کرونا شکاف جنسیتیرا با افزایش به 32 درصد رساند

به گزارش وبلاگ مستند، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با اشاره به گزارش سال 2021 مجمع دنیای اقتصاد در مورد شکاف جنسیتی کشورها، گفت: براساس این گزارش و در مقایسه با سال گذشته بدلیل همه گیری ویروس کرونا، دنیا با عقب گرد در حوزه کاهش شکاف جنسیتی روبرو بوده است. بطوریکه در حدود 0.6 درصد به این فاصله افزوده شده و 32 درصد شکاف باقی مانده است.

کرونا شکاف جنسیتیرا با افزایش به 32 درصد رساند

دکتر لیلا فلاحتی، در گفت وگو با وبلاگ مستند، با بیان اینکه در گزارش سال 2021 شکاف جنسیتی مجمع دنیای اقتصاد، با اضافه شدن کشورهای افغانستان، گویانا و نیجر کشورهای مورد آنالیز سال جاری به 156 کشور رسیده است، اظهار کرد: بر اساس این گزارش تا به امروز هیچ کشوری پیروز نشده شکاف جنسیتی را بطور کامل از بین ببرد و تنها پنج کشور بالای فهرست شامل ایسلند، فنلاند، نروژ، نیوزلند و سوئد پیروز شده ­اند شکاف جنسیتی را تا 80 درصد در کشور خود برطرف نمایند. همچون سال قبل، فرایند کاهش شکاف جنسیتی بسیار کند است و شیوع کرونا بسیاری از فرایندها را دچار مشکل نموده است.

برای برطرف شکاف جنسیتی دنیا حداقل 135 سال زمان ضروری است

مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، ادامه داد: نکته مهم این است که تحولات ناشی از پاندمی کرونا همه شاخص ها را دچار مشکل نموده است و با توجه به تاثیرات مالی بحران کرونا شرایط منفی در شاخص مالی تشدید خواهد شد. در مجموع پیش­ بینی می­ گردد برای برطرف شکاف جنسیتی دنیا حداقل 135 سال زمان ضروری است.

به گفته وی بر اساس فرایند پیشرفت در شاخص­ها، در حوزه اقتصاد به 267 سال و برای برطرف نابرابری در زمینه سیاست به 145 سال و در آموزش 14 سال برای برطرف نابرابری زمان ضروری است. در حوزه سلامت بدلیل بحران کرونا زمان قابل پیش بینی نیست.

به گفته فلاحتی، بر اساس مناطق جغرافیایی برای برطرف شکاف جنسیتی، 52 سال برای برطرف نابرابری در اروپای غربی، 61 سال برای آمریکای شمالی، 69 سال آمریکای لاتین و کارائیب، 195 سال در آسیای جنوبی، 121 سال در آفریقا، 134 سال اروپای شرقی و آسیای مرکزی، 165 سال در آسیای شرقی و اقیانوسیه و 142 سال در خاورمیانه و شمال آفریقا زمان ضروری است.

وی اضافه کرد: در شاخص مشارکت سیاسی همچنان فاصله جنسیتی زیادی بین زنان و مردان وجود دارد و می توان گفت در مجموع کل 3400 پست وزارتی در سراسر دنیا، 22.6 درصد در اختیار زنان است و از نظر پارلمانی از مجموع 35500 جایگاه تنها 26.1 درصد در اختیار زنان است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کرونا شکاف جنسیتیرا با افزایش به 32 درصد رساند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا شکاف جنسیتیرا با افزایش به 32 درصد رساند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید