قطع مشارکت آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا

به گزارش وبلاگ مستند، نشریه فوربس در گزارشی نوشت: دولت ترامپ در اقدامی تازه و در ادامه رویکرد یکجانبه گرایانه و اختلاف با سازمان بهداشت جهانی، از پیوستن به ائتلاف بین الملی برای دسترسی و توزیع عادلانه جهانی به واکسن کرونا سرباز زد.

قطع مشارکت آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا

به نقل از نشریه فوربس، ایالات متحده دیروز سه شنبه در ادامه اقدامات دولت دونالد ترامپ مبنی بر خروج این کشور از عضویت در سازمان بهداشت جهانی، بیان نمود به دلیل ارتباط ائتلاف بین المللی برای یافتن و توزیع واکسن کووید-19 با این سازمان جهانی به این گروه نخواهد پیوست.

گروه کوواکس Covax به رهبری سازمان بهداشت جهانی درواقع ائتلافی برای ابتکارات آمادگی برای اپیدمی است که به همراه گروه اتحاد واکسن Gavi با هدف خرید 2 میلیارد دوز واکسن کووید-19 تشکیل شده است.

در ادامه مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی می خوانیم: سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته بیان نمود که این گروه قصد دارد با تولیدکنندگان واکسن برای دسترسی و توزثع عادلانه واکسن به 172 کشور وارد عمل شود.

روز دوشنبه کمیسیون اروپا تایید کرد که 400 میلیون یورو (478 میلیون دلار) به این طرح کمک خواهد کرد و سازمان بهداشت جهانی نیز از پیوستن آلمان به این ائتلاف خبر داد.

جاد دیر سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: ایالات متحده به همکاری با شرکای بین المللی برای شکست ویروس کرونا ادامه خواهد داد، اما ما تحت فشار سازمان های چند جانبه تحت تاثیر سازمان فاسد بهداشت جهانی و چین قرار نخواهیم گرفت.

به گفته واشنگتن پست الکس ایزار وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا علاقه مند بود که در مورد نقش این گروه تحقیق کند، اما وی در این خصوص با برخی مقاومت ها در بخش های گوناگون دولت واشنگتن روبرو شده که بر این باور هستند ایالات متحده به اندازه کافی در آزمایشات بالینی بای واکسن کرونا پیشرفت داشته و می تواند آن را به تنهایی پیش ببرد.

سازمان بهداشت جهانی نسبت به ملی گرایی واکسن هشدار داده است. تدروس ادهانوم رییس این سازمان گفت: برای بهبود سریعتر جهان نیاز به همراهی است، زیرا جهانی ما جهانی شده است و اقتصادها بهم پیوسته اند.

ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از آنکه سازمان بهداشت جهانی در روزهای نخستین همه گیری کرونا چین را تحسین کرد، از این سازمان خارج شد. در اوایل ماه آوریل (فروردین) ترامپ با انتقاد از سازمان بهداشت جهانی رویکرد این نهاد جهانی را بسیار چین محور توصیف کرد و بودجه آمریکا را برای این سازمان مسدود کرد.

ترامپ درباره مقامات سازمان بهداشت جهانی گفت: آن ها باید می دانستند و احتمالا هم می دانستند . وی گفت: این گروه با تلاش های چین برای کم اهمیت جلوه دادن شدت شیوع همراه بوده است. سوئری مون مدیر مشترک مرکز بهداشت جهانی در موسسه تحصیلات تکمیلی مطالعات بین الملل و توسعه در ژنو گفت: هنگامی که ایالات متحده می گوید در هیچ نوع تلاش چند جانبه برای تامین واکسن شرکت نخواهد کرد، این یک ضربه واقعی است. واکنش کشورها در مورد واکسن ها در این همه گیری پیامدهای سیاسی فراتر از بهداشت عمومی خواهد داشت .

استفان لوون نخست وزیر سوئد هم در واکنش به سخنان کاخ سفید گفت: دسترسی به واکسن کووید-19 کلید مقابله با این ویروس و زمینه سازی برای بهبودی از این بیماری همه گیر است. این کار نمی تواند یک مسابقه با چند برنده باشد و تسهیلات ائتلاف بین المللی ایجاد شده بخش مهمی از راه چاره است. چراکه تنها در این صورت می توان اطمینان حاصل کرد که همه کشورها می توانند از دسترسی و توزیع عادلانه واکسن بهره مند شوند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "قطع مشارکت آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع مشارکت آمریکا در طرح ساخت واکسن کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید