منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟

به گزارش وبلاگ مستند، افرادی که قصد سفر هوایی به یک مقصد خارجی را دارند بهتر است قبل از اینکه در فرودگاه حیرت زده شوند با اصطلاح Codeshare آشنا شوند. این اصطلاح که آن را در فارسی به عنوان نماد مشترک میتوان معنی کرد، به وسیله بعضی ایرلاین ها و با مذاکره و عقد قرارداد در بعضی از مسیرها اتفاق میفتد، اینکه این موضوع چه تاثیری در صنعت هوانوردی و گردشگری دارد را در ادامه به شما شرح داده ایم و اگر قصد رزرو بلیط هواپیما خارجی را دارید بهتر است با این موضوع آشنایی داشته باشید، البته پروازهای نماد مشترک در فرایند خرید بلیط هواپیما و یا حتی سوار شدن و تحویل بار در فرودگاه تاثیری ندارند ولی تفکر اینکه چرا این رخ داده است ممکن شما را حیرت زده کند! در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر درباره پروازهای codeshare یا نماد مشترک اطلاعات به دست بیاورید.

منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟

پروازهای نماد مشترک | codeshare

در صنعت هوانوردی بین المللی قراردادی تحت عنوان قرارداد نماد مشترک وجود دارد که به ایرلاین ها اجازه میدهد به صورت رسمی و در قالب توافقنامه در بعضی از جهتهای هوایی به صورت مشترک پرواز را اجرا نمایند، این پروازها همه توقف دار هستند و در بخش دوم و یا سوم پرواز ایرلاین عوض میشود و شما با یک ایرلاین و هواپیمای دیگر پرواز خود را انجام میدهد. تفاوت مهمی که در این نوع پروازها در مقایسه با پروازهای توقف دار وجود دارد این است که در پروازهای توقف دار شما دقیقاً میدانید که جهت بعدیتان با چه شماره پروازی و چه ایرلاینی میباشد، ولی در این مورد هر دو ایرلاین تحت نام یک برند پروازی، پرواز خود را انجام میدهند.

از جمله پروازهای ایرانی که در پروازهای نماد مشترک پرواز خود را در یک جهت خارجی انجام میدهد میتوان به ایران ایر اشاره نمود که در توافقنامه ای با شرکت ترکیش ایرلاینز در بعضی از جهتهای ترکیه این پروازها صورت میگیرد، در این حالت مسافر ممکن است با برند ایران ایر یا ترکیش بلیط هواپیما رزرو کند ولی در میان راه پرواز با ایرلاین دیگر انجام میشود. این موارد به دلیل های مختلف از جمله سیاست های کاری و سوخت رسانی بهتر صورت میگیرد.

حال که این موضوع را دانستید دیگر تعجب نخواهید کرد، برای افرادی که این موضوع را نمیدانند این اتفاق میفتد که بلیط هواپیما رزرو مینمایند و به فرودگاه میروند به گیت مربوطه مراجعه مینمایند، تا ای جا همه چیز عادی است، ولی وقتی میخواهند سوار هواپیما شوند با ایرلاین دیگری روبرو میشوند! حتی در پروازهای غیر توقف دار نیز ممکن است این اتفاق بیفتد، پس بهتر است با پشتیبان پرواز مشورت های لازم را انجام دهید.

در آخرین توافقاتی که در صنعت هوانوردی رخ داده است، ایرفلوت و ژاپن ایرلاین توافقنامه نماد مشترک را امضا کردند.

نماد مشترک یا همان codeshare فقط مربوط به دو ایرلاین نمیشود و ممکن است حتی 3 ایرلاین با نماد مشترک یک جهت خارجی را انجام دهند، این مورد قطعاً در جهتهای کوتاه اتفاق نمیفتد، برای مثال وقتی بلیط هواپیما استانبول رزرو میکنید و بلیط هواپیما چارتر است قطعاً این پرواز نماد مشترک نیست و فقط به وسیله همان ایرلاین انجام میشود ولی در جهتهای دیگر از جمله مسرهای شرق آسیا و یا کانادا و آمریکا این موضوع میتواند تا 3 ایرلاین نماد مشترک نیز باشد.

منبع: تریپ

به "منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظور از Codeshare در پروازهای خارجی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید