تیشه لیزر بر موهای زائد

به گزارش وبلاگ مستند، پرسشی اساسی بسیاری ازخوانندگان برای درمان و رفع کردن موهای زاید این است: آیا لیزر درمان مناسبی است؟ ما می خواهیم بگوییم: بله !هیرسوتیسم (پر مویی) به این معنی است که رشد مو در خانم ها مشابه الگوی آقایان، می گردد؛ یعنی در محل هایی مثل سبیل، ریش،کشاله ران و سایر نقاط بدن موهای

تیشه لیزر بر موهای زائد

تیشه لیزر بر موهای زائد

پرسشی اساسی بسیاری ازخوانندگان برای درمان و برطرف کردن موهای زاید این است: آیا لیزر درمان مناسبی است؟ ما می خواهیم بگوییم: بله !

هیرسوتیسم (پر مویی) به این معنی است که رشد مو در خانم ها مشابه الگوی آقایان، می گردد؛ یعنی در محل هایی مثل سبیل، ریش،کشاله ران و سایر نقاط بدن موهای کلفت و سیاه رشد می نمایند که در حالت عادی نباید چنین باشد. مشکل موی زاید حقیقتاً امروزه شیوع بالایی داشته و از جمله برای بانوان درد سر ساز است و گاه فرد مجبور است در شبانه روز زمان زیادی را برای مقابله با این موهای زاید صرف کند. بسیاری از افراد دچار این مشکل، حتی دچار اضطراب و اختلالات روحی هم می شوند. بسیاری از مردم از روش های مرسوم و قدیمی جهت از بین بردن و برداشتن موهای زاید خود استفاده می نمایند؛ شامل الکترولیز، کندن، موم انداختن، بند انداختن... اما بسیاری هم به علت درد ناک بودن، کند بودن و غیر مؤثر بودن این روش ها، خسته شده و در پی راه های بهتر و مؤثرتر و حتی کم عارضه تر برای برطرف موهای زاید خود می گردند.

الکترولیز، چاره دِمُده

الکترولیز روشی کند و دردناک است که طی آن هر فولیکول مو، به وسیله یک تکنسین یا پزشک متخصص پوست با روش ایجاد حرارت به وسیله برقراری جریان الکتریکی به واسطه سوزن باریکی که وارد سوراخ خروج مو از پوست می گردد، مورد تخریب قرار می گیرد . مؤثر بودن این روش بسیار وابسته به فردی است که آن را انجام می دهد. اگر فرد نابلد بوده و تنظیم دستگاه کمتر از اندازه لازم باشد، موها سوزانده نخواهد شد و مجدداً رشد خواهد نمود. اگر تنظیم دستگاه کمتر از اندازه لازم باشد ، پوست فرد دچارسوختگی می گردد، سپس جوش گاه های فرو رفته و گاه برجسته و بد چشم انداز ای ایجاد می گردد که اصلاح آنها در بسیاری از اوقات غیر ممکن یا بسیار مشکل است. حتی در صورت انجام الکترولیز به وسیله یک فرد ماهر هم ممکن است موها حدود 25-15 درصد مجدداً رشد نمایند. الکترولیزروش درد ناک و زمان بری است تنها برای از بین بردن موهای سفید (که لیزر روی آنها بی اثر است) یا زمانی که فرد فقط چند موی زاید مثلاً روی چانه یا اطراف قفسه سینه دارد، قابل توصیه است و به هیچ وجه امروزه برای از بین بردن موهای بدن توصیه نمی گردد؛ چرا که این روش تکنیکی با سرعت کم و عوارض زیادی بوده و گاهی به ماه ها وقت و پیگیری احتیاج دارد؛ از همه مهم تر، کارآیی و بی خطر بودن آن وابسته است به فردی که کار را انجام می دهد.

موقت ها و دائمی ها:

به طور کلی، روش های از بین بردن موهای زاید را به دو روش موقت و دائمی تقسیم می کنیم:

روش های موقت:

1- تراشیدن موها

2- اپیلاسیون به وسیله موچین، بند انداختن، موم انداختن، یا دستگاه های epilady

3- اپیلاسیون به وسیله کرم ها یا پودرهای موبر

روش های دایمی شامل:

1- الکترولیز که شرح آن داده شد

2- لیزر درمانی

محدودیت سنی و منطقه ای نداریم

هیچ محدودیت سنی برای این کار وجود ندارد و هر جایی که موی تیره داشته باشد، قابل درمان است. نواحی قابل درمان که به طور شایع در خانم ها لیزر درمانی می شوند، صورت و گردن، قفسه سینه، ناحیه کمر، ساعد ، بازو، ساق پاها و سایر نقاط بدن هستند. در آقایان به طور شایع ناحیه گونه ها و زیر گردن ، سرشانه ها و کمر و هم گوش ها مورد درمان قرار می گیرند.

چند بار ؟ چند وقت یک بار؟

برطرف موهای زاید به وسیله لیزر معمولاً طی جلسات متعدد (بین 7-3 جلسه) انجام می گردد و فاصله جلسات هم با توجه به ناحیه ای از بدن که مورد درمان قرار می گیرد، متغیر است . معموملاً درمان های صورت هر 1/5- 1 ماه انجام می گردد و در بدن تقریباً هر 3 -2 ماه.

در سرانجام جلسات ، اندازه موهای زاید به اندازه حدود 80 درصد کاهش می یابد. همان طور که گفته شد ، لیزر روی سیاهی مو اثر دارد. لذا برای درمان موهای سفید قابل استفاده نیست و مجبور به استفاده از الکترولیز هستیم. هر چه موها کلفت و سیاه تر باشند و رنگ پوست فرد هم سفید تر باشد، تأثیر و نتیجه لیزر درمانی بهتر خواهد بود.

آیا موها می فرایند و دیگر بر نمی گردند؟

امروزه لیزر درمانی به اسم روشی برای کاهش دایمی و نه برطرف دایمی موهای زاید یاد می گردد . یعنی نمی توان تضمین کرد که بعد از مثلاً 6 جلسه درمان دیگر هیچ مویی در نیاید، ولی می توان گفت که موهای زاید به طور تقریباً دایمی کنترل می گردد. مسأله عود مجدد موی زاید تا حد زیادی به مسائل و مسائل هورمونی فرد هم ربط دارد، حتی در خانمی که مسائل هورمونی دارد و تحت درمان دارویی قرار ندارد، باز هم لیزر درمانی می تواند تا حد زیادی مشکل موی زاید او را تحت کنترل در آورد.

ظرافت های با اهمیت در لیزر درمانی

*توصیه می کنیم که لیزر درمانی فقط به وسیله متخصین پوست انجام گردد؛ زیرا لیزر درمانی هر چند بسیارکم عارضه است اما در همه موارد بی عارضه هم نیست. مثلاً امکان لک شدن پوست در اثر عدم رعایت نکات ایمنی وجود دارد. این عارضه در پوست های تیره شایع تر است.

* انجام لیزر درمانی حداقل تا یک ماه بعد از برنزه کردن (به وسیله آفتاب یا سولاریم) ممنوع است تا شخص بتواند بی خطر درمان گردد.

* رخداد قرمزی یکی - دو ساعته و گاهی یک روزه هم بعد از لیزر درمانی طبیعی و شایع است و اگر فردی رعایت پرهیز از نور آفتاب را نکند، ممکن است دچار تیره شدن در محل درمان گردد.

* در پوست های تیره گاهی لازم است که متخصص پوست از 3 هفته قبل داروهای کم رنگ نماینده پوست تجویز کند تا خطر عوارض کاهش یابد.

* گاه اگر از انرژی مناسب استفاده نگردد، ممکن است پوست حتی زخم و دچار جوشگاه گردد.

* اگر فردی عفونت فعال میکروبی یا ویروسی مثل تبخال دارد، نباید تا بهبود ضایعات به لیزر درمانی موی زاید در آن منطقه بپردازد. اگر کسی سابقه عود مکرر تبخال دارد هم لازم است به توصیه پزشک متخصص، پوست قبل از آغاز درمان و بعد از آن از داروهای ضد ویروسی استفاده کند؛ زیرا لیزر می تواند بر انگیزنده عود تبخال باشد.

* به خصوص در پوست های تیره، احتمال تیره شدن پوست در پی هر التهابی از جمله بعد از لیزر درمانی وجود دارد و لذا استفاده از ضد آفتاب و پرهیز از نور مستقیم آفتاب را همیشه تا مدتی بعد از لیزر درمانی توصیه می کنیم.

لیزر ، درمان بی درمانی

لیزر امروزه یکی از مهم ترین و شایع ترین روش های پایدار برطرف موهای زاید و ناخواسته به تعداد می رود. هنگامی که چندین سال پیش بحث استفاده ازلیزر در برداشتن موهای زاید مطرح شد، اختلاف نظر زیادی را برانگیخت، اما امروزه این روش درمانی به اسم یک روش مؤثر در کاهش موهای زاید برای مدت طولانی پذیرفته شده است که رقیب اصلی الکترولیز در درمان موهای زاید در منطقه ها محدود است و در درمان منطقه ها وسیع بدن بدون رقیب است. این روش پیشرفته جایگزین تراشیدن و استفاده از موم شده و در به دست آوردن نتیجه مطلوب در طولانی مدت از روش های درد ناک قدیمی پیشی گرفته است. بیشتر بیماران معتقدند که استفاده از لیزر در مقایسه با الکترولیز، کم دردتر و سریع تر و مناسب تر است.

نه، این وصله ها به لیزر نمی چسبد

لیزر درمانی موهای زاید به هیچ اسم سرطان زا نیست و اثری هم روی اعضای داخلی بدن مثل تخمدان ها ندارد . اصلاً لیزر از چند میلی متر زیرپوست فراتر نمی رود. گاه خانمی که در حال لیزر درمانی موهای زاید شکم و زیر ناف خود است از خانم دکتر خود سؤال می نماید که آیا این روش باعث نازایی نمی گردد؟ که در پاسخ باید گفت، لطفاً از این خرافات دست بردارید! امروزه میلیون ها نفر در سراسر جهان مشغول حذف موهای زاید خود به وسیله لیزر هستند و به شما اطمینان می دهیم که اگر درمان خود را زیر نظر متخصصین پوست و مو انجام دهید، بدون عارضه و با برترین نتیجه درمان خواهید شد.

برای چه کسانی لیزر لازم است؟

لیزر درمانی، درمان بسیارخوبی برای کسانی است که موهایشان داخل پوست فرو می رود و ایجاد عوارضی مثل جوش های زیر پوستی و لک پوستی می نماید.

این مشکل در آقایان در ناحیه گردن شایع و در خانم ها در ساق پاها بسیار شایع است. لیزر درمانی با نازک کردن و کاهش تراکم موها، نقش بسیار مهمی در بهبود این ضایعات دارد.

اگر شما از موهای زاید صورت و یا بدن خود رنج می برید، با مراجعه به متخصصین پوست و مو، اولاً تحت معاینه قرار بگیرید تا در صورت لزوم آزمایشات و تصویر برداری های لازم برای پی بردن به مشکل هورمونی احتمالی شما صورت گیرد و اگر لزوم داشته باشد ، داروهای هورمونی لازم تجویز گردد؛ در قدم بعدی ، لیزر درمانی موهای زاید می تواند رهایی بخش شما از رنج فراوانی باشد که از موهای زاید خود می برید.

اطمینان داشته باشید که اگر به وسیله متخصص پوست و مو این کار را انجام دهید، بدون هیچ عارضه ای ، برترین نتیجه را خواهید گرفت.

پیش از درمان موها را ریشه کن نکنید، لطفاً!

مو باید در داخل پوست وجود داشته باشد تا لیزر درمانی مؤثر واقع گردد؛ لذا اگر کسی مثلاً با اپیلاسیون موی خود را کنده باشد، لیزر برایش هیچ سودی نخواهد داشت و توصیه می کنیم افراد از3 هفته قبل از لیزر درمانی موی زاید و هم در فواصل بین جلسات ،به جای کندن موها به روش های مختلف ازتراشیدن موها استفاده نمایند.

منبع: نشریه زندگی ایده آل تعداده 45

منبع: راسخون

به "تیشه لیزر بر موهای زائد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیشه لیزر بر موهای زائد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید