سیبنیک، شهری زیبا در مرکز آدریاتیک

به گزارش وبلاگ مستند، سیبنیک شهری در کشور کرواسی و در مرکز منطقه مدیترانه است که مجموعه ای کامل از مکان های تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده است. این شهر که با کوه و صخره احاطه شده، در آب های اطرافش بیش از 300 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد و تاکستان های پربارش گنجینه ای منحصر به فرد به شمار می روند. بر خلاف شهرهای دیگری که در امتداد سواحل دریای آدریاتیک قرار گرفته اند و از طریق یونانیان، رومیان بنا گذاشته شده اند، سیبنیک از طریق کروات ها ساخته شد. در واقع، کاوش ها و حفاری هایی که در قلعه سنت مایکل انجام گرفته نشان می دهد که کروات ها از گذشته های بسیار دور در آنجا ساکن بوده اند. نام فعلی این منطقه برای اولین بار در سال 1066 از طریق پادشاه پیتر کریسیمر پنجم انتخاب شد و جزء قدیمی ترین شهرهای بومی نشین ساحل شرقی دریای آدریاتیک محسوب می شود.

سیبنیک، شهری زیبا در مرکز آدریاتیک

خودتان را در حالی تصور کنید که در قرن پانزدهم زندگی می کنید و دارید به بنایی شگفت انگیز نگاه می کنید که از سنگ سفید ساخته شده است و هیچ کدام از بخش های آن از چوب یا ماده ای دیگر ساخته نشده است. بی شباهت به یک رویا نیست ولی این رویا با سفر به شهر تاریخی سیبنیک می توانید آن را به واقعیت تبدیل کنید. این بنا که امروزه برجسته ترین اثر در منطقه سیبنیک محسوب می شود؛ 105 سال پیش ساخته شده و نمونه ای منحصر به فرد از معماری سبک گوتیک و رنسانس است. جالب است بدانید در نمای خارجی این ساختمان 71 سردیس به کار رفته است و در قسمت داخلی نیز مجسمه های زیادی به چشم می خورد. این بنا کلیسای جامع سنت جاکوب نام دارد و در سال 2000 در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. در ادامه این مقاله ضمن معرفی شهر سیبنیک در کشور کرواسی، شما را با مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی این شهر آشنا خواهیم کرد.

بازدید از تالار شهر

تالار شهر سیبنیک در میدان مرکزی شهر (میدان جمهوری کرواسی) واقع شده است. ساختمان این تالار نمونه بسیار خوبی از معماری رنسانس است و بین سال های 1533 تا 1546 میلادی ساخته شده است. طبقه همکف این بنا دارای ردیفی از طاق های حائل است که بازدیدکنندگان را به قسمت های دیگر امکان پذیر می کنند.

بازدید از باغ مدیترانه ای قرون وسطایی

باغ مدیترانه ای قرون وسطایی در صومعه سنت لارنس شهر سیبنیک قرار گرفته است. این باغ که حدود 100 به فراموشی سپرده شده بود ، در سال 2007 بازسازی و بازگشایی شد. این باغ بخشی از صومعه سنت لارنس است که امروزه به عنوان تالار اجتماعات و سخنرانی نیز از آن استفاده می شود.

صومعه ویسواک

ویسواک جزیره کوچکی است که در پایین دست رودخانه کرکا و بین دو آبشار واقع شده است. مالک این جزیره کلیسای کاتولیک است. این جزیره قبل از این که پای انسان به آن برسد فقط یک صخره سفید بود که در وسط دریاچه قرار داشت. این جزیره در قرن سیزدهم برای سال ها محل اقامت گروه های خاصی از مردم بود ولی امروزه خالی از سکنخ است و گردشگران با قایق برای بازدید از آن می روند.

منطقه کانال و لنگرگاه

منطقه کانال و لنگرگاه در سال 1974 جز منطقه ها حفاظت شده اعلام شد. این منطقه با چشم اندازهای بسیار زیبا دیدنی اش، از پل سیبنیک تا انتهای کانال سنت آنتونی را در بر می گیرد. آن طور که معروف است هیچ کس تا به حال از کانال سنت آنتونی عبور نرکده است مگر این که از زیبای منحصر به فرد آن شگفت زده نشده باشد.

سواحل بکر، گسترده و چشم نواز

منطقه گرباستیکا در فاصله 15 کیلومتری جنوب شهر سیبنیک و در کنار جاده ماگیسترالا واقع شده است. این منطقه دارای بقایایی از ساختمان های رومی است و ثابت می کند که رومی ها در این منطقه نیز حضور داشته اند. یک مجسمه رومی هم در روستایی در نزدیکی کلیسای سنت پتار و ماریجا پیدا شده و به جای مانده یک جاده سنگی رومی هنوز نیز قابل مشاهده است.

پارک ملی کرکا

پارک ملی کرکا در منطقه دولماسی و در 10 کیلومتری شهر سیبنیک قرار گرفته است. این پارک 142 کیلومتر مربع مساحت دارد و به خاطر اینکه رودخانه کرکا از آن می گذرد به پارک ملی کرکا معروف شده است. حدود دو سوم رودخانه کرکا از این پارک می گذرد و پارک را بدون این رودخانه اصلا نمی توان تصور کرد. کرواسی پارک های ملی زیادی دارد و این پارک از سال 1985 به عنوان هفتمین پارک ملی کشور اعلام شده است.

مهترین جاذبه این پارک آبشارهای باشکوهش است که چشم انداز ها چشم نوازی را برای پارک به وجود آورده اند و همه روزه گردشگران زیادی در که در کنار این آن ها در حال شنا هستند. شاید مجذوب کننده ترین جاذبه این پارک آبشارهای اسکارادینسکی بوک باشند، مجموعه ای از 17 آبشار مختلف که هر کدام بیش از 45 متر ارتفاع دارند و یکی از مجذوب کننده ترین قسمت های پارک را به وجود آورده اند.

منبع: همگردی

به "سیبنیک، شهری زیبا در مرکز آدریاتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیبنیک، شهری زیبا در مرکز آدریاتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید