چکاپ چه کار می نماید؟

به گزارش وبلاگ مستند، هنگامی که افراد به دوران میانسالی نزدیک می شوند، همیشه این ترس و اضطراب که مبادا به بیماری های این دوران مبتلا شوند، همراه آنها است اما واقعا چکاپ های سالانه برای آگاهی از شرایط جسمانی چه زمانی موردنیاز است؟

چکاپ چه کار می نماید؟

چکاپ چه کار می نماید؟

هنگامی که افراد به دوران میانسالی نزدیک می شوند، همیشه این ترس و اضطراب که مبادا به بیماری های این دوران مبتلا شوند، همراه آنها است اما واقعا چکاپ های سالانه برای آگاهی از شرایط جسمانی چه زمانی مورداحتیاج است؟

به گفته بسیاری از متخصصان وقتی افراد به سن 50 سالگی می رسند باید برای تشخیص زودهنگام بیماری ها غربال شوند تا بتوان شاهد عمر طولانی تر همراه با سلامت برای آنها بود. در این راه اولین اقدام، انجام آزمایش های طبی سالانه است. دکتر سیسیل ویلسون، متخصص داخلی و عضو هیات مدیره انجمن پزشکی آمریکا می گوید: من اغلب به بیمارانم می گویم که در طول سال های 20، 30 و 40 سالگی که از سلامت برخوردار هستید، تنها هر چهار سال یک بار به چکاپ عمومی احتیاج دارید اما در حدود 50 سالگی باید هر شش ماه یک بار چکاپ و معاینه شوید و این کار برای پیشگیری و پیگیری بیماری هایی است که هم زمان با بالا رفتن سن پیش می آید.

به اعتقاد دکتر ویلسون، زنان از سن چهل سالگی باید ماموگرافی سالانه را فراموش نکنند و اگر در میان نزدیکان شان سابقه سرطان پستان وجود دارد حتی زودتر از این سن باید مورد معاینه قرار گیرند و این ماموگرافی هر سال تا آخر عمر باید ادامه پیدا کند.

توصیه می گردد بیشتر افراد در سن 50 سالگی به فکر کولونوسکوپی اولیه باشند ولی اگر در این سن کولونوسکوپی را انجام دهند و هیچ گونه پولیپ یا سابقه خانوادگی سرطان در خانواده آنها وجود نداشته باشد، انجام این آزمایش را می توان به هر 10 سال یک بار موکول کرد ولی در خلال این مدت، انجام آزمایش های غیرتهاجمی مانند نمونه گیری از مدفوع یا دقت در وجود خون در مدفوع نباید فراموش گردد.

مردان در فاصله میان 45 تا 50 سالگی سالی یک بار به معاینات و آزمایش های خون مربوط به چکاپ پروستات احتیاج دارند و جدی نگرفتن این موضوع می تواند صدمات جبران ناپذیری را برای آقایان به همراه داشته باشد.

اگرچه پزشکان بیشتر نگران سرطان گردن رحم در خانم های جوان تر هستند اما در این سن هم زنان تا حدی در معرض خطرند. بعد از یائسگی و قطعا بعد از 60 سالگی تست پاپ اسمیر به صورت سالیانه لازم نیست و هر دوتا سه سال یک بار کفایت می نماید.

استخوان ها بعد از رسیدن به سن 50 سالگی احتیاج به توجه بیشتر دارند و متاسفانه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که آمار افراد مبتلا به این بیماری پنهان رو به افزایش است و این مساله به خصوص درباره زنان یائسه صادق است و متخصصان، آزمایش های تراکم استخوان را امری ضروری در این سن دانسته اند ولی لازم نیست این نوع آزمایش ها هر سال انجام گیرد. اگر زنی در آزمایش های پوکی استخوان، شرایط خوبی داشت، لازم نیست تا پنج سال دیگر این آزمایش را تکرار کند اما اگر کمی پوکی استخوان در وی مشاهده شد باید در دو یا سه سال آینده دوباره آنالیز گردد تا معین گردد آیا داروهای تجویز شده موثر بوده است یا خیر.

آزمایش های دیگری که می تواند مناسب این سن باشد، آنالیز منظم شنوایی و به خصوص بینایی است که با بالا رفتن سن از توانایی آن کاسته و ضعیف می گردد.

در نهایت توصیه همه متخصصان این است که عادات سبک زندگی تان را به نحوی تغییر دهید که سالم تر باشید. وزن تان را مرتب کنترل کنید، ورزش کنید و غذای سالم و مناسب بخورید و نباید فراموش کنید که چکاپ های سالیانه و به خصوص در دوران میانسالی، کلید سلامت شما است.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چکاپ چه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چکاپ چه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید