6 اقتباس سینمایی برتر از آثار رولد دال، نویسنده رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی

به گزارش وبلاگ مستند، رولد دال برای شوخی های ابزورد، لحن تاریک و فضای ترسناک آثارش شناخته می شود؛ او از محبوب ترین نویسنده های بچه ها در تمام دوران است. بیش از 300 میلیون نسخه از کتاب های این نویسنده مشهور فروش رفته، آثارش به 65 زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه شدند و 12 فیلم سینمایی هم با اقتباس از این داستان ها جلوی دوربین رفتند. تقریبا همه این اقتباس ها از سوی منتقدان واکنش های بسیار خوبی دریافت کردند اما جالب است که استقبال مخاطبان از این آثار با موفقیت های انتقادی شان اصلا مطابقت ندارد.

6 اقتباس سینمایی برتر از آثار رولد دال، نویسنده رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی

با این حال عدم ارتباط مخاطبان با آثار رولد دال ممکن است به زودی جای خود را به استقبال پرشکوهی بدهد؛ زیرا نتفلیکس به تازگی اعلام کرده حقوق آثار او را به صورت قانونی به دست آورده است. مطابق این قرارداد غول استریم می تواند کتاب های رولد دال را در فواصل زمانی معین به فیلم های سینمایی، لایو اکشن، انیمیشن، بازی، واقعیت مجازی، تئاتر تلویزیونی و هر چیز دیگری که نتفلیکس به آن مرتبط می شود، تبدیل کند. به همه این موارد فیلم سینمایی وانکا (Wonka) برادران وارنر را همه اضافه کنید که در دست ساخت است؛ پیش درآمدی بر چارلی و کارخانه شکلات سازی (Charlie and the Chocolate Factory) که به سال های جوانی شکلات ساز عجیب و غریب ویلی وانکا می پردازد.

بنابراین همینطور که انتظار انتشار این پروژه های هیجان انگیز و احتمالا دوست داشتنی را می کشیم، نگاهی می اندازیم به 6 اقتباس برتر از آثار رولد دال نویسنده محبوب دوران کودکی مان که تا به حال ساخته شدند و علیرغم ارزش هنری بالایشان متاسفانه مخاطبان آن طور که باید و شاید از آن ها استقبال نکردند.

6- غول بزرگ مهربان (The BFG)

  • سال انتشار: 2016
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: مارک رایلنس، روبی بارنهیل، بیل هیدر، پنه لوپه ویلتون، ربکا هال
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.3 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 74 از 100

غول بزرگ مهربان از طریق استیون اسپیلبرگ کارگردانی شده و والت دیزنی هم به عنوان شرکت تولیدکننده هزینه های فیلم را تامین کرده است؛ با این اوصاف اقتباس سینمایی از اثر محبوب رولد دال به طور شگفت انگیزی اولین باری بود که این دو غول فیلم سازی را با هم متحد کرد. متاسفانه نتیجه آن طور که باید و شاید پیشگامانه از آب درنیامد و قطعا بهترین اقتباسی نیست که تا به حال ساخته شده است، البته همه این موارد دلیلی نمی شود که غول بزرگ مهربان فیلم بدی باشد.

این انیمیشن بسیار چشم نواز است و مایک رایلنس در نقش غول بزرگ مهربان صداپیشگی و اجرای فوق العاده ای دارد. فیلم نسبت به سایر آثار رولد دال لحن روشن و امیدبخشی دارد و به معنی واقعی کلمه خانوادگی است اما متاسفانه خیلی زودتر از آنچه تصور می شد به دست فراموشی سپرده شد.

این فیلم ماجرای دختر بچه ای به نام سوفی را دنبال می کند که به طور اتفاقی با یک غول بزرگ مهربان آشنا می شود که وظیفه دارد به بچه ها رویا و امید بدهد اما درست در همین زمان غول های دیگر با هم متحد شدند تا محل زندگی انسان ها را پیدا کنند و با حمله به انگلستان بچه ها را بخورند. سوفی و غول بزرگ مهربان تصمیم می گیرند به کمک یکدیگر جلوی این فاجعه را بگیرند.

5- جادوگرها (The Witches)

  • سال انتشار: 1990
  • کارگردان: نیکلاس روگ
  • بازیگران: آنجلیکا هیوستون، مای زترلینگ، روان اتکینسون، جین هرکس، برندا بلتین
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 93 از 100

سال 202 هم یک اقتباس سینمایی از این اثر رولد دال به همین نام ساخته شد که از طریق رابرت زمکیس کارگردانی شده بود و بازیگرانی مثل ان هتوی، اکتاویا اسپنسر و استنلی توچی هم در آن نقش آفرینی می کردند. هرچند این بازسازی لحظاتی درخشانی را در خود جای داده و بازی هتوی هم با واکنش های انتقادی خوبی رو به رو شد اما این اقتباس سال 1990 به کارگردانی نیکلاس روگ است که در فهرست ما جا دارد.

جادوگرها اقتباسی از کتاب بچه هاه رولد دال به همین نام است و یکی از لذت بخش ترین و در عین حال ترسناک ترین فیلم هایی است که تا به حال در رده سنی کودک و نوجوان ساخته شده. جادوگرها سوژه های مورد بحثش را ابتدا به عنوان افراد کاملا عادی به مخاطب معرفی می کند که در دل جامعه زندگی می کنند و البته به طرز وحشیانه ای بچه ها را هدف قرار می دهند. فیلم به مخاطب، کودک معصوم و فقیری را معرفی می کند که در اثر یک نفرین به موش تبدیل شده و باید بقیه عمرش را در یک تابلوی نقاشی زندگی کند. با این حال وقتی جادوگرهای داستان بالاخره چهره واقعی شان را آشکار می کنند، فاکتور ترس و وحشت بیش از پیش افزایش پیدا می کند.

در نهایت نباید از طراحی چهره پردازی خوب جادوگرها هم چشم پوشی کرد که با بینی های بلند، دندان های پوسیده و سرهای طاس که همه به شکل اغراق آمیزی تصویر شدند، مخاطبان عمدتا کم سن و سال را حسابی می ترسانند. همچنین جالب است بدانید جادوگرها آخرین اقتباس سینمایی از آثار رولد دال است که زمان حیات این نویسنده ساخته است و از قضا خود دال هم از تفاوت سرانجام بندی فیلم با کتابش حسابی ناراضی بوده است.

4- جیمز و هلوی غول پیکر (James and The Giant Peach)

  • سال انتشار: 1996
  • کارگردان: هنری سیلیک
  • بازیگران: پل تری، سایمون کالو، ریچارد درایفس، سوزان ساراندون، جین لیوز
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 91 از 100

جیمز و هلوی غول پیکر بر اساس کتابی به همین نام که سال 1961 منتشر شد، ساخته شده است. این موزیکال فانتزی همکاری درخشان دیگری از هنری سیلیک و تیم برتون و ترکیبی از لایو اکشن و استاپ موشن است. سیلیک کارگردانی کابوس قبل از کریسمس (A Nightmare Before Christmas) و کورالین را هم بر عهده داشته که هر دوی آن ها هم از طریق تیم برتون تهیه شده است.

سبک منحصربه فرد برتون و سیلیک را می توان در جیمز و هلوی غول پیکر هم مشاهده کرد. اگرچه لحن این فیلم نسبت به سایر آثار آن ها کمی روشن تر است اما در هر صورت از عناصر تیره و رایج آثار رولد دال فاصله نمی گیرد؛ بنابراین تماشای فیلم برای بچه ها و بزرگ سالان به یک مقدار لذت بخش است.

بخش انیمیشنی جیمز و هلوی غول پیکر از نقاط قوت فیلم است اما بخش لایو اکشن ابتدایی تا مقدار ای غیرضروری و فراموش شدنی به نظر می رسد. همچنین از اجراهای خوب پل تری در نقش جیمز و ریچارد درایفس و سوزان ساراندون هم نباید چشم پوشی کرد. جیمز و هلوی غول پیکر علیرغم جلب نظر منتقدان در گیشه شکست سنگینی خورد اما خوشبختانه با انتشار در دیزنی پلاس می تواند شانس دوباره ای داشته باشد.

این فیلم درباره پسربچه ای به نام جیمز است. او در حالی که قرار است در روز تولدش به همراه والدینش به ساختمان امپایر سنت در نیویورک برود، آن ها را به خاطر یک روح خبیث و انتقام جو از دست می دهد. از آن به بعد تنها آرزوی جیمز که با خاله های بدذاتش زندگی می کند رفتن به نیویورک است. تا این که به صورت اتفاقی با مرد عجیبی رو به رو می شود که به او کیسه ای پر از زبان تمساح سبز جادویی می دهد و به جیمز تاکید می کند از آن ها خوب نگه داری کند اما محتوای کیسه از درخت هلویی سردر می آورند و باعث می شوند یک هلوی غول پیکر به وجود بیاید.

3- متیلدا (Matilda)

  • سال انتشار: 1996
  • کارگردان: دنی دویتو
  • بازیگران: رئا پرلمان، امبت دیویتس، پم فریس، مارا ویلسون، دنی دویتو، پل روبنس
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 91 از 100

رمان متیلدا که حالا از اجراهای تئاتر پیروز وست اِند و برادوی به شمار میرود، سال 1988 منتشر شد و اولین اقتباس سینمایی اش هم سال 1996 از طریق دنی دویتو ساخته شد. دویتو علاوه بر کارگردانی و تهیه کنندگی، ایفای نقش راوی و پدر متیلدا را هم بر عهده دارد.

متیلدا که احتمالا سرراست ترین و خنده دارترین کمدی است که از آثار رولد دال اقتباس شده است، هنوز هم در بطنش دختری را دارد که قربانی غفلت خانواده اش شده است و معلمی که دانش آموزان نافرمان را در گنجه ای با شیشه های شکسته حبس می کند و باعث می شود آن ها به شدت وحشت زده شوند.

متیلدا در مجموع فیلم سرگرم کننده ای است که بخش مهمی از آن به اجراهای خوب بازیگران از جمله مارا ویلسون، امبت دیویتس و پم فریس مربوط می شود. این فیلم هم علیرغم تعریف و تمجیدهای فراوان منتقدان به ویژه درباره کارگردانی دنی دویتو در باکس آفیس باخت و نتوانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند.

فیلم داستان دختری به نام متیلدا را دنبال می کند که از بی توجهی والدینش رنج می برد. تا این که کم کم متوجه می شود با بیش تر شدن سنش توانایی جادویی به دست آورده که به واسطه آن می تواند اشیا را جابه جا کند. او تصمیم می گیرد از این توانایی ویژه برای کمک به دوستانش استفاده کند.

2- ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی (Willy Wonka and the Chocolate Factory)

  • سال انتشار: 1971
  • کارگردان: مل استوارت
  • بازیگران: جین وایلدر، جک آلبرتسون، روی کینیر، پیتر اوستروم
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 91 از 100

این فیلم اقتباس سینمایی از رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی رولد دال است که سال 1964 منتشر شد و داستان پسربچه فقیری به نام چارلی را دنبال می کند که پس از پیدا کردن یک بلیت طلایی در بسته شکلات تخته ای، اجازه بازدید از معروف ترین و البته عجیب ترین کارخانه شکلات سازی دنیا که به فردی به نام ویلی وانکا تعلق دارد را همراه چهار کودک دیگر پیدا می کند. در حین این بازدید اتفاقات عجیب و فوق العاده ناخوشایندی برای هر کدام از بچه ها به وقوع می پیوندد.

احتمالا بسکمک از مخاطبان، اقتباس تیم برتون از چارلی و کارخانه شکلات سازی را به یاد دارند که لحظات سرگرم کننده و لذت بخشی هم دارد. جانی دپ در نقش ویلی وانکای معروف اجرای به یادماندنی و نمادینی ارائه کرده و این نقش را به نوعی مال خودش کرده است، با این وجود نمی توان از اجرای فوق العاده جین وایلدر در نقش این کارخانه دار عجیب و غریب چشم پوشی کرد و تقریبا غیر ممکن است که دپ بتواند در این یک مورد خاص وایلدر را شکست دهد.

با وجود این که ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی نامزد اسکار بهترین موسیقی متن و گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم های کمدی یا موزیکال برای جین وایلدر شد اما نتوانست در گیشه پیروز عمل کند. با این حال فیلم طرفداران پروپاقرصی پیدا کرد و وقتی بالاخره به صورت ویدیویی منتشر شد دوباره سر زبان ها افتاد.

ویلی وانکا و کارخانه شکلات سازی کم کم به چنان محبوبیتی رسید که به گفته ورایتی تنها فیلم رولد دال تا امروز است که در فهرست میراث ملی سینمایی ایالات متحده آمریکا ثبت شده و تا ابد به عنوان یک اثر کلاسیک تمام عیار شناخته می شود.

1- آقای فاکس شگفت انگیز (Fantastic Mr. Fox)

  • سال انتشار: 2009
  • کارگردان: وس اندرسون
  • بازیگران: جرج کلونی، مریل استریپ، جیسون شواتزمن، بیل مری، ویلم دفو، اوون ویلسون
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز فیلم: 93 از 100

آقای فاکس شگفت انگیز استاپ موشن زیبا و چشم نواز وس اندرسون درباره روباهی به نام فاکس است که همراه خانواده اش کنار حیوانات دیگر زندگی می کند. او برای تامین معاش خانواده هر شب از سه مزرعه پایین تپه سارقی می کند. تا این که بالاخره صبر مزرعه دارها سر می رسد و تصمیم می گیرند این روباه سارق را دستگیر کنند. این تصمیم برای آقای فاکس، خانواده و همسایه هایش عواقب وحشتناکی را به همراه می آورد.

آقای شگفت انگیز با سبک منحصربه فرد و خوش رنگ و لعاب وس اندرسون، مجموعه ای از احساسات عمیقا انسانی و صد البته گروهی از بزرگ ترین ستاره هالیوود که صداپیشگی شخصیت های مختلف را بر عهده دارند به معنی واقعی کلمه شگفت انگیز است.

این استاپ موشن چشم نواز به دلیل شوخ طبعی و داستان پرپیچ و خمش برای بچه ها کنجکاوی برانگیز و دوست داشتنی است اما در حقیقت برای گروه سنی کودک ساخته نشده و مخاطبان هدفش عمدتا بزرگ سالان هستند البته لحن و فضای فیلم مانند بسکمک از آثار دیگر رولد دال، به مقدار ای تاریک نمی شود که برای بچه ها غم انگیز و ترسناک باشد و همیشه می توانند از تماشای آن کنار والدینشان لذت ببرند.

آقای فاکس شگفت انگیز تقریبا تمام جنبه هایی که کتاب رولد دال را شگفت انگیز کرده را در خود دارد و در حال حاضر بهترین اقتباس سینمایی است که از آثار این نویسنده ساخته شده است.

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "6 اقتباس سینمایی برتر از آثار رولد دال، نویسنده رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 اقتباس سینمایی برتر از آثار رولد دال، نویسنده رمان چارلی و کارخانه شکلات سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید