مشیری: اگر فصل دوم خط قرمز ساخته شود، باز هم بیننده دارد
به گزارش وبلاگ مستند، تسنیم/ مجید مشیری در کنار پرداختن به نوستالژی هایی مثل خط قرمز و مسافری از هند درباره چرایی کم شدن مخاطبان سریال های تلویزیون تأکید کرد: قصه خوب نداریم.
مجید مشیری میهمان بخش نوستالژی برنامه تلویزیونی سریالیست بود؛ بخشی که به سریال خط قرمز به کارگردانی قنام جعفری اختصاص داشت.
مجید مشیری با اشاره به اینکه بازیگری را خیلی دیر و از سن 34 سالگی آغاز کرده است افزود: رشته تحصیلی من مهندسی عمران بود. بعدها در دوره های آموزش بازیگری آقای تارخ شرکت کردم و از اواسط دهه هفتاد جذب سینما و تلویزیون شدم. بسیاری از پزشکان و مهندسان بودند که در کنار رشته اصلی خودشان، کارهای هنری مثل مجسمه سازی و نقاشی هم انجام می دهند، اما بعد از مدتی آن فعالیت هنری آن قدر به چشم آمده که آن شغل پزشکی یا مهندسی کمرنگ می شود.
وی درباره همکاری با قنام جعفری کارگردان سریال خط قرمز هم گفت: قبل از این سریال که سال 1380 از شبکه سه پخش شد، من در دو قسمت از سریال کاشانه با قنام جعفری کار کردم. بعد از خط قرمز هم این همکاری در شب آفتابی و مسافری از هند ادامه پیدا کرد. در سینما هم در فیلم بازنده قنام جعفری که محمدرضا فروتن و میترا حجار از بازیگران آن بودند بازی داشتم.
وی درباره علت تداوم همکاری با قنام جعفری گفت: علاوه بر آقای جعفری، باید به بهرنگ توفیقی هم اشاره کنم که در سه سریال به کارگردانی او حاضر بودم. همین طور کارگردانانی مثل همایون اسعدیان، کیومرث پوراحمد، جمال شورجه و سیروس الوند که با آنها هم بیش از یک کار همکاری داشتم. شاید علت این تداوم همکاری این باشد که من در کارم کم نمی گذارم و همیشه با تمام انرژی در کار حاضر می شوم.
مشیری افزود: یادم هست در سریال کمکم کن که ماه رمضان سال 1383 از تلویزیون پخش می شد یک بار ساعت 7 صبح به لوکیشن تصویربرداری رفتم و روز بعد ساعت 11 ظهر کارم تمام شد! به خاطر اینکه کار همزمان با تصویربرداری پخش می شد و زمان نداشتیم. با این حال سعی می کردم همان انرژی اولیه را داشته باشم به همین علت احساس می کنم کارگردان ها با من راحت اند؛ ضمن اینکه در کنار ارتباط حرفه ای بین بازیگر و کارگردان، همیشه در سر صحنه رابطه محبت آمیز ای با آنها داشته ام.
وی با اشاره به اینکه قنام جعفری از آن دسته کارگردان هایی است که مدیوم تلویزیون را خیلی خوب می شناسد، اعلام کرد: جعفری در هر اثر خودش لحظه های نابی را خلق می کند. ساخت سریال هایی مثل خط قرمز و مسافری از هند با آن کیفیت کار هرکسی نبود. خط قرمز از آن سریال های خیابان خلوت کن بود و در زمان خودش از پربیننده ترین سریال های شبکه سه محسوب می شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره علت محوبیت سریال خط قرمز گفت: علاوه بر توانایی کارگردان و قصه پرکشش، باید به استفاده از بازیگران جوانی اشاره کنم که تا آن زمان برای مخاطب عام ناشناخته بودند. یعنی به جز پویا امینی که در یکی دو سریال کار کرده بود، بقیه تقریباً اولین کار تصویری خودشان را تجربه می کردند. انتخاب لوکیشن های مجذوب کننده در شمال کشور هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. اینکه تعدادی پسر جوان با آن جیپ آلبالویی رنگ به تنهایی سفر می فرایند هم در نوع خودش موضوعی جسورانه بود؛ ضمن اینکه نباید از موسیقی و ترانه تیتراژ سریال هم غافل شد که واقعاً در زمان خودش گُل کرد.
وی اظهار کرد: قصه خط قرمز یک قصه نو بود و همه شخصیت های آن آغاز و سرانجامی داشتند؛ یعنی بیننده منتظر بود تا ببیند مثلاً فرجام شخصیت رامین چه می شود. سریالی بود که ضرباهنگ خوبی داشت و هر کدام از شخصیت ها که وارد قصه می شدند و بیرون می رفتند شناسنامه و پس زمینه ای داشتند و بیننده با آنها همذات پنداری می کردند.
مشیری درباره گروه بازیگران سریال خط قرمز هم گفت: پویا امینی، شهرام حقیقت دوست و شهرام عبدلی عزیز که خوشبختانه همچنان فعال اند. علی منصوری همان موقع هم در حوزه موسیقی فعالیت می کرد و الان هم در این عرصه مشغول فعالیت است. از سروش گودرزی و ایمان اشراقی مدت ها است که خبر ندارم اما فکر می کنم ایمان اشراقی اخیراً در یک تئاتر بازی داشته است.
وی همچنین یاد ساناز کیهان بازیگر فقید سریال خط قرمز را هم گرامی داشت و از او به نام بازیگری یاد کرد که می توانست آینده درخشانی داشته باشد اما دست تقدیر مهلت نداد و در جوانی او را از ما گرفت.
این بازیگر در ادامه افزود: ما در خط قرمز گروه بازیگران بسیار خوبی داشتیم. من با بازیگران جوان سریال فاصله سنی داشتم، به طوری که سروش گودرزی در پشت صحنه به من می گفت آقای پدر یا شهرام حقیقت دوست و پویا امینی هم من را عمو مجید خطاب می کردند اما آن قدر فضا محبت آمیز بود و انرژی خوبی منتقل می شد که گاهی من چند روز زودتر از ضبط سکانس هایم از تهران به شمال می رفتم. آقای جعفری از من می پرسید که چرا این قدر زود آمده ای و من پاسخ می دادم که این گروه را خیلی دوست دارم و به من انرژی مثبت می دهد. یک سریال زمانی پیروز است که در پشت دوربین هم بین عوامل همکاری و همیاری اتفاق بیفتد.
وی گفت: من معتقدم جوان هایی که وارد عرصه بازیگری سینما و تلویزیون می شوند باید ظرفیت بالایی داشته باشند چون بازیگری، حرفه ای است که اگر شما در کنار توانایی فنی، ظرفیت لازم را نداشته باشی خیلی زود بعد از چهره شدن و شکوفایی فراموش می شوی.
مشیری درباره علت عدم حضور در آخرین سریال قنام جعفری به نام زندگی زیباست که اخیراً از شبکه دو سیما پخش شد هم گفت: علتش را نمی دانم لابد قسمت نبوده و پیگیری هم نکردم البته رابطه محبت آمیز ما همچنان برقرار است.
این بازیگر سینما و تلویزیون درباره شرایط سریال سازی برای تلویزیون هم گفت: من فکر می کنم فرایند سریال سازی در تلویزیون افت کرده و هرچه جلوتر می آییم تعداد بینندگان سریال های تلویزیونی کاهش پیدا می کند. ما فیلمنامه نویسان خوبی داریم اما قصه ها و فیلمنامه های خوبی برای سریال ها طراحی نمی شود. اگر قصه های مجذوب کنندهی داشته باشیم مطمئنم تلویزیون ظرفیت لازم را برای جذب مخاطبان پرتعداد دارد. ما بینندگان بسیار باهوشی داریم که به خوبی سریال را تجزیه و تحلیل می کنند و کار را می شناسند.
وی گفت: من فکر می کنم که اگر الان فصل دوم خط قرمز با همان گروه ساخته شود، باز هم پُرمخاطب خواهد بود چون از آن دسته از سریال هایی است که مردم با شرایط سنی مختلف هنوز هم با آن خاطره دارند.
مشیری در سرانجام اعلام کرد: من در بیش از 50 فیلم سینمایی حضور داشتم و حتی یک سال با حضور در 6 فیلم، پرکارترین بازیگر نقش دوم بودم؛ با این حال تلویزیون برایم اهمیت ویژه ای دارد. چون ویژگی سریال های تلویزیونی این است که بازخوردها نسبت به آن به روز است و شما بلافاصله واکنش های مردم را نسبت به سریال و بازی خودت می بینی. همان طور که اشاره کردم بینندگان ما هم بسیار فهیم و باهوش اند و نقاط ضعف و قوت سریال را به شما می گویند. کار کردن در تلویزیون بسیار سخت تر از سینما است چون سریال های تلویزیونی بالای 50 میلیون بیننده دارد.
منبع: همگردی