تنها غذای بنفش دنیا را بشناسید

به گزارش وبلاگ مستند، دومین غذای محلی خراسان جنوبی با عنوان مهارت سنتی پخت قروت (غذای بنفش) در سال 97 در لیست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت ملی شده است.

تنها غذای بنفش دنیا را بشناسید

به گزارش باشگاه وبلاگ مستند، خواص و طعم لذیذ این غذا سبب شده است تا با گذشت زمان همچنان در بین نسل های مختلف هواداران زیادی داشته باشد.

غذا های سنتی، چون قروت می توانند در جذب دنیاگرد و بعلاوه درآمدزایی نقش به سزایی داشته باشند.

معرفی غذا های سنتی هر منطقه از جمله عواملی است که به شناخت آن منطقه و فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به آن دیار یاری شایانی می نماید.

قروت یکی از غذا های سنتی در خراسان جنوبی است که از دیرباز بر سر سفره های مردمان این دیار قرار داشته است.

غذا های سنتی هر منطقه نشان دهنده گوشه ای از فرهنگ، تمدن و شرایط اقلیمی آن دیار است.

خراسان جنوبی استانی است که روستائیان و عشایر آن به واسطه داشتن دام، فرآورده های مختلفی از جمله دوغ، ماست، کره، پنیر و قروت یا همان کشک را فراوری می نمایند.

مردم خاوران از کشک که یکی از این فرآورده های دامی محسوب می گردد غذایی بنفش رنگ به نام قروت می سازند.

از سفال تا تقار

برای تهیه تنها غذای بنفش دنیا از ظرف خاصی استفاده می گردد که در بین مردم این دیار به تقارچه یا تقار معروف است. تقارچه از جنس سفال است و در قسمت داخلی آن برجستگی های کوچکی برای سهولت در سابیدن کشک های خشک وجود دارد.

معمولا همراه این تقارچه سنگی مخصوصی وجود دارد که اغلب از جنس آهک است که به علت ساییده شدن زیاد حالتی گرد و کاملا صاف دارد.

فضلی یکی از شهروندان بیرجندی می گوید: از زمانی که به یاد دارم تقارچه در خانه همه بیرجندی ها بوده و حتی در جهیزیه عروس هم وجود داشته است.

او می گوید: هر چند سابیدن قروت های خشک در تقارچه سخت است و به علت زبر بودن آن هر کسی نمی تواند از عهده آن برآید، اما به علت خوشمزگی و خواص زیادی که قروت دارد بیشتر بانوان بیرجندی این کار را انجام می دهند.

جوز و قروت، سیر و پیاز

مواد اولیه ای که در ساخت این غذای لذیذ به کار می رود شامل کشک (قروت)، جوز یا همان گردو، نعناع، پیاز، سیر و آب است؛ کشک ها معمولا رنگ سفید تا خاکستری و خاکستری تیره دارند.

سربازی یکی از بانوان بیرجندی می گوید: برای تهیه قروت در اولین مرحله کشک ها را در داخل یک ظرف ریخته و آب به آن اضافه می نمایند تا خیس بخورد که هدف از خیس کردن قروت نرم شدن آن است تا در زمان مالیدن قروت به راحتی ذرات آن جدا شوند.

او می گوید: بعد از خیس کردن قروت ها نوبت به شکستن گردو ها و له کردن آن ها است؛ گردو ها را به وسیله سنگ مخصوص در داخل تقارچه کوبیده و له می نمایند.

سربازی می گوید: در این مرحله قروت های خیس خورده را به گردو های داخل تقارچه اضافه نموده و آغاز به سابیدن قروت ها با دست می نمایند.

این بانوی بیرجندی می گوید: زمانی که بخشی از کشک ها به وسیله سابیدن جدا شده و با گردو ها مخلوط شد، مقداری آب به مواد اضافه می نمایند؛ پس از این آب را در ظرف دیگری ریخته و عملیات ساباندن را تا جایی که به میزان اعضای خانواده آماده گردد، ادامه می دهند.

او می گوید: در این مرحله در ظرفی پیاز و سیر را خرد نموده و با روغن سرخ می نمایند و بعد از سرخ شدن پیاز ها محلول قروت را به آن اضافه می نمایند تا مواد گرم گردد.

سربازی گفت: برای طعم و مزه دار کردن قروت در پایان می توان نعناع داغ نیز به قروت های آماده شده افزود.

بعلاوه در کنار این غذا از بادمجان سرخ شده نیز استفاده می گردد.

حسینی گفت: این غذای مقوی از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری نموده و با ایجاد تعادل اسید معده باعث برطرف سوء هاضمه می گردد.

کارشناس غذا های سنتی گفت: استفاده از این فرآورده باعث افزایش یادگیری و حافظه در مصرف نماینده شده و با ایجاد احساس آرامش، چرخه خواب شخص را تنظیم نموده و کیفیت خواب را افزایش می دهد.

غذایی بنفش با خواصی طلایی

قروت علاوه بر اینکه عطر و طعم خاص و لذیذی دارد، خواص بی شماری را نیز در خود دارد که می تواند از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند.

حسینی کارشناس غذا های سنتی گفت: کشک یا قروت به طور معمول به صورت سنتی از تغلیظ دوغ فراوری می گردد و جهت افزایش ماندگاری آن را خشک نموده و مصرف می نمایند.

او گفت: قروت به عنوان فرآورده غذایی ارزشمند سرشار از کلسیم، فسفر و پروتئین بوده و به واسطه داشتن گردو دارای مقادیری ریبوفلاوین، تیامین و فولات است.

منبع: فرارو

به "تنها غذای بنفش دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها غذای بنفش دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید