ضرورت تحول برنامه آموزشی دستیاران، نظام ارزشیابی از حالت کلیشه و انتزاعی خارج گردد

به گزارش وبلاگ مستند، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مجموعه نظام برنامه ریزی برای تربیت دستیاران تخصصی و فوق تخصصی نیازمند یک تحول بزرگ در عرصه آموزش است.

ضرورت تحول برنامه آموزشی دستیاران، نظام ارزشیابی از حالت کلیشه و انتزاعی خارج گردد

به گزارش وبلاگ مستند، دکتر علیرضا زالی در آیین تقدیر از رتبه های برتر آزمون تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که به صورت مجازی برگزار گردید، با اشاره به صندلی ممتاز دانشگاه در عرصه آموزشی، اظهار کرد: در بخش های متعدد، مولفه های گوناگونی در دانشگاه در حال پیگیری است تا این فرآیند رو به تزاید مستمر ادامه داشته باشد.

وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه باید در مجموعه نظام برنامه ریزی برای تربیت دستیاران تخصصی و فوق تخصصی یک تحول بزرگ در عرصه آموزش ایجاد گردد، گفت: آن چیزی که امروز به صورت ریشه ای و سنتی در نظام تربیت دستیار کشور حاکم است، در بسیاری از برنامه ها و آیین نامه های بوروکراتیک محصور است.

ضرورت استقلال و هویت بخشی جدید در تدوین برنامه های آموزشی

وی با تاکید بر ضرورت استقلال گروه های تخصصی و دانشگاه ها در این زمینه، اظهار کرد: در این راستا احتیاجمند یک استقلال و هویت بخشی جدید هستیم، به عبارت دیگر تدوین برنامه های نوین و داینامیک علمی با استفاده از متدولوژی های مترقی آموزشی احتیاج ضروری و مهم در همه عرصه های آموزشی از جمله آموزش های تکمیلی ماست.

زالی ادامه داد: فارغ التحصیلان دستیاری ما باید علاوه بر دانش بالا، از مهارت و تبحر بالایی نیز برخوردار باشند، برای اینکه دستیاران بتوانند در آینده کنش گران ماهر و توانمندی در عرصه ارائه خدمات باشند، باید حتما مهارت های لازم را کسب نموده باشند و طبیعتا کسب مهارت های بالینی نقطه افتراق دستیاران و پزشکان در عرصه بالین و عمل است. به عبارت دیگر اگر فردی از بالاترین حجم دانشی برخوردار بوده، ولی از حداقل های مهارت تخصصی و حرفه ای محروم باشد، در عرصه رقابت به سرعت صندلی حرفه ای خود را از دست می دهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه خوشبختانه در مجموعه برنامه های دانشگاه در بخش های ارزشیابی تمرکز خوبی بر ارزیابی و تحلیل شاخص های مبتنی بر مهارت دستیاران وجود دارد، بیان نمود: برای افزایش توانمندی دستیاران باید سایر بخش های علمی، اخلاقی و حرفه را نیز ارتقا دهیم.

فارغ التحصیل دستیاری نباید نسبت به بستر فرهنگی پیرامون خود بی تفاوت باشد

وی همچنین بر اصطلاح و شاخص آگاهی فرهنگی (Cultural awareness) به عنوان شاخص مهمی برای ارزشیابی دستیاران اشاره نمود و گفت: آگاهی نسبت به پیرامون اهمیت بالایی دارد، فارغ التحصیلان گروه های تخصصی نمی توانند نسبت به بستر فرهنگی پیرامون خود بی تفاوت باشند.

دکتر زالی با بیان اینکه گروه های آموزشی دانشگاه در حال کوشش هستند تا بهترین فارغ التحصیلان را به نظام سلامت تحویل دهند، گفت: بفراینداد اصلی و مورد تاکید باید بر محور competency پایدار باشد، یعنی در نظام آموزش دستیاری تخصصی و فوق تخصصی باید آنالیز گردد دستیاران از زمان پذیرش در دانشگاه تا زمان فارغ التحصیلی چه میزان شایستگی و صلاحیت کسب می نمایند.

تقویت ارتباطات دستیاران

وی همچنین بر تقویت ارتباطات دستیاران تاکید نمود و گفت: اگر فارغ التحصیلی نتواند با همگنان، همکاران و بیماران خود ارتباط خوبی برقرار کند، در این صورت حتما کار او ابتر می ماند، به عبارت دیگر اگر می خواهیم دستیاران را مورد ارزشیابی قرار دهیم، حتماً باید نظر پرستار، سرپرستار، دستیاران سال های پایین تر و سایر همکاران را لحاظ کنیم، به عبارت دیگر باید ارزشیابی 360 درجه انجام گردد.

نظام ارزشیابی باید از حالت صرف کلیشه و انتزاعی خارج گردد

دکتر زالی همچنین بر موضوع تصمیم گیری بالینی (clinical decision making) در نظام ارزشیابی دستیاران تاکید نمود و گفت: نظام ارزشیابی باید از حالت صرف کلیشه و انتزاعی به سمت سنجش های هوشمندانه حرکت کند، به عبارت دیگر باید بتوانیم هنرمندانه و هوشمندانه شرایط قضاوت بالینی و کلینیکال دستیاران را رصد و استخراج کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه هر گروه آموزشی باید به پیوست برنامه کلی آموزشی دانشگاه، یک برنامه راهبردی عملیاتی تدوین کند، اضافه کرد: این برنامه باید بر اساس بومی سازی مولفه های آموزشی و بهره گیری از استانداردهای بین المللی تعریف گردد و با برنامه کلی آموزشی متفاوت باشد.

لاک بوک ها هویت نامه هر فراگیر است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد ضرورت ایجاد لاک بوک، گفت: در سالهای اخیر به لاک بوک ها به عنوان ابزاری انتزاعی نگاه می شد، اما در عرصه جهانی و نظام آموزشی تخصصی و فوق تخصصی فعلی، لاک بوک ها هویت نامه هر فراگیر هستند. با ثبت در لاک بوک می توان برنامه راهبردی هر گروه را با سایر گروه های بالینی مقایسه و شرایط داینامیک هر گروه را ثبت کرد.

دکتر زالی، هنر دانشگاه را تربیت نیروهایی دانست که بتوانند در نظام سلامت کشور نقش آفرینی نمایند و این هنر را افتخار دانشگاه گفت.

وی در ادامه تاکید نمود: همچنین در آزمون های ملی و بین المللی احتیاجمند بهره جستن از فنون و ترفندهای مهم هستیم. این فنون ابزاری یاریی است و جای دانش و مهارت را نمی گیرد. به عبارت دیگر این ترفندها یاری می نماید که امتیاز و رتبه افراد و در نهایت دانشگاه در آزمون ها ارتقا پیدا کند.

دکتر زالی با اشاره به تحلیل آزمون های ملی، بیان نمود: در آزمون ها، از بین تمامی شاخص ها، فقط شاخص کلاس های تئوری دارای همبستگی متقن بوده اند که این نقطه ضعف احتیاج به آنالیز و ارزشیابی بیشتر دارد.

صندلی مطلوب دانشگاه در آزمون های دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی کشوری

دکتر زالی با بیان اینکه یکی از اولویت های ما ارتقای شرایط حضور در آزمون های ملی است که مورد سنجش سنجه های بین المللی قرار می گیرد، با اشاره به صندلی مطلوب دانشگاه در آزمون های دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی کشوری، اظهار کرد: با همت دستیاران، اساتید پرکوشش و مدیران گروه های بالینی، به این نقطه مطلوب و راهبردی رسیده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: نتایج، حاکی از فرایند صعودی در 16 آزمون تخصصی دانشگاه است که این شیب در بعضی رشته ها تندتر است. این رقم نسبت به هفت دانشگاه منتخب کشوری، رقم قابل توجهی است. همچنین میزان قبولی دستیاران دانشگاه در 13 رشته تخصصی نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

به گفته دکتر زالی، قدر مطلق قبولی در کلیه رشته های تخصصی در کشور 47 درصد بوده که این رقم در دانشگاه به 60 درصد می رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن درخواست از کلیه مدیران گروه های بالینی مبنی بر حفظ این شتاب رشد علمی، بیان نمود: پیش بینی می گردد سال آینده کارنامه پیروز تری در آزمون ها داشته باشیم

دکتر زالی در خاتمه ضمن عرض تبریک ویژه به گروه دندانپزشکی برای کسب رتبه اول آزمون دانشنامه تخصصی کشوری، بیان نمود: امسال به علت شیوع بیماری کرونا، تسهیلات نفرات برتر کمرنگ تر شده است، اما در کوشش هستیم با مکاتباتی که با وزیر بهداشت انجام خواهد شد، تسهیلات به قوت قبل ارائه گردد.

ضرورت پایش مستمر برنامه ها در دانشکده ها و گروه های بالینی

در ادامه دکتر صدوقی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فرایند صعودی نتایج آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی در سه سال گذشته، بیان نمود: نتایج آزمون دانشگاه در 13 رشته از 25 رشته تخصصی، از میانگین کشوری بالاتر بوده است و در رشته هایی همچون بیهوشی 90درصد، جراحی عمومی 85 درصد و بیماری داخلی 76 درصد قبولی در امسال گزارش شده است.

وی ادامه داد: سالانه حدود 350 تا 370 دستیار در رشته های تخصصی دانشگاه پذیرفته می شوند و به طور کلی هزار و 740 دستیار شاغل به تحصیل در این رشته ها و 280 نفر در رشته های فوق تخصصی دانشگاه هستند.

دکتر صدوقی بیان نمود: در بیشتر رشته ها علی رغم شیب صعودی ملایم تر در میزان قبولی های دانشگاه، اما همچنان از میانگین کشوری بالاتر هستیم. در آزمون دانشنامه فوق تخصصی هم در بیشتر رشته ها قبولی صد درصدی را کسب نموده ایم.

به گفته وی، راه حل معاونت آموزشی دانشگاه تدوین و حمایت از نظام انگیزشی مناسب برای تشویق گروه های آموزشی است.

دکتر صدوقی با بیان اینکه از دانشکده ها انتظار پایش برنامه های آموزشی خود را داریم، گفت: تمام گروه های آموزشی باید به طور مستمر اهداف و برنامه های خود را پایش و بازنگری نمایند تا دستیاران برای آزمون های بورد بیش از پیش آماده باشند.

وی در خاتمه گفت: ثبت در لاک بوک الکترونیک برای 4 رشته جراحی عمومی، داخلی، بچه ها و زنان و زایمان اجباری خواهد شد. همچنین گسترش آموزش مجازی در رشته های بالینی، راه اندازی مرکز آزمون الکترونیک دانشگاه، توسعه روش های نوین آموزشی همچون مرکز شبیه سازی آموزشی و توسعه زیرساخت های الکترونیک معاونت آموزشی از برنامه های در دست اقدام حوزه آموزشی است.

علاقه مندان می توانند برای مشاهده اسامی نفرات برتر آزمون دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اینجا را کلیک نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ضرورت تحول برنامه آموزشی دستیاران، نظام ارزشیابی از حالت کلیشه و انتزاعی خارج گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تحول برنامه آموزشی دستیاران، نظام ارزشیابی از حالت کلیشه و انتزاعی خارج گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید