معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان

به گزارش وبلاگ مستند، ایسنا/ این خبر به جهت معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان برای شما نگارش شده است.

معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان

موزه گرمابه پهنه

این بنا که از آن بعنوان گرمابه استفاده می گردد، در مجاورت راسته بازار قدیم شهر واقع و تاریخ نزدیک به 600 سال را پشت سرگذرانیده است . براساس مقاله معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان باید بدانید که پس از ثبت بنای آن و انجام بازپیرایی، به موزه تغییر کاربری داده شد. در موزه گرمابه پهنه آثار متعددی از تپه حصار دامغان و... به نمایش گذاشته شده است .

مسجد امام

مسجد امام یکی از مساجد چهار ایوانی دوره قاجار و نمونه ای کامل از لحاظ معماری این دوران است. مسجد امام در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده مسجد را ایوان های متعدد، شبستان های وسیع، حجره ها و کاشی کاری های زیبا و هفت رنگ تشکیل می دهند.

مسجد جامع

مسجد جامع سمنان یکی از مساجد بسیار قدیمی کشور است که سابقه آن به دوره سلجوقی می رسد. این بنا یکی از مساجد تک ایوانی است که دو ورودی دارد بعلاوه این بنا دارای سه شبستان است. شبستان شرقی ستون های مدور و طاق های جناغی و ورودی آن مربوط به دوره قاجار است. مناره آن حدود 32 متر ارتفاع دارد و با گره چینی آجری مزین شد. بعلاوه با آیاتی از کلام الله مجید به خط کوفی مزین شده است .

دروازه ارگ

ارگ دولتی سمنان مجموعه ای بزرگ از ابنیه و اماکن مورد احتیاج اداره شهر بوده که در دوره قاجار بنا شده است. عناصر هویت بخش ارگ قدیم را اماکنی چون تلگرافخانه، قراول خانه، آب انبار، حمام، حسینیه و... تشکیل می داده است. دروازه شمالی ارگ سمنان تنها بازمانده دارالحکومه قدیم شهر است. این دروازه دو نمای شمالی و جنوبی دارد و مکان دروازه ارگ در مرکز شهر سمنان و در خیابان طالقانی واقع است.

بیشتر بخوانیدمعرفی دروازه ارگ سمنان؛ یادگاری از دوران قاجار

مجموعه بایزید بسطامی

مجموعه بایزید بسطامی آثاری از دوران سلجوقی به بعد را شامل می گردد و در کنار آن مرقد و خانقاه متعلق به ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری است. خود مرقد چیزی جز یک قبر ساده در گوشه جنوبی و در مجاورت گنبد و ایوان غازان خان نیست. مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار، مسجد بایزید، مسجد بسطام، امامزاده محمد، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

بیشتر بخوانیدبرج کاشانه بسطام؛ یادگاری باقیمانده از ایران باستان

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

بنای آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در 34 کیلومتری شمال شهرستان شاهرود و در روستای قلعه نو خرقان واقع شده است و محراب زیبای این بنا که متعلق به دوره ایلخانی است، از مهمترین بخشهای بنای فعلی آرامگاه است.

بیشتر بخوانیدآشنایی کوتاه با آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در شاهرود

جنگل ابر

جنگل ابر در 40 کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود در جنوب غربی شهرستان علی آباد گرگان در دامنه های رو به شمال البرز و آبخیزداری واقع شده است. این منطقه که بنام جنگل های ابر معروف است، در ارتفاعات آن اغلب بصورت چمنزار یا مراتع مشجر و در پائین دست آن به جنگل با گونه های متنوع دیده می گردد.

بیشتر بخوانیدجنگل ابر شاهرود | بهشتی افسانه ای در قلب سمنان

زیست کره توران

مجموعه توران از سه قسمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوب جاده تهران - مشهد شمالی شرقی دشت کویر و شرق منطقه طرود واقع است. این مجموعه پس از پناهگاه حیات وحش نایبندان، دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.

کاروانسرای میاندشت

کاروانسرای میاندشت شامل سه کاروانسراست که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار است. کاروانسرای میاندشت با داشتن سه باب انبار، مأمن مناسبی برای کاروانیان بوده است. هر سه کاروانسرا از ویژگی های برجسته معماری دوره خود برخوردار هستند. چاپارخانه و تلگرافخانه از بناهای تاریخی این مجموعه است .

آرامگاه شیخ حسن جوری

آرامگاه شیخ حسن جوری در 100 کیلومتری میامی در کلاته میر علم روستای فیروزآباد حوالی روستای فرومد واقع است. این آرامگاه که متشکل از یک اتاق 3 در 4 و گنبد مدور روی آن است. در بخش شمالی شهر قدیمی جور واقع شده است و از خشت خام ساخته شده و عاری از هرگونه پیرایه و تشریفات ظاهری است. شیخ حسن جوری از رهبران قیام سربداران و از شاگردان شیخ خلیفه و رهبران سیاسی و مذهبی قرن هفتم هجری بود.

خانه تاریخی باقری ها

ساختمان تاریخی باقری یکی از خانه باغ های قدیمی و بجا مانده از اواخر دوره قاجار است که در دو طبقه ساخته شده است. سقف این بنای باارزش با تیرهای چوبی پوشیده شده و شالوده بنا را خشت خام تشکیل داده که استفاده از آجرهای خطایی با بندکشی گچ و خاک جلوه خاصی به بنا بخشیده که زیبایی ساختمان را دوچندان نموده است. این ساختمان زیبا در 21 بهمن 89 به موزه و تحت عنوان موزه اقوام بازگشایی تبدیل شده است. موزه در دو طبقه، دارای 8 تالار نمایش است که در 2 اتاق و سالن ورودی طبقه اول ابزار و اشیای روزمره زندگی این اقوام نهاده شده و در 4 اتاق و سرسرای زیبا طبقه دوم نحوه پوشش و مشاغل اقوام ساکن در شهرستان نشان داده شده است.

جاده سنگفرش

جاده دست ساز سنگ فرش که با سنگ های تراش خورده روی بستر کویر گرمسار ساخته شده، بطول 35 کیلومتر و عرض 5 متر در راستا شاهراه تاریخی اصفهان - ساری در دوره صفوی برای سهولت رفت و آمد کاروانیان که در این راستا به باتلاق ها و نمکزارهای جنوب گرمسار برخورد میکردند، احداث شده است.

معادن نمک گرمسار

در منطقه سر دره گرمسار تعدادی راه فرعی در دو طرف جاده وجود دارد که به معادن نمک گرمسار ختم می گردد. در این منطقه 27 معدن نمک وجود دارد که درجه خلوص نمک بسیاری از این معادن بالای 98 درصد است.

قلعه پاده

قلعه پاده در بخش آرادان نهاده شده و مدخل ورودی روستای پاده است. این قلعه از دور نمایان است و از قسمت جنوب قلعه یک مدخل ورودی بدون دروازه است که احتمالاً در آن سالیان سال پیش از میان رفته است. این قلعه ارتفاعی حدود 13 تا 14 متر و قطر 9 متر است و در قسمت های شرقی و شمالی قطر دیوار به 12 متر می رسد. قلعه پاده یکی از قلعه های دوران اشکانیان است.

کاروانسرای ده نمک

تاریخ احداث کاروانسرای ده نمک مربوط به دوره صفویه است و در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، این کاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بنای آن از آجرهای خطائی ساخته شده و دارای 24 حجره با یک اطاق حدوداً 3 *2 که برای اسکان مسافران در تابستان و زمستان از آن استفاده مینموده اند، است. نکته مهم و قابل توجه اینکه آب مورد احتیاج ساکنان این کاروانسرا بوسیله آب انبارهایی که در کنار جاده قرار داشته، تأمین میشد. این ساختمان جالب و شگفت انگیز از شاهکارهای عصر خود است. در ضلع غربی کاروانسرا یک یخچال قدیمی نیز وجود دارد.

برج طغرل

برج مهماندوست یا طغرل بر روی پایه ای دایره ای شکل نهاده شده که دارای 12 ترک طاق نمایی است در بالای برج سه ردیف مقرنس کاری بسیار زیبا و استادانه دیده می گردد که این مقرنس ها بر زمینه استوانه ای نهاده شده است. تبدیل معماری 12 ضلعی به استوانه شیوه کار معماری برج مهماندوست را جز نمونه های استثنایی برج های آرامگاهی قرار داده است. کتیبه ای به خط کوفی بر گرداگرد این قسمت استوانه ای وجود دارد که تاریخ بنای آن را سال 490 ه. ق بیان میدارد.

مسجد تاریخانه

مسجد تاریخانه یکی از مهمترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی در این کشور است و بنابه نوشته بعضی کتب در زمان جلوس نخستین خلیفه عباسی (سفاح) در سال 132 هجری قمری و سلطنت هارون الرشید 170 هجری قمری ساخته شده است. نام مسجد از دو واژه تاری و خانه تشکیل شده که تاری لفظ ترکی و بمعنای خداست.

بیشتر بخوانیدتاریخچه مسجد تاریخانه، مسجدی کهن و باستانی در دامغان

تپه حصار دامغان

تپه حصار واقع در حاشیه جنوبی شهر دامغان برای نخستین بار به وسیله اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد کاوش نهاده شد. بر اثر این کاوش ها روشن شد که این محوطه باستانی سه دوره اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا سرانجام عصر مفرغ دارد. از زمان کاوش های اشمیت در تپه حصار این محوطه بعنوان یکی از محوطه های مبنا برای شناسایی فرهنگ های هم زمان در فلات مرکزی ایران مورد استناد باستان شناسان است.

چشمه علی

رودخانه چشمه علی تنها رودخانه دائمی دامغان است. آب این چشمه از کوههای شمالی سرچشمه میگیرد. این منطقه به دلیل سرسبزی و خوش آب و هوا بودنش از زمانهای بسیار دور مورد توجه مسافران بخصوص سلاطین قاجار بوده است. هم اکنون دو ساختمان از ساختمان های بسیاری که در دوره قاجار در این محل ساخته شده بود، به جای مانده است که شامل ساختمان آقامحمدخانی که در دوره حکومت آقامحمدخان قاجار ساخته شد و ساختمان فتحعلی شاهی که در دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد، می باشد.

بیشتر بخوانیدچشمه علی دامغان | دیدنی که ارزش مذهبی فراوانی دارد

آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی

احمد بن محمد بن احمد البیابانکی سمنانی را از لحاظ مقام دینی به لقب رکن الدین و بمناسبت خدمات جوانی اش در دستگاه دیوانی به علاء الدوله ملقب نموده اند. بنای آرامگاه شیخ علاء الدوله سمنانی به دستور عمادالدین (جمال الدین) عبدالوهاب وزیر سلطان محمد خدابنده از خشت خام بنا شده و شیخ خانقاهی بر آن اضافه کرد. بنای آرامگاه و خانقاه این عارف مشهور بازمانده معماری اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم هجری است. این بنا به شماره 320 در لیست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع: همگردی

به "معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از برترین جاذبه های گردشگری استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید