بهره برداری از ابرپروژه آزادراهی غدیر آغاز شد
به گزارش وبلاگ مستند، آزادراه غدیر با مشخصات 158 کیلومتر طول و به صورت دو باند و 6 خطه که از آبیک قزوین تا چرمشهر امتداد دارد، لحظاتی پیش افتتاح شد.
به گزارش گروه مالی وبلاگ مستند، آزادراه غدیر امروز هفتم اسفند و در روز ولادت امیرالمومنین علی (ع) به بهره برداری رسید.
در این مراسم رئیس جمهور، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدیو کنفرانسی حضور داشتند.
پروژه آزادراه کنارگذر جنوبی استان های البرز و تهران موسوم به آزادراه غدیر از سال 1395 مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت.
این آزادراه به طول 158 کیلومتر و به صورت دو باند و 6 خطه با عرض 37 متر، نماد تخصص و تلاش جامعه مهندسی کشور در اجرای ابرپروژه های حوزه راه به شماره می رود که با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیا و همچنین سرمایه گذاری 70 درصدی قرارگاه خاتم و 30 درصدی دولت تکمیل شده است.
آزادراه غدیر از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد می یابد. گرچه تأمین 70 درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) انجام شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است، به گونه ای که حدود 80 درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است.
آزادراه غدیر در کریدور بین المللی شمال به جنوب و شرق به غرب واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می کند؛ جهت این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می شود و پس از 42 کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت می رسد و در کیلومتر 88 هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد، سپس در کیلومتر 120 با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می کند و در نهایت در کیلومتر 158 به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل می شود.
از نکات قابل توجه در احداث آزادراه 158 کیلومتری غدیر، توجه به محیط زیست است، با توجه به قرار داشتن این آزادراه در مناطق بیابانی حاشیه استان های البرز، تهران و مرکزی که کانون ایجاد ریزگردهای محلی است قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) با همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور مبادرت به انجام مطالعات لازم در خصوص کاشت گونه های دست کاشت و درختچه های کم آب دوست در حاشیه این آزادراه کرد که با کاشت این گونه های خاص علاوه بر منظره آرایی خاص پروژه، به صورت همزمان طرح های منابع طبیعی در خصوص کاهش کربن و تثبیت خاک انجام خواهد شد.
آزادراه غدیر سبب کاهش هزینه و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به طور متوسط 90 دقیقه و برای خودروهای نیمه سنگین به طور متوسط 110 دقیقه می شود که این موضوع صرفه جویی در سوختی معادل 700 میلیون لیتر بنزین و هزار و 600 میلیون لیتر گازوئیل را در بیست سال اول بهره برداری به همراه دارد و سبب مدیریت منابع سرمایه گذاری در زمینه احداث صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز از قبیل ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال می شود.
این آزادراه با شش خط عبور و حداقل شعاع قوس افقی 900 متر و حداکثر شیب 5 درصد و سرعتی معادل 130 کیلومتر در ساعت طراحی و اجرا شده و دارای 8 تبادل بزرگ، 10 پل تقاطع با راه های فرعی و راه آهن و همچنین سه پل بزرگ رودخانه ای است، به گونه ای که همه شریان های آزادراهی غرب، جنوب و جنوب شرق منتهی به استان های البرز و تهران را قطع می کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو