خبرنگاران لاوروف: ایران از همه شرایط برای عضویت در سازمان شانگهای برخوردار است

به گزارش وبلاگ مستند، مسکو - خبرنگاران - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که ایران از همه شرایط برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای برخوردار است.

خبرنگاران لاوروف: ایران از همه شرایط برای عضویت در سازمان شانگهای برخوردار است

به گزارش خبرنگار وبلاگ مستند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست خبری در وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه ایران در سال 2008 درخواست برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای داد و این کشور به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای حضور دارد و چه موانعی در جهت عضویت ایران در این سازمان وجود دارد، این مطلب را بیان نمود.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما هیچ مانعی در جهت عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای نمی بینیم.

وی اضافه کرد: بر این باوریم که موقعیت ایران با تمام معیارها برای عضویت در این سازمان مطابقت می نماید.

لازم به ذکر است در طول دو دهه حیات این سازمان، شمار اعضای آن که در ابتدا شش کشور بودند افزایش یافته به طوری که هند و پاکستان در سال 2017 به عضویت آن درآمدند و کشورهای ایران، افغانستان، بلاروس و مغولستان نیز شرایط ناظر دارند. با این حال روسیه و چین همچنان بر این سازمان سیطره دارند و نقش اصلی را در آن ایفا می نمایند.

لاوروف در ادامه گفت: روسیه از همان ابتدا از درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای حمایت کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: برای آنکه (درخواست ایران برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای) پذیرفته گردد احتیاج به توافق جمعی وجود دارد که برای بدست آوردن آن کوشش می کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در دی ماه سال گذشته نیز تصریح نموده بود که کشورش از عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای که از آن به وزنه ای در برابر ناتو و غرب یاد می گردد، حمایت می نماید.

لاوروف در سخنانی در یک مجمع ژئوپلتیک در دهلی نو گفت که سازمان همکاری شانگهای دربرگیرنده چین، پنج کشور عضو سابق اتحاد شوروی (روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان)، هند و پاکستان است.

وی اضافه کرد: ایران عضو ناظر این سازمان است و ما از درخواست این کشور برای عضویت کامل حمایت می کنیم.

وزیر خارجه روسیه تاکید نمود: همچنین بیشتر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از درخواست ایران حمایت می نمایند و من اطیمنان دارم که این درخواست محقق خواهد شد.

لازم به ذکر است سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز به منظور بحث و گفت وگو در مورد دورنمای همکاری های ایران و سازمان همکاری شانگهای با نماینده رئیس جمهور روسیه در امور این سازمان، ملاقات کرد.

در ملاقات کاظم جلالی و بختیار حکیم اف، طرفین در مورد همکاری های جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر و فعال سازمان شانگهای با اعضای این سازمان در حوزه های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مبارزه با یکجانبه گرایی ، همکاری های مالی و امنیت اطلاعات در حوزه بین المللی مصاحبه کردند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لاوروف: ایران از همه شرایط برای عضویت در سازمان شانگهای برخوردار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف: ایران از همه شرایط برای عضویت در سازمان شانگهای برخوردار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید