هنر باستانی فراوری کوزه سفالی در مصر

به گزارش وبلاگ مستند، در سرتاسر مصر، کوزه هایی با رنگ نارنجی و قهوه ای روی غرفه های خیابانی گذاشته می شوند تا عابران وقتی احساس تشنگی می نمایند، از آب خنک آن ها بنوشند. این ظروف سفالی قرن هاست که در مصر فراوری می شوند و به علت توانایی آن ها در خنک نگه داشتن آب برای مدت طولانی تری نسبت به سایر کوزه ها شناخته شده اند.

هنر باستانی فراوری کوزه سفالی در مصر

به گزارش وبلاگ مستند، کوزه ها که از زمان های قدیم فراوری می شد، برای نگهداری مواد غذایی و مایعات، مانند روغن و عطر، برای استفاده در مراسم مذهبی نیز استفاده می شد. امروزه، کوزه سفالی معمولی حدود یک لیتر آب را حمل می نماید و شبیه گلدانی با بالای باریک، وسط پهن و پایه کمی باریک تر است. خشت مورد استفاده برای ساخت کوزه ها از اسوان در جنوب مصر می آید.

فراوری کوزه سفالی مصری در سال های اخیر به علت فراوانی جایگزین های پلاستیکی مقرون به صرفه تر کاهش یافته است، با این حال این سنت در روستای جریس در استان مونوفیه زنده نگه داشته شده است.

از یک بلوک سفالی اولیه، کوزه شکل می گیرد و سپس به مدت یک روز در گرما خشک می گردد. پس از خشک شدن، آن را به مدت دو روز در کوره قرار می دهند و سپس یک روز می گذارند تا جا بیفتد که باعث سفت تر و ماندگاری کوزه می گردد. محصول نهایی تنها با 15 پوند مصر (0.60 دلار) در بازار ها فروخته می گردد.

معمولاً کوزه های سفالی با رنگ های روشن تر تزئین می شوند، در حالی که بعضی از آن ها آیات مذهبی یا نقش های هندسی ساده را نشان می دهند.

با وجود فراگیر شدن آن ها در مصر، هنر فراوری کوزه سفالی مصر در میان هجوم جایگزین های مدرن رو به زوال است.

منبع: فرارو

به "هنر باستانی فراوری کوزه سفالی در مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر باستانی فراوری کوزه سفالی در مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید