حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت های دانش بنیان با اعطای تسهیلات

به گزارش وبلاگ مستند به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، سورنا ستاری در بازدید رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی از نمایشگاه محصولات و دستاوردهای دانش بنیان صادراتی ایران ساخت، با بیان اینکه صندوق توسعه ملی، از گذشته، یکی از محورهای توسعه اقتصاد دانش بنیان بوده است، گفت: این صندوق، یاری های بسیاری به توسعه اقتصاد دانش بنیان داشته و به تعهداتش عمل نموده، به گونه ای که تا به امروز بیش از 3 هزار میلیارد تومان برای صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.

حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت های دانش بنیان با اعطای تسهیلات

ستاری با بیان اینکه دستاوردهای صادراتی ارائه شده در این نمایشگاه ماحصل اقدامات و حمایت های صندوق توسعه ملی است اضافه کرد: بخش عمده ای از عملکرد درخشانی که در نمایشگاه مشاهده شد، در نتیجه تسهیلاتی است که صندوق به این شرکت ها اعطا نموده و این تسهیلات سبب شده تا این شرکت ها، به تدریج بزرگ شده و امروز به فراوری چنین محصولاتی در ابعاد صادراتی همت نمایند.

ضرورت ایجاد زیرساخت های صادراتی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از وجود پیچیدگی های صادرات محصولات دانش بنیان و ضرورت توجه به استانداردها و سازوکارهای صادراتی گفت و ادامه داد: یکی از بزرگترین مسائل در این زمینه، رقبای قدیمی و بزرگی است که در بازار وجود داشته دارد و همین، زمینه ظهور یک رقیب تازه را با مسائل و سختی هایی روبرو می نماید. بعلاوه شرکتی که می خواهد وارد اکوسیستم کشوری که می خواهد صادرات به آنجا صورت بگیرد، گردد، تائیدیه ها و استانداردهای خاصی را می خواهد که اخذ آنها، گاه تا سال ها زمان می برد.

ستاری با بیان این که شرکت های حاضر در این نمایشگاه، از بخش خصوصی هستند، اضافه کرد: ما هم اکنون شرکت هایی خصوصی داریم که مشغول فراوری واکسن انسانی هستند در حالی که چنین رویکردی در کشور ما سابقه نداشته است. این شرکت های خصوصی، سال جاری 3 واکسن انسانی فراوری نموده و یک واکسن دیگر هم تا خاتمه سال جاری فراوری می نمایند.

ستاری بر لزوم جذب یاری ها از سوی صندوق توسعه ملی در بخش صادرات تاکید نمود و گفت: ما هم اکنون شرکت های دانش بنیانی داریم که فناوری فراوری یک محصول، به طور کامل متعلق به خودشان است و کارخانه نیستند. این شرکت ها در داخل خودشان، سیستم تحقیق، توسعه و طراحی دارند.

وی رویکرد صندوق صندوق توسعه ملی برای تامین منابع تازه بخش اقتصاد دانش بنیان، را قابل تقدیر دانست و گفت: امیدورایم بتوانیم ضمن اینکه منابع را خیلی سریع جذب کنیم، در بخش صادرات هم با یاری های حمایت گرانه صندوق روبرو شویم.

اعطای منایع تازه حمایتی به شرکت های دانش بنیان و خلاق

مهدی غضنفری رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در این بازدید گفت: منابع تازهی در بحث حمایت از محصولات صادراتی شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم که اگر این منابع، زودتر از انتظار خاتمه یافت، باز احتیاج شرکت ها را تامین می کنیم. به این منظور باید به یک جدول و مدل برسیم که بر اساس آن، به شرکت های دانش بنیان، تسهیلات با سود مختلف بدهیم به طوری که بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری، شرکت های قوی تر، پا پیش گذاشته و شرکت های ضعیف تر، تسهیلاتی بیشتر با سود کمتری بگیرند.

غضنفری با بیان این که در جریان بازدید از نمایشگاه، با حجمی از فعالیت های ارزشمند آشنا شده ام که شعف آفرین است، گفت: وقتی دکتر ستاری به این سمت در معاونت علمی منصوب شد، شاد شدیم که دوره تازهی در معاونت در حال شکل گیری است. همین اتفاق هم افتاد و نگاه عمیق و بینش گسترده ایشان، فضای خوبی در صندوق ایجاد کرد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه پس از تجاری سازی کارهای پژوهشی، نوبت به فرآیند صادراتی آنهاست، گفت: امروز در نمایشگاه متوجه شدم که گام بلند صادرات برداشته شده و با گذر از مرحله تجاری سازی داخلی، وارد صادرات شده ایم که نقش فناورانه کشورمان را در خارج، تثبیت می نماید.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال 94 تا به امروز، 43 قرارداد با بانک ها برای وام های مقرون به صرفه به افرادی که کار دانش بنیان می نمایند، اعطاء شده، گفت: تا به امروز حدود 2700 میلیارد تومان در اختیار بانک ها قرار گرفته که غالبا در بخش صنعت و معدن بوده و سرمایه در گردش، بیش از سرمایه ثابت شده که اتفاقی شاد نماینده است.

غضنفری با اعلام اینکه باید ترتیباتی اتخاذ گردد که شرکت های ضعیف تر، تسهیلاتی با بهره پایین تر دریافت نمایند، گفت: هیچ ریالی در صندوق توسعه ملی، در جایی پس انداز نمی گردد و همیشه در پی این هستیم تا هر اندازه مبلغی که در بانک داریم، به صورت تسهیلات در اختیار شرکت ها قرار دهیم.

وی با بیان این که به پشتوانه توسعه شرکت های دانش بنیان، آینده ای نویدبخشی با نرخ رشد خوب و توسعه اقتصادی بالا را می توان احساس گرفت، گفت: ما برای تنظیم بازار کشورمان، احتیاج به ارزآوری داریم و برای ارزآوری، باید صادرات انجام دهیم که با فعالیت های ارزشمند معاونت علمی و فناوی می توانیم به اقتصاد دانش پایه برسیم که از طریقی غیر از فروش نفت، گازوئیل و بنزین برای ما ارزآوری به همراه دارد.

حمایت از فراوری محصولات دانش بنیان ایران ساخت

محمد حسین بهشتی سرپرست معاونت نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از رویکرد برطرف احتیاجهای کلان و فناورانه کشور گفت و ادامه داد: معاونت علمی، با هدف تجاری سازی محصولات دانش بنیان اوری و تجاری سازی فناوری مرکز طرج های کلان ملی فناوری، برطرف احتیاجهای مهم در حوزه هایی چون سلامت، محیط زیست، امنیت غذایی و سایر حوزه های راهبردی را در دستور کار قرار داده است و در حال حاضر با ده ها طرح فناورانه به انتها رسیده، بیش از 169 طرح کلان ملی فناورانه را در جریان اجرا دارد.

وی با بیان این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان مشارکت نماینده اقتصادی در کنار این طرح های حضور دارد، ادامه داد: مجری طرح ها، بخش خصوصی است و الزاماً برای تمامی طرح ها، بهره بردار وجود دارد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از رسیدن طرح ها به نمونه اولیه حمایت می نماید و بلوغ و صنعتی سازی این طرح ها، در قالب حمایت های اقتصادی، تسهیلات قرض الحسنه و حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی دنبال می گردد.

وی با بیان این که نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، بستری برای معرفی دستاوردهای دانش بنیان این حوزه و تامین احتیاج مراکز پژوهشی، دانشگاهی و صنعتی است، اضافه کرد: سال جاری و در نهمین دوره این نمایشگاه، بیش از 370 شرکت حضور داشتند و بیش از 11هزار محصول ایران ساخت را ارائه دادند. مجموع فروش شرکت ها در 8 دوره گذشته، 1100 میلیارد تومان بوده که در تامین 36 درصد از این اندازه، معاونت علمی و فناوری سهم داشته که اندازه آن معادل 400 میلیارد تومان است.

به گزارش وبلاگ مستند، در این مراسم تفاهم نامه ای بین معاونت علمی و صندوق توسعه ملی برای حمایت های تسهیلاتی از شرکت های دانش بنیان منعقد شد.

موضوع این تفاهمنامه، اعطای تسهیلات بانکی از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی به متقاضیان حقوقی طرح های دانش بنیان در بخش های اقتصادی صنعت و معدن، آب و کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، صادرات که طبق ضوابط صندوق، از سوی معاونت مشخص و به بانک های عامل معرفی می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت های دانش بنیان با اعطای تسهیلات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت صندوق توسعه ملی از شرکت های دانش بنیان با اعطای تسهیلات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید