کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی مرکز در آستانه خروج از لیست آثار جهانی

به گزارش وبلاگ مستند، با افزایش ساخت وسازها در اطراف کاخ گلستان، تنها اثر ثبت شده مرکز در لیست آثار جهانی در معرض خطر قرار گرفته است.

کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی مرکز در آستانه خروج از لیست آثار جهانی

کاخ گلستان، تنها مجموعه ثبت جهانی مرکز با ادامه ساخت وساز در حریم درجه یک این مجموعه در آستانه خروج از لیست آثار جهانی واقع شده است و انگار نه انگار که اگر جلو تخلفات ساخت وساز مجموعه های تجاری حریم آن گرفته نگردد این اثر از لیست آثار یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) خارج خواهد شد.

مرکز بیشترین کاخ موزه های ایران را در دل خود جا داده و کاخ موزه گلستان یکی از 23 اثر جهانی کشور در یونسکو است.

اتاق موزه این کاخ پس از سفر ناصرالدین شاه به اروپا و تماشا موزه ها و گالری های بزرگ غربی در سال 1290 هجری قمری به دستور ایشان بنا شد تا اشیای نفیس را در آن نگهداری نمایند.

یکی از این مجموعه های تجاری بنا به اعلام میراث فرهنگی سرای دلگشا نام دارد که گفته می گردد مجوز ساخت به آن پیش از ثبت جهانی کاخ گلستان داده شده اما کوشش برای تجتماشاظر در مجوز و انطباق با شرایط این بنای جهانی پس از ثبت جهانی اثر در دستور کار متولیان قرار گرفته است.

در حریم کاخ گلستان پس از ثبت جهانی این بنای تاریخی دو مجموعه تجاری دیگر مجوز ساخت گرفته اند که کمیته فنی میراث فرهنگی استان تهران در سال های 95 و 96 به گفته متولیان کنونی میراث فرهنگی مجوز ساخت خارج از ضوابط حریم کاخ گلستان را صادر نموده اند.

البته هنوز به طور کامل مشخص نیست که به دیگر مجموعه های تجاری مجوز ساخت خارج از ضوابط حریم کاخ گلستان هم داده شده است یا تنها همین سه مجموعه را شامل می گردد فقط می توان امیدوار بود که مجوزهای دیگری طی سال های گذشته صادر نشده باشد.

علی محمد سعادتی شهردار منطقه 12 تهران با بیان اینکه ناظر شهرداری بر عملیات عمرانی مجموعه تجاری حاشیه کاخ جهانی گلستان نظارت دارد بیان کرد که سرای دلگشا اجازه هیچگونه عملیات ساختمانی در طبقات فوقانی را تا مشخص تکلیف نخواهد شد.

علی محمد سعادتی اعلام نمود:

مشکل خاصی (از نظر حریم) در طبقات پایین، همکف و زیرسطح ندارد و در مورد طبقات بالایی ناظر شهرداری تهران مراقبت ها را انجام و تذکرات لازم را خواهد داد.

ایشان با بیان اینکه موضوع این بنا و محل اختلاف با سازمان میراث فرهنگی در مورد طبقات بالایی و رعایت حریم کاخ گلستان است توضیح داد که در این طبقات بخش هایی از اسکلت جمع آوری شده و بخش هایی نیز که از آن مانده است اجازه کار ندارد.

منبع: کجارو / ایرنا

به "کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی مرکز در آستانه خروج از لیست آثار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ گلستان تنها مجموعه جهانی مرکز در آستانه خروج از لیست آثار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید