گوترش: شرایط انسانی در تیگرای به شدت نگران کننده است

به گزارش وبلاگ مستند، دبیر کل سازمان ملل متحد نسبت به وخامت اوضاع انسانی در شهر جنگ زده تیگرای در اتیوپی به شدت ابراز نگرانی کرد.

گوترش: شرایط انسانی در تیگرای به شدت نگران کننده است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مستند، دبیرکل سازمان ملل متحد نگرانی عمیق خود را نسبت به اوضاع در شهر تیگرای در اتیوپی ابراز داشت.

به نوشته روزنامه پیپلز دیلی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: به شدت نگران شرایط موجود در تیگرای هستم. برقراری آتش بس واقعی لازم است و زمینه را برای گفت وگو فراهم می آورد تا بتوان راه حلی سیاسی برای تیگرای به وجود آورد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید نمود که حضور نیروهای خارجی عامل تشدید کننده درگیری ها در اتیوپی است.

وی گفت: دسترسی کامل برای اقدامات بشردوستانه و دسترسی محدود برای اقدامات بشردوستانه باید در کل قلمرو تضمین گردد. تخریب زیرساخت های غیرنظامی کاملا غیرقابل قبول است.

بر اساس گزارش رسانه ها، در حالی که مواد غذایی و سوخت در منطقه جنگ زده تیگرای در شمال اتیوپی در حال اتمام است، 400000 نفر در شرایط قحطی به سر می برند و نزدیک به 2 میلیون نفر در آستانه قحطی هستند.

سازمان ملل متحدخاطرنشان کرد که درگیری می تواند به سرعت در تیگرای دوباره شعله ور گردد.

منطقه ها شمالی اتیوپی مدتی است که در پی درگیری نیروهای منطقه تیگرای با نیروهای دولت مرکزی این کشور شاهد درگیری های شدید است. دولت اتیوپی در روزهای گذشته از قبول آتش بس در منطقه تیگرای اطلاع داد.

جبهه آزادی بخش خلق تیگرای قبل از روی کار آمدن آبی احمد علی در سال 2018 که اولین نخست وزیر از قوم اورومو اتیوپی است، حدود سه دهه حیات سیاسی در این کشور را در کنترل خود داشت. اورومو، عظیمترین قوم در اتیوپی با 34.9 درصد جمعیت ، یعنی حدود 108 میلیون نفر است ،در حالی که تیگرای با 7.3 درصد سومین قوم عظیم این کشور است.

آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی در پی تشدید اختلافات قدیمی با منطقه تیگرای، چهارم نوامبر گذشته(حدود هشت ماه پیش) نیروهای ارتش و هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه اعزام کرد و ارتش اتیوپی هم خاطرنشان کرد که ناچار شده جنگی ناخواسته و بی فایده را در منطقه تیگرای شروع کند. نخست وزیر اتیوپی رهبران تیگرای را به تضعیف اصلاحات دموکراتیک مد نظر دولت متهم می نماید.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "گوترش: شرایط انسانی در تیگرای به شدت نگران کننده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوترش: شرایط انسانی در تیگرای به شدت نگران کننده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید