چگونه مدیران جوابگوی اشتباهاتشان باشند؟

به گزارش وبلاگ مستند، با روشها مدیر بهتری باشیم!

نحوه برخورد افراد با اشتباهات خود و دیگران دارای اهمیت مشخص کننده و حیاتی است که تا حد زیادی از بروز خسارات بیشتر جلوگیری می نماید. در ادامه 10 توصیه برای برخورد بهینه و عاقلانه با اشتباهات ارائه شده که به کار بستن آنها نقش بسزایی در مدیریت هر چه بهتر اشتباهات و کاهش هزینه های ناشی از آنها دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

چگونه مدیران جوابگوی اشتباهاتشان باشند؟
  • برای مخفی کردن اشتباهات تان کوشش نکنید

یکی از چیزهایی که روسا و مدیران مافوق را بسیار عصبانی ساخته انکار و عدم پذیرفتن اشتباهات افراد و کوشش آنها برای پنهان کردن اشتباهات شان است. واقعیت این است که یک اشتباه هر چقدر هم پنهان بماند روزی افشا می شود و حتی پیش از آن نیز فردی که مرتکب اشتباه شده است دچار استرس و ترس از افشا شدن آن است پس چه بهتر که به جای پنهان کاری در جهت حل مساله قدم برداریم.

  • عذرخواهی به شکل مودبانه و محترمانه

اشتباهات غالبا باعث بروز ناخشنودی و نابسامانی می شوند و زمان، هزینه و کوشش سازمان را هدر می دهند. پس حتما ضروری است که ناراحت و غمگین بودن خود از این مساله را به شکل محترمانه ای بیان کنید و از دیگران به خاطر مزاحمتی که برایشان ایجاد نموده پوزش بخواهید. چنین کاری نه تنها از جایگاه و منزلت شما نزد زیردستان تان کم نمی نماید، بلکه نشان می دهد که شما شهامت پذیرفتن اشتباهات خود و علنی کردن آنها را دارید و این کار شما الگویی می شود برای افرادتان تا در صورت اشتباه کردن مثل شما شجاعانه عمل نمایند.

  • اشتباه تان را قبول نموده قبل از آنکه همه از آن مطلعی پیدا نمایند

دیل کارنگی در کتاب مشهورش تحت عنوان چگونه با دیگران دوست شوید و در آنها نفوذ کنید پیشنهاد می کند که برترین راه برای مدیریت و برخورد با اشتباهات مان این است که ما باید قبل از اینکه دیگران از اشتباه ما مطلع شوند و نسبت به آن واکنش نشان دهند آن اشتباهات را پذیرفته و در اسرع وقت نسبت به اصلاح امور اقدام کنیم. برای این کار در ابتدا باید به طور دقیق معین سازیم که چه اشتباهی نموده و برای جبران آن چه باید و می توانیم انجام دهیم. ما با این کار به گونه ای عمل نموده که دیگران به جای نشان دادن واکنش منفی و خصمانه در قبال اشتباه ما در صدد یاری کردن به ما برای حل مشکل برآیند.

  • سوالاتی را بپرسید که نشان داده شما از اشتباه خود درس گرفته و دیگر آنها را تکرار نمی کنید.

تجربه نشان داده که تاریخ در اغلب موارد تکرار می شود. پس برای مطمئن شدن به دیگران در خصوص تکرار نشدن اشتباهات تان ضروری است سوالات دقیق و هدفمندی را پرسیده که نشان می دهد شما نقطه ضعف و دلیل اشتباه خود را فهمیده یا خواهید برد و کوشش می کنید از تکرار آن در آینده جلوگیری کنید.

  • به اعضای تیم تان اجازه دهید برای جبران اشتباهتان به شما یاری نمایند

هنگامی که پذیرفتید اشتباه نموده اید به طور حتم به یاری احتیاج دارید و طبیعی است که اعضای تیم تان و زیردستان شما در صدد یاری کردن به شما برآیند. حتما یاری آنها را قبول کنید. برخی از ما نسبت به اینکه دیگران بخواهند به ما یاری نمایند خشمگین شده و موضع منفی می گیریم اما در واقع داریم کسانی را که داوطلبانه به یاری ما شتافته اند، می رنجانیم. در این زمان باید به یاد داشته که زیردستان و اعضای تیم مان برای یاری کردن به ما در رسیدن به اهداف مقرر استخدام شده و باید از پتانسیل های آنها به برترین نحو به کار برد.

  • خیلی سریع به سراغ حل مساله بروید

آنچه دیگرانی را که از اشتباه ما مطلعی پیدا نموده عصبانی تر می نماید. تعلل ما و عدم اقدام فوری برای حل مسائل ناشی از اشتباه است. پس مهم ترین اولویت کاری ما پس از پذیرفتن اشتباه مان اقدام فوری در جهت حل مساله است تا از وخامت اوضاع کم کند. هنگامی که افراد خیلی سریع در جهت جبران مافات اقدام می نمایند این اطمینان در دیگران بوجود می آید که مساله به زودی حل شده و شرایط به حالت عادی باز می شود.

  • جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است

اگر تصمیم نادرستی گرفته اید و خود و تیم تان را دچار زیان های مادی و معنوی متعدد نموده اید، بیش از حد به گذشته و آنچه رخ داده است نچسبید و در صورت امکان از بروز خسارات بیشتر جلوگیری کنید چرا که جلوگیری از بروز زیان های بیشتر نیز در نوع خود یک پیروزیت و پیشرفت محسوب می شود.

  • با اشتباه خود همان گونه برخورد کنید که با اشتباهات دیگران برخورد می کنید

هنگامی که اشتباهی را مرتکب شدید که مسوولیت کامل آن با شما است همان برخوردی را با خود داشته باشید که در زمان بروز اشتباه از طرف زیردستان خود نسبت به آنها دارید. این درست نیست که ما نسبت به اشتباهات دیگران بسیار سختگیر باشیم و اشتباه خود را آسان بگیریم.

  • قدم در راستای بازگشت و تقویت اعتماد و اعتبار از دست رفته تان

این کاملا طبیعی است که زیردستان تان پس از علنی شدن اشتباهی که از شما سر زده است تا حدی اعتمادشان از بین می رود. پس ضروری است با یک بازگشت مقتدرانه و پیروز هر گونه بی اعتمادی و تزلزل را در میان اعضای تیم تان از بین ببرید و همه را برای پیروزیت ها و پیروزی های پی در پی آینده آماده کنید.

منبع: الی گشت

به "چگونه مدیران جوابگوی اشتباهاتشان باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه مدیران جوابگوی اشتباهاتشان باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید