قصه خسته کننده المپیک توکیو

به گزارش وبلاگ مستند، می گویند خسارت به دولت ژاپن در صورت برگزار نشدن المپیک 13 میلیارد یا شاید هم 16 میلیارد دلار است. اما هر چه هست اهمیتی ندارد. مهم این است که این المپیک (...) برگزار نشود. در تاریخ هیچ زمانی به اندازه اکنون، المپیک موضوع مرارت باری نبوده است.این مطلب متعلق به گوردون رانسن تحلیل گر روزنامه تایمز است. این جملات اما بخش بسیار بسیار کوچکی از مخالفت های شدید با برگزاری المپیک توکیو را نشان می دهد.

قصه خسته کننده المپیک توکیو

به گزارش وبلاگ مستند به نقل از روزنامه وبلاگ مستند ، هر بار که ژاپنی ها اقدام به برگزاری نظرسنجی در رابطه با برگزاری رویداد المپیک در کشورشان می نمایند درصد مخالفت مردمان سرزمین آفتاب تابان بالا و بالاتر می رود. بار اول مردم ژاپن مخالفت 53 درصدی خود را نشان دادند. بار دوم میزان مخالفت ها به 68 درصد رسید. آخرین نظرسنجی هم نشان می دهد میزان مخالفت با این المپیک به بالای 80 درصد رسیده است.

ژاپنی ها به شدت مخالف برگزاری المپیک در کشورشان هستند و دو دلیل دارند؛ نخست این که کشور ژاپن در رکورد مالی بی سابقه ای به سر می برد و برگزاری المپیک از نظر آنها بی دلیل است چون با توجه به اوضاع کرونایی و خساراتی که قبلا این ویروس بابت تعویق المپیک به دولت ژاپن زده برگزاری المپیک در تابستان 2021 هیچ فایده ای برای اقتصاد این کشور نخواهد داشت.

دلیل دیگر مخالفت ژاپنی ها با برگزاری این رویداد خود ویروس کروناست. در شرایطی که اقصا نقاط دنیا درگیر ویروسی مرگبار است برگزاری رویدادی که شرکت نمایندگان زیادی در آن حضور دارند یک ریسک عظیم است.

پیش از این ویروس شناسان موسسه تحقیقات و ویروس شناسی تگزاس آمریکا برآورد نموده بودند برگزاری المپیک 2021 توکیو روزانه باعث حداقل 30 ابتلای جدید به کرونا می گردد.

خودتان نیایید!

مرکز ویروس شناسی استرالیا که در رابطه با ایدز و انواع هپاتیت تحقیقات جامعی ارائه می دهد در رابطه با احتمال انتشار ویروس کرونا در جریان رویدادهای عظیم ورزشی همچون المپیک چندی پیش گزارشی منتشر کرد که نتایج این تحقیقات در نشریه علمی پزشکی لنست به چاپ رسید.

در این گزارش با در نظر دریافت مواردی همچون جهش ویروس، قدرت بالای انتقال آن و لزوم حضور ورزشکاران و مربیان متعدد در محل برگزاری رقابت ها نتیجه گیری کرد که اشکالی ندارد رقابت ها برگزار گردد اما بهتر است خود ورزشکاران و تیم ها از حضور در این رقابت ها انصراف بدهند. به عبارت دیگر عاقل باشید و خودتان به المپیک نروید!

نفرت انگیزترین المپیک تاریخ

نشریه هرالد نیز این دوره از رقابت های المپیک را نفرت انگیزترین رقابت های المپیک تاریخ قلمداد می نماید چرا که در هیچ دوره ای مردمان یک کشور تا این اندازه با برگزاری المپیک در کشورشان مخالف نبوده اند.

از سویی دیگر پیش بینی می گردد بی کیفیت ترین رقابت های تاریخ المپیک در راه باشد. نشریه ساندی تایمز که پیش بینی نموده تنیس اوپن استرالیا در دوره اخیر بی کیفیت ترین گرنداسلم تاریخ باشد حالا همین پیش بینی را درباره المپیک دارد. در گزارشی که این نشریه چاپ نموده پیش بینی می گردد با توجه به این که ورزشکاران و تیم ها به دلیل شرایط همه گیری کرونا تمرین کافی نداشته اند کیفیت تمام رشته ها پایین بیاید.

از سویی دیگر در گزارش دیگری که در اسپورتولوژی منتشر شده بود به این نکته اشاره شد که نرخ مصدومیت بین ورزشکارانی که سهمیه المپیک را دارند در این یک سال 14 درصد افزایش یافته است که رقمی عجیب است.

چندی پیش خبر دیگری منتشر شد مبنی بر این که حداقل 28 ورزشکار به دلیل عبور از محدوده مجاز سنی ناشی از تعویق یک ساله رقابت ها حضور در المپیک 2021 را از دست داده اند. بعضی از رشته ها همچون فوتبال شرایط سنی دارند و عبور از محدوده سنی به معنای حذف یک ورزشکار از المپیک است.

دیگر حاشیه های المپیک 2020

در تاریخ هیچ وقت سابقه نداشته که ورزشکاران شرکت نماینده در رقابت های المپیک مجبور به واکسیناسیون شوند اما این بار ماجرا فرق می نماید. قانون هم این است ورزشکاری که واکسن نمی زند تحت شدیدترین تدابیر قرار خواهد گرفت و در طول برگزاری رقابت ها به جز برای مسابقه دادن حق خروج از هتل را ندارد.

حاشیه عظیم دیگر المپیک خسارتی است که از سوی منابع مختلف مدام تغییر می نماید. یک منبع خبری خسارت به دولت ژاپن را حدود 23 میلیارد دلار برآورد می نماید (البته در صورت تعویق کلی رقابت ها) که این رقم بسیار عظیم و غیرمنطقی نمود می نماید اما در دنیایی که اقتصاد به شدت تحت تاثیر مسائل مختلفی قرار می گیرد و نوسان های شدید از خود نشان می دهد بعید نیست.

اما یکی از عظیم ترین نگرانی های دولت ژاپن در طول برگزاری المپیک احتمال بروز ناآرامی ها و اعتراضات مردمی در این کشور خواهد بود. همانطور که در تنیس اوپن استرالیا تجمعات اعتراض آمیزی نسبت به برگزاری رقابت ها آن هم در شرایط کرونایی در اطراف ملبورن پارک شکل گرفت شاید همین ماجرا در مقیاس گسترده تر و نگران نماینده تری در ژاپن و در رویدادی به نام المپیک تکرار گردد. و در سرانجام فقط یک سوال منطقی باقی می ماند؛ چرا المپیک توکیو باید برگزار گردد؟

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه وبلاگ مستند

منبع: جام جم آنلاین

به "قصه خسته کننده المپیک توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه خسته کننده المپیک توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید