کشف بقایای سگ هایی که در دوران قحطی خورده شدند

به گزارش وبلاگ مستند، تیمی از باستان شناسانِ دانشگاه آیوُوا توانستند دی ان ایِ بقایای یافت شده در جیِمزتاون را استخراج نمایند و پس از انجامِ آزمایشات، تایید کردند این بقایا متعلق به سگ های باستانی است که احتمالاً به میزان گرگ یا کایوت (گرگ صحرایی آمریکای شمالی) بودند. این نخستین مدرکِ یافته شده از وجود سگ هایِ بومی در جیِمرتاونِ قرن هفدهم است. آریان توماس، دانشجوی دکترای دانشگاه آیوُوا می گوید: اجداد این بقایا، نخستین سگ هایی بودند که وارد آمریکای شمالی شدند، یعنی قدمت آنها چیزی حدود 13000 سال پیش است.

کشف بقایای سگ هایی که در دوران قحطی خورده شدند

به گزارش فرادید، اخبار این اکتشاف نخستین بار در فصل بهار منتشر شد، زمانی که تیم تحقیقاتی تنها دی ان ایِ دو سگِ جیِمزتاون را در اختیار داشت. از آن موقع، یک سگ سوم هم به پروژه اش اضافه شد که دی ان ایِ آن ارتباط نزدیکی با بقایای یافت شده در یک سایت باستان شناسی بزرگ آمریکایی به نام هَچ داشت. به گفته محققانِ دانشگاه آیوُوا و جیِمزتاون ری دیسکاوِری، سایتِ حَچ قدمت 1000 ساله دارد و در 20 تا 30 مایلیِ جنوب غربی جیِمزتاون واقع است. تیم تحقیقاتی درصدد یافتن پاسخ این پرسش است که سگ های اروپایی دقیقاً کِی جایگزین سگ های بومی شدند. یافته های این تیم نخستین گام در حل به این مسئله است.

سگ های بومی باستانی کوچک تر از سگ های امروزی بودند

مایکل لاوین، متصدی کلکسیون های جِیمزتاون ری دیسکاوِری است. او می گوید پروژه تحقیقات باستان شناسی سال 1994 شروع شد و بیش از 3 میلیون دست سازه متعلق به نخستین سکونتگاه را ماه می 1607 کشف کرد. آریان توماس خواهان تحقیق درباره بقایا شده است، چون در پی یافتن پاسخ این پرسش بوده که سگ های اروپایی چگونه جایگزین اجداد سگ های بومی شدند و اینکه آیا آن ها کشته شدند یا با سگ های اروپایی زاد و ولد کردند.

به نظر می رسد جِیمزتاون مکان ایده آلی برای یافتن پاسخ این پرسش ها بوده است، چون نخستین سکونتگاه دائمی انگلیسی در آمریکای شمالی است. تیم توماس، ماکسیلا یا بخش بالایی فک سگ را آنالیز کرد، چون ریشه های دندان در فک بالا برترین جا برای نمونه برداری دی ان ای هستند. محققان توانستند از سه نمونه دی ان ای بردارند. تحقیقات این تیم بسیار مهم است، چون قبلاً باستان شناسان مطمئن نبودند آیا بقایایی که یافته اند سگ های انگلیسی هستند یا اروپایی. این بقایا با هیچ نژاد سگ اروپایی هم تراز نبود.

(بخشی از استخوان فک بالایی به همراه دندان ها که در جِیمزتاون پیدا شد. این بقایایِ حاوی دی ان ای نشان داد این استخوان متعلق به یک سگ بومی است.)

مستعمره نشینان در زمان قحطی زمستان سگ های باستانی را خوردند

لاوین می گوید بعضی از حفاری ها منجر به کشف اقلامی شده که با دوران قحطی یا زمستان 1609 تا 1610 ارتباط دارند. آن موقع یکی از تاریک ترین و دشوارترین دوره ها در تاریخ جِیمزتاون بوده است. در اصل 340 تا 350 نفر در مستعمره سکونت داشتند که در دوران قطحی آن سال ها، تنها حدود 60 نفرشان زنده ماندند. لاوین به یواِس اِی تودِی گفته است: آن ها به خوردن بعضی غذا های منع شده و نامتعارف روی آوردند، مثلاً اسب ها، سگ ها، گربه ها، موش ها و حتی انسان ها. پس از جان باختن افراد از فرط گرسنگی و سرما، آدم ها به آدم خواری متوسل شدند. این بقایای اخیر هم شواهد بیشتری از آن زمستان وحشتناک است.

مَتیو ای. هیل، دانشیار باستان شناسیِ دانشگاه آیوُوا گفته است که حتی بعد ها در جِیمزتاون، شواهد سلاخی و سگ خوری هم پیدا شده است. او می گوید اینطور نبوده که سگ ها غذای اصلی مستعمره نشینان باشند، بلکه این رژیم غذایی نامتعارف مردم از سر استیصال بوده است.

اطلاعات بیشتر درباره سگ های بومی

هیل می گوید سگ هایی که تیم تحقیقاتی درباره شان تحقیق می نماید احتمالاً سگ های روستایی بودند که مردم بومی از آن ها برای شکار پرنده ها و آهوان استفاده می کردند. به نقل از توماس، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رهبران مستعمره نشین به پوُهاتان؛ رئیس ویرجینیایی های بومی یک تازی سفید هدیه دادند. توماس شرح می دهد: این هدیه شاه جِیمز اول بود، اما فکر نمی کنم موارد زیادی از این قبیل هدیه ها وجود داشته که گزارش شده باشد.

محققان هنوز نمی دانند آیا سگ های بومیِ کشف شده در جِیمزتاون هدایا بودند یا بین ویرجینیایی های بومی و مستعمره نشینان داد و ستد شدند. توماس در این باره میگوید: هر دو ممکن است! ممکن است سگ ها دور و بر انسان ها بوده باشند البته نه به معنای حیوانات خانگی که امروز می شناسیم. شاید این سگ ها با ویرجینیایی های بومی به جِیمزتاون آمده باشند و بدون هیچ دخالت یا نیتی از سوی انسان ها آنجا مانده باشند.

تحقیقات همچنان در جریان است و هرگونه یافته تازه درباره سگ های بومی باستانی به محققان یاری می نماید به نقش سگ ها در گذشته دور آمریکا پی ببرند.

منبع: فرارو

به "کشف بقایای سگ هایی که در دوران قحطی خورده شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف بقایای سگ هایی که در دوران قحطی خورده شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید