حال، تام دیلی جدیدترین ورزشکاری است که با تمرکز روی بافندگی توانست بین مسابقات المپیک توکیو آرام بماند و در نهایت مدال طلا بگیرد.

تام دیلی در مسابقات المپیک توکیو

در ایران نیز، اگرچه به گفته پژوهشگران و مورخان، دورهٔ ساسانی یکی از درخشان ترین دوره ها از نظر بافندگی بوده و بر اساس مدعای کتاب صنایع ایران بعد از اسلام بافندگی ایران ترقی و رونق زیادی داشته اما سندی درباره بافندگی افراد مشهور ثبت نشده؛ آرشیو دوره قاجار دانشگاه هاروارد، تصویری از دستور بافتنی آذرمیدخت پزشک نیا را منتشر نموده؛ آذر خانم که دختر یکی از نقاشان مشهور و صاحب سبک دوره قاجار است در این دستور طرز بافت یک شال را به طور مفصل و با خطی خوش نوشته است.

  • تصاویر آشپزی زنان سیاستمدار دنیا | از مرغ لیمویی میشل اوباما تا سوپ سیب زمینی آنگلا مرکل

منبع: همشهری آنلاین

به "تصاویر ، نقشه بافت شال به روش دوره قاجار ، افرادی که فکرش را هم نمی کنید بافتنی ببافند ، روزگاری که بافتنی نشانه آزادی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، نقشه بافت شال به روش دوره قاجار ، افرادی که فکرش را هم نمی کنید بافتنی ببافند ، روزگاری که بافتنی نشانه آزادی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید