توافق ایران و آژانس، گروسی: افزایش 50درصدی بازرسی فردو ، نصب دوباره دوربین ها ، دسترسی به افراد و مواد

به گزارش وبلاگ مستند، چیزی که مهم بوده این است که ما بر روی بازرسی ها، دسترسی به افراد و به مواد داشته باشیم که این یک تغییر است.

توافق ایران و آژانس، گروسی: افزایش 50درصدی بازرسی فردو ، نصب دوباره دوربین ها ، دسترسی به افراد و مواد

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران در جمع وبلاگ مستند گفت که بازرسی ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد یافت و تجهیزات نظارتی فعالیت های هسته ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می شوند.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه پس از بازگشت از تهران در فرودگاه وین گفت که با ایران توافق کردیم که اجازه دسترسی به اطلاعات و مکان ها به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده گردد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: چیزی که مهم بوده این است که ما بر روی بازرسی ها، دسترسی به افراد و به مواد داشته باشیم که این یک تغییر است.

وی در ادامه سخنانش گفت که نشست های فنی با طرف ایرانی به زودی برگزار خواهد شد و بعضی از تجهیزات نظارتی در ایران به زودی راه اندازی می شوند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: سایت فردو به بازرسی بیشتر احتیاج دارد و ما شدت بازرسی در آنجا را افزایش خواهیم داد. بازرسی ها از سایت فردو 50 درصد افزایش خواهد داشت که پیشرفت بسیار مهمی از نظر شفافیت به شمار می آید و تجهیزات نظارتی فعالیت های هسته ای در تعدادی از اماکن دوباره نصب می گردد.

گروسی گفت: کوشش خواهیم کرد که در سریع ترین زمان ممکن تحقیقات درباره ذرات هسته ای پیدا شده در سایت های اعلام نشده انجام گردد.

گروسی درباره پیدا شدن ذرات اورانیوم 84 درصد غنی شده گفت: توجه به این نکته مهم است که هیچ فراوری یا انباشتن اورانیوم غنی شده در این سطح وجود نداشته است. این بسیار مهم است و مردم نباید گمراه شوند.

وی گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک روندی با ایران خواهد داشت و این زمان بر خواهد بود.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سفر به تهران و دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان را مهم ارزیابی و توضیح داد که یک درک روشن درباره ادامه همکاری ها برای حل وفصل مسائل پادمانی حاصل شده است.

به گزارش ایرنا، رافائل گروسی این مطلب را در جمع وبلاگ مستند مستقر در وین، پس از بازگشت از سفر دو روزه به تهران و دیدار با مقامات کشورمان بیان کرد.

وی با اشاره به بیانیه مشترک آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت که چارچوب کلی برای حرکت رو به جلو بدست آمده است

مدیرکل آژانس اتمی در پاسخ به سووالی درباره ادعاهای سیاسی پادمانی مطرح نمود در گفت وگو با مقامات بلند پایه ایران مسائل فنی جزئی مورد بحث قرار نمی گیرد بلکه سطح همکاری و اینکه اکنون زمان رسیدن به یک نتیجه ملموس است. وی افزود: این فضای دیدار ها بود و به نظرم ما در این رابطه به یک درک روشن رسیده ایم تا بزودی اقدامات ملموسی را شروع کنیم.

او در پاسخ به سووالی درباره غنی سازی اورانیوم با غنای 60 درصد در ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران احتیاجی برای شرح به اژانس در این باره ندارد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که قابلیت های لازم را برای بازرسی فعالیت های هسته ای در اختیار داریم. آن ها در سطحی که اعلام می نمایند غنی سازی می نمایند و سپس ما بازرسی های لازم را انجام می دهیم.

گروسی خاطر نشان کرد: ما درباره انگیزه و دلایل اقدام (ایران) صحبت نمی کنیم. برای ما بازرسی و حساب هرگرم غنی سازی در آنجا اهمیت دارد و این فضای مذاکراتی بود که صورت گرفت. وی نتیجه گفت وگوهای اجرا شده در این رابطه را رضایتبخش خواند و گفت که مسائل دیگری در ارتباط با برنامه هسته ای ایران مطرح است اما به این موضوع ارتباطی ندارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی:

دسترسی افراد به مراکز هسته ای صحت ندارد/توافقات در چارچوب اقدام مجلس است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعضی ادعاها مبنی بر دسترسی به افراد در جریان سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران را رد کرد.

بهروز کمالوندی در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا در خصوص بعضی ادعاها پیرامون اعطای دسترسی به افراد در گفت وگوهای ایران و اژانس گفت: در طول دو روزی که اقای گروسی و هیات همراه در ایران بودند هیچ گاه بحث دسترسی به افراد مطرح نشد و هیچ متنی هم حاکی از این موضوع نوشته نشده است.

وی ادامه داد: البته حتی اگر چنین درخواستی مطرح می شد به طور قطع ما با آن مخالفت میکردیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص نصب دوربین های تازه در تاسیسات هسته ای نیز تاکید نمود که در خصوص نصب دوربین ها صحبت یا توافقی صورت نگرفته است.

وی در خصوص ادعای افزایش 50 درصدی بازرسی های آژانس از مکان های هسته ای ایران گفت: از آنجایی که برای اولین بار در مجتمع فردو غنی سازی 60 درصد شروع شده بود و بر اساس رویکرد پادمانی بازرسی ها باید افزایش پیدا می کرد. چرا که اصولا با افزایش سطح غنی سازی و یا ورود مواد حساس تر به موسسه مقدار بازرسی ها با توافق طرفین افزایش پیدا می نماید.

کمالوندی تاکید نمود: بر همین مبنا تعداد بازرسی های فردو پیش تر 8 مورر بوده است که با توجه به سطح غنی سازی بالاتر به 11 مورد افزایش پیدا نموده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بعلاوه در واکنش به بزخی اخبار مبنی بر توافق با آژانس برای دسترسی به سه مکان ادعایی بر اساس مقدار درخواست آژانس، گفت: هیچ بحثی در خصوص مقدار دسترسی بدون محدودیت به سه مکان ادعایی مطرح نشده است و باتوجه به دسترسی قبلی به این مکان ها اصولا لزومی به دسترسی بیشتر دیده نمی گردد و آژانس نیز تا کنون چنین درخواستی نداشته است.

وی در خصوص دسترسی به نقشه جامعه هسته ای کشور گفت: آنچه مهندس اسلامی در طول مذاکرات یک نسخه از آنرا تحویل طرف مقابل داد، چارچوب برنامه ملی همکاری های فنی (سی پی اف) بود که نوع همکاری های آژانس و ایران در حوزه های یاری های فنی و توسعه ای را معین می نماید. این چارچوب، بر اساس برنامه جامع 20 ساله هسته ای تهیه شده است.

کمالوندی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا این تفاهمات مغایر قانون با راهبردی مجلس شورای اسلامی است، گفت: این تفاهمات اجرا شده هیچ گونه مغایرتی با قانون راهبردی مجلس نداشته و کاملا در راستای این قانون دنبال خواهد شد.

منبع: عصر ایران

به "توافق ایران و آژانس، گروسی: افزایش 50درصدی بازرسی فردو ، نصب دوباره دوربین ها ، دسترسی به افراد و مواد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق ایران و آژانس، گروسی: افزایش 50درصدی بازرسی فردو ، نصب دوباره دوربین ها ، دسترسی به افراد و مواد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید