ضرورت افزایش همکاری علمی میان دانشمندان دنیا اسلام

به گزارش وبلاگ مستند، انورالحسن گیلانی، معاون دانشگاه هری پور پاکستان به خبرنگاران گفت: متاسفانه ما مسلمانان کمی در دانش و فناوری جا مانده ایم، باید عصر طلایی، یعنی دوره ای که ما در علم پیشرو بودیم را به خاطر بیاوریم و باید با یکدیگر همکاری کنیم تا در علم و فناوری پیشرفت کنیم.

ضرورت افزایش همکاری علمی میان دانشمندان دنیا اسلام

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات مشارکتی و انجام کارهای مشترک گفت: پژوهش های من در حوزه سلامت است. هزینه های فعلی پزشکی و دارویی برای اکثریت مردم قابل پرداخت نیست و این یکی از مهم ترین مسائل مربوط به این حوزه است؛ داروهای پزشکی نه تنها بسیار گران هستند بلکه عوارض زیادی نیز دارند.

وی با بیان اینکه غذاهای فراسودمند که قیمت مناسب تری دارند، نسبتاً ایمن و مطمئناً در دسترس تر هستند، گفت: در کوشش هستیم تا پژوهش هایی در زمینه غذاهای فراسودمند انجام دهیم.

به گفته گیلانی این پژوهش در زمینه چالش های بهداشتی از جمله بیماری های غیرواگیر (NCD) که احتیاج به مصرف مادام العمر داروهای پزشکی بسیار گران قیمت و ناایمن دارد، پتانسیل کاربردی بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه راهکار این بیماری ها استفاده از محصولات طبیعی به شکل طبیعی است، گفت: استفاده از این محصولات طبیعی به ویژه غذاهای فراسودمند که آزمایش شده و در دسترس عموم است باعث توقف بسیاری از بیماری ها می گردد زیرا کاملا از نظر مالی به صرفه هستند و ایمن اند.

گیلانی با بیان اینکه بر روی این حوزه تحقیقاتی در کشورهای اسلامی مطالعات کمی اجرا شده است، گفت: در حال حاضر منافع چند ملیتی در پی ارتقای دستورکارهای خود هستند اما ما تمایل به ارتقای نظام پزشکی بومی خود داریم. از این رو باید با پیروی از اصول ابن سینا که نه تنها در زمان خود یک قهرمان بود، بلکه دانشمندی بود که یافته ها و رویکردش در حال حاضر حتی در غرب نیز به روز تلقی می گردد، تحقیق کنیم.

این پژوهشگر اضافه نمود: رویکرد ابن سینا در درمان معطوف به کل بدن بود، نه تنها درمان علائم بیماری. نکته دیگری که ابن سینا به آن اشاره داشت این بود که هر فردی فرق دارد. بنابراین بسیاری از افرادی که از یک بیماری رنج می برند را نمی توان با یک دارو درمان کرد. رعایت اصول ابن سینا در سلامت، ما را به راهکار می رساند.

وی در پاسخ به سوالی درباره کارآمدی برنامه های نقل و انتقال، گفت: به عقیده من تا زمانی که حرکت به سمت غرب موقتی باشد، خوب است. من بیش از صد کشور را دیده ام، اما هرگز قصد نداشته ام در خارج از کشورم مستقر شوم و همواره متعهد به بازگشت به سرزمینم هستم.

شرکت کننده هشتمین دوره نشست تبادل علم و فناوری خاطر نشان کرد: برنامه های تبادل دانشجو در دوره دکتری و پسادکتری بین کشورهای اسلامی بسیار مفید است و باعث می گردد افراد از یکدیگر نکات و موضوعات نو را یاد بگیرند.

وی به توسعه علم و فناوری در کشورهای اسلامی، تاکید نمود و گفت: با در نظر گرفتن این موضوع، از بنیاد مصطفی(ص) برای پیشرو بودن در ایجاد بستری که دانشمندان را از تمام جهان گرد هم می آورد تشکر می کنیم.

به گزارش وبلاگ مستند، دکتر انورالحسن گیلانی استاد تمام داروشناسی و یکی از شرکت کنندگان در هشتمین برنامه استپ از برنامه های جنبیجایزه مصطفی بوده است.

انورالحسن گیلانی در سال 1985 مدرک دکترای خود را از دانشگاه سیدنی استرالیا اخذ کرد. وی در سال 1986 به دانشگاه آقاخان پیوست و در سال 1997 به عنوان استاد کامل مشغول به کار شد. وی در حال حاضر معاون دانشگاه هریپور پاکستان است. او در زمینه های متعددی از جمله اتنوفارماکولوژی (مطالعه سیستماتیک استفاده از گیاهان دارویی از طریق گروه های فرهنگی خاص)، بهداشت عمومی و داروسازی جامعه، و مطالعات ترجمه در خصوص مکمل های غذایی برای اثربخشی آنها در اختلالات قلبی عروقی و متابولیک تحقیقات گسترده ای انجام داده است.

وی جوایز دانشگاهی متعددی را کسب نموده و مناصب معتبر علمی بسیاری را بر عهده داشته است. گیلانی مشاور سازمان جهانی بهداشت در زمینه پزشکی ضروری و بنیاد بین المللی علوم بوده است.

قرار است وی در نهمین نشست تبادل علم و فناوری (استپ) (25 تا 27 بهمن ماه 1401 در شهر آنکارا) حضور یابد. استپ سال جاری با موضوع محیط زیست، انرژی، سلامت و ارتباطات علم را با موضوع فناوری های خلاق و نوآورانه برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ضرورت افزایش همکاری علمی میان دانشمندان دنیا اسلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت افزایش همکاری علمی میان دانشمندان دنیا اسلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید