چرا در کافه ها خلاق تر می شویم؟
به گزارش وبلاگ مستند، موسیقی جاز با صدای ملایم، صحبت های آرام افراد حاضر در کافه و صدای ضربات کافه چی وقتی می کوشد قهوه را از دستگاه آسیاب خارج کند نه تنها مزاحم نیستند بلکه حتی می توانند به شما در خلق شاهکار بعدی تان یاری نمایند.
پیش از همه گیری ویروس کرونا موقع کار در محیط های عمومی بیشتر اوقات سرمان پایین بود و به کار خودمان مشغول بودیم، حالا هم در خانه همان کار را انجام می دهیم، اما چرا دل مان برای آن روز ها تنگ می گردد؟
بعضی از پیروز ترین شخصیت های دنیا بهترین آثار خود را در کافه ها خلق نموده اند.
پابلو پیکاسو، جی کی رولینگ، سیمون دوبوار، ژان پل سارتر و باب دیلان؛ شخصیت های نامدار سراسر دنیا از نقاش و ترانه سرا گرفته تا فیلسوف و نویسنده طی قرون مختلف خلاقیت شان پشت میز های کافه شکوفا شده است.البته به دلیل شیوع بیماری کووید-19 دیگر نمی توانیم ساعت ها در یک اتاق دنج مملو از آدم بنشینیم و آرام آرم قهوه مان را بنوشیم. سال جدید میلادی هم در بحبوحه این همه گیری آغاز شد و بسیاری از ما همچنان دور از ادارات و به تنهایی در خانه کار می کنیم.
اما اگر آن طور که بسیاری از کارشناسان پیش بینی می نمایند، دورکاری برای بعضی از ما دائمی گردد ممکن است این سوال برایمان پیش بیاید که وقتی در محیط های عمومی هم بیشتر اوقات سرمان پایین است و به کار خودمان مشغولیم -درست مثل آنچه الان در خانه انجام می دهیم- چرا باید زحمت بیرون رفتن از خانه را به خودمان بدهیم.
اما واقعیت این است که کافه ها از بسیاری جهات خلاقیت ما را تحریک می نمایند و این اتفاقی است که در محیط های کاری و خانه ها نمی افتد. تحقیقات نشان می دهد محرک های موجود در این مکان ها آن ها را به محیط هایی تاثیرگذار برای کار کردن تبدیل می نمایند.
ترکیب سر و صدا، ازدحام گاه و بی گاه جمعیت و تنوع بصری می تواند با ایجاد میزان کافی از حواس پرتی، هوش و خلاقیت مان را به حداکثر برساند. (بنابراین مسأله فقط آن قهوه اسپرسوی دوبل نیست.)
کافه الفنت هاوس در ادینبورگ به این دلیل شهرت یافته که جی کی رولینگ مجموعه هری پاتر خود را در آن نوشته است
بعضی از ما به محض نشستن در محیط های عمومی و آغاز به کار، هدفون به گوش هایمان می گذاریم، اما دانشمندان سال هاست می گویند صدای پس زمینه می تواند برای تفکر خلاق ما مفید باشد.
مطالعه ای که سال 2012 در مجله کانسیومر ریسرچ چاپ شد نشان داد صدا های محیطی در اندازه کم تا متوسط در مکان هایی مثل کافه می تواند باعث تقویت خلاقیت گردد. بنابر این مطالعه وقتی به دلیل وجود محرک های محیطی حواس مان کمی از کار پرت می گردد، توانایی تفکر انتزاعی در ما افزایش می یابد و در نتیجه ایده های خلاقانه بیشتری هم شکل خواهند گرفت.
یک مطالعه دیگر که در 2019 صورت گرفته و نتایج مشابهی هم داشته بر پدیده ای به نام رزونانس تصادفی تمرکز دارد. بنابر این پدیده که در ابتدا در حیوانات مشاهده شد، تنها میزان تعیینی از صدا روی حواس ما اثر مثبت می گذارد. اما میزان سر و صدای موثر روی هر فرد متفاوت است.
محرک صوتی موجود در پس زمینه همچنین به ما در بهبود فرایند تصمیم گیری یاری می نماید. عده ای حتی نام اثر کافه را روی این پدیده گذاشته اند.
به این ترتیب موسیقی جاز با صدای ملایم، صحبت های آرام افراد حاضر در کافه و صدای ضربات کافه چی وقتی می کوشد قهوه را از دستگاه آسیاب خارج کند نه تنها مزاحم نیستند بلکه حتی می توانند به شما در خلق شاهکار بعدی تان یاری نمایند.
نکته مهم دیگر این است که کافه ها پر هستند از افرادی که به دلیلی مشابه با ما به آنجا آمده اند و این مثل یک محرک عمل می نماید. نتایج یک مطالعه که سال 2016 انجام شد این ایده را تایید می نماید. پژوهشگران از شرکت نمایندگان خواستند کنار هم پشت یک کامپیوتر بنشینند و روی یک صفحه نمایش واحد تکلیفی را انجام دهند.
این مطالعه نشان داد وقتی تکلیفی را در کنار فرد دیگری انجام می دهید که برای آن انرژی زیادی صرف می نماید، شما هم وادار خواهید شد مثل او عمل کنید.
سانکی لی، استاد یار تئوری و استراتژی سازمانی در دانشکده بازرگانی دانشگاه کارنگی ملون پنسیلوانیا می گوید: این درست شبیه به رفتن به باشگاه برای ورزش کردن است. یکی از مهم ترین نکات در رابطه با کافه ها اثر تسهیل اجتماعی است: شما به کافه می روید و افراد دیگری را در حال کار کردن می بینید.
این به شما انگیزه می دهد و شما هم به طور طبیعی آغاز به کار کردن می کنید. حتی صرف تماشای این افراد می تواند به شما برای جدیت بیشتر در کار انگیزه بدهد.
مساله ای که می تواند کار کردن از خانه (یا اداره) را برایمان سخت کند محیط بصری آن ها است. ما اغلب روی یک جایگاه تعیین می نشینیم و به همان چهار دیوار همیشگی اطراف مان نگاه می کنیم.
لی می گوید: محرک بصری - نحوه دکوراسیون دفتر کار- بر فرایند تفکر خلاق افراد موثر است. این پدیده تفکر خلاق همگرا نام دارد. او در تحقیقات خود دریافت که تنوع بصری به حل مشکلاتی یاری می نماید که راه حلی مطلوب برایشان وجود دارد، اما مستلزم این است که خارج از چارچوب فکر کنید.
لی سعی کرد با نصب چراغ های نئون به دیوار های اتاق کارش در خانه در طول همه گیری این موضوع را آنالیز کند. اما کمی بعد متوجه شد این اسباب و لوازم غیرعادی به سرعت عادی و خسته نماینده می شوند. با این وجود در کافه ها به طور کلی محرک های بصری بسیار زیادی وجود دارد (و رفتن به کافه های مختلف می تواند تنوع بیشتری هم ایجاد کند.)
هر چند تنهایی کار کردن در مکان های عمومی و خانه با هم قابل مقایسه هستند، اما تحقیقات نشان می دهد فضای این دو محیط فرق بسیار زیادی با هم دارند.
کوریدن اسمیت، استاد معماری دانشگاه بوفالو در نیویورک و یکی از نویسندگان مقاله ای در رابطه با تاثیر کافه ها بر عملکرد بهتر افراد که به تازگی منتشر شده می گوید: شاید فکر می کنید وقتی جلوی کامپیوترتان نشسته اید و هدفون دارای قابلیت حذف صدای محیط به گوش خود گذاشته اید، دارید تنها کار می کنید، اما همچنان اتفاقاتی در اطراف تان در حال رخ دادن است.
مردم می آیند و می فرایند، نور روز تغییر می نماید و رایحه های قهوه ها و غذا ها متفاوت هستند. در حالی که معمولا به طور خودآگاه متوجه این ریز محرک ها نمی شویم و احتمالا به خاطر آن ها هم نیست که کار در چنین مکان هایی را ترجیح می دهیم، فعالیت های اطراف ما، ذهن مان را تحریک می نماید تا به شیوه ای متفاوت با خانه کار کند.
کارشناسان می گویند نشستن در کافه می تواند به گروه های کاری هم در ایده پردازی و همین طور ایجاد احساس دوستی و اعتماد یاری کند.
اسمیت می گوید: جلسات کاری که به وسیله پلتفرم های دیجیتال انجام می شوند، حال و هوایی رسمی را القا می نمایند. اما در مقابل، دیدار هایی که در کافه ها صورت می گیرند فضایی غیررسمی دارند. در این مکان ها انواع و اقسام محرک های دیداری و شنیداری وجود دارد که می توانند برای گروه های کاری مفید باشند؛ محرک هایی که اپلیکیشن هایی نظیر زوم یا سالن های رسمی دیدار در ادارات فاقد آن هستند.
فضا ها یا پلتفرم های مجازی مخصوص جلسات اداری علاوه بر این با محدودیت های دیگری هم همراه هستند. کلی هیز مک آلونی، مدیر گروه طراحی محوطه دانشگاه در دانشگاه بوفالو در نیویورک و یکی از همکاران اسمیت در تالیف مقاله مربوط به تاثیر کافه ها بر عملکرد بهتر افراد، می گوید: برای این که یک نفر را در کافه دیدار کنیم، نیازی به برنامه کاری نداریم، اما این بخشی جدا نشدنی از جلسات حضوری یا مجازی از قبل برنامه ریزی شده است که می تواند خلاقیت را نابود کند.
او می گوید در طراحی محوطه های دانشگاه هم مثل فضا های اداری که در آن ها دفاتر جداگانه وجود ندارد و همه کارمندان کنار هم می نشینند، بعضی عناصر مربوط به کافه ها گنجانده شده تا افراد به جمع شدن کنار یکدیگر و همکاری با هم ترغیب شوند. این بخشی از رویه ای است است که بیش از یک دهه از رواج آن می گذرد.
اما همه فضا های عمومی هم به یک اندازه برای کار کردن مناسب نیستند. مک آلونی می گوید: یک تفاوت میان کافه و رستوران میزان صدای محیطی آن ها است. صدای موسیقی و پخش زنده مسابقات ورزشی که در پس زمینه بسیاری از رستوران ها وجود دارد باعث می گردد این محیط ها به اندازه کافه ها برای شکل گیری مکالمه میان گروه های کوچک مناسب نباشند.
در حالی که کووید-19 هنوز هم در بیشتر کشور ها در حال تاخت و تاز است، کار کردن در کافه برای عده زیادی همچنان بسیار دور از دسترس به نظر می رسد.
طی یک سال گذشته همه ما مجبور شده ایم راه هایی برای مفیدتر کردن کارمان از خانه بیابیم. بنابر نظرسنجی که شرکت مدیریت شبکه های اجتماعی بافر برای گزارش سال 2020 خود از شرایط دورکاری میان 3500 نفر کارمند دور کار انجام داد، 80 درصد از افراد ترجیح می دهند به جای فضا های کار مشترک یا کافه ها در خانه کار نمایند.
این آمار شاید بسیار زیاد به نظر برسد، اما در واقع با ارقام مربوط به سال های 2018 و 2019 تفاوت چندانی ندارد. این نشان می دهد ظاهرا قرنطینه باعث افزایش علاقه کارمندان به دورکاری نشده و عطش کار در محیط های عمومی حتی بعد از یک سال فاصله گذاری اجتماعی همچنان وجود دارد.
لی معتقد است مردم در گذشته جنبه های مثبت کار در کافه ها را تجربه نموده اند و اثر کافه به احتمال زیاد ما را از دفاتر کارمان در خانه بیرون خواهد کشید. او می گوید: هیچ شکی در این رابطه وجود ندارد، ما به شرایط قبل باز خواهیم گشت. .
اما حتی اگر دورکاری برای مدتی طولانی ادامه داشته باشد، مزیت های کار کردن از کافه به اندازه ای زیاد است که نمی توان آن را نادیده گرفت و به اعتقاد اسمیت احتمالا در آنجا قهوه های بهتری هم نصیب مان خواهد شد.
منبع: فرادید