چرا برگ های گیاهانم سیاه می شوند؟

به گزارش وبلاگ مستند، برگ های سبز گیاهان به زندگی نشاط می بخشند، اما اگر این برگ ها دیگر سبز نیستند یک جای کار می لنگد! می دانید کجا؟

چرا برگ های گیاهانم سیاه می شوند؟

یکی از بدترین لحظاتی که هر باغبانی تجربه می کند هنگامی است که برگ های گیاه دوست داشتنی اش شروع به سیاه شدن می کنند و او نمی داند مشکل کجاست. برگ های گیاهان به دلایل مختلفی سیاه می شوند از دلیل ساده ای مانند آبکمک زیاد یا کم گرفته تا مسائل پیچیده تر. برای آنکه گیاه تان را درمان کنید باید ابتدا مشکل آن را بدانید.

در ادامه به مسائلی که موجب سیاه شدن برگ های گیاهان می شوند می پردازیم؛ ممکن است گیاه شما یک یا چند عدد از این مسائل را داشته باشد پس با توجه به شرایط گیاه بررسی کنید که کدام یا کدام ها شامل حالش می شوند؟

بیماری باکتریایی

اولین نشانه های بیماری لکه باکتریایی، که بیماری جدی است، شامل لکه ها و خطوط زردی است که بر پشت برگ ها ظاهر می شوند و اگر درمان نشود، این خطوط رفته رفته قرمز خواهند شد. خطوط در نهایت درازتر شده و به رنگ سیاه درمی آیند و باعث می شوند بافت برگ اطراف آنها به رنگ زرد درآیند. دیگر نشانه بیماری زخم های بد شکلی است که همزمان با این لکه های برگی بر روی ساقه ایجاد می شوند و موجب سیاه شدن و چروک شدن ساقه می شوند. برای آنکه از گرفتار شدن گیاه به بیماری لکه باکتریایی جلوگیری کنید، آن را در مکانی با تهویه و گردش هوای خوب، و در مقابل نور مورد نیازش، قرار دهید. از آبکمک بیش از میزان گیاه و خیس کردن شاخ و برگ خودداری کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاهان تان با فاصله مناسبی از هم قرار گرفته اند و خیلی به هم چسبیده نیستند و هوا می تواند از بین شان عبور کند. متاسفانه شاخسار و ساقه هایی که به این بیماری مبتلا شده اند را نمی توان نجات داد و تنها راه آن است که این قسمت های بیمار گیاه را هرس کنید و دور بیاندازید تا بقیه قسمت های گیاه و گیاهان دیگر آلوده نشوند.

بیماری قارچی

نشانه بیماری لکه برگی قارچی ظاهر شدن لکه های سیاه روی برگ های گیاه بیمار است. این لکه ها به مرور بزرگ تر شده و به هم می پیوندند و لکه هایی بزرگ با شکلی نا منظم تولید می کنند. چون بیماری لکه قارچی در بین گیاهانی که تازه خریداری شده اند معمول تر است، تا چند ماه بعد از خرید یک گیاه تازه آن را از دیگر گیاهان تان دور نگه دارید تا ببینید آیا به این بیماری مبتلا است یا خیر. در هنگام آبکمک آب را بر روی شاخ و برگ گیاه نریزید، در این صورت احتمال ابتلای گیاه تان به این بیماری کمتر خواهد بود. اگر گیاه تان به این بیماری دچار شده شاخ و بررگ آلوده آن را هرس کنید و دور بیاندازید و برای جلوگیری از پخش شدن بیماری گیاهان تان را به طور منظم با قارچکش سم پاشی کنید.

آبکمک نامناسب

آبکمک نامناسب باعث سیاه شدن برگ های گیاه و ریزش آنها خواهد شد. آبکمک خیلی کم و خیلی زیاد هر دو این تاثیر را بر گیاه تان خواهند داشت. آبکمک بیش از حد باعث سیاه شدن حاشیه و نوک برگ ها و پوسیده شدن ریشه ها می شود، در حالی که آبکمک کم باعث خشک شدن و ایجاد سوختگی روی برگ می شود، به خصوص اگر گیاه در معرض آفتاب مستقیم باشد. همانطور که می دانید هر گیاه به میزان و دفعات مشخصی آبکمک نیاز دارد. با این حال می توان کارهایی انجام داد که مطمئن شد گیاه آب کافی دریافت کرده است. در بیشتر گیاهان باید خاک اطراف طوقه همواره مرطوب باشد (نه خیس) و زمانی به آبکمک مجدد نیاز است که 3 تا 4 سانتی متر از خاک سطح گیاه خشک شده باشد. اگر گیاه را در گلدان کاشته اید از گلدانی با سوراخ های زهکش مناسب استفاده کنید. قبل از کاشت گیاه حواس تان باشد که این سوراخ های زهکش باز باشند. خیلی از گلدان ها این سوراخ ها را دارند اما این سوراخ ها باز نیستند و خودتان باید به کمک میخ یا دریل آنها را باز کنید. اگر گلدان سوراخ زهکش نداشته باشد آب در کف آن جمع شده و موجب گندیده شدن ریشه ها و از بین رفتن گیاه خواهد شد.

اگر گیاهان تان را در باغچه کاشته اید برای آنکه از آبکمک بیش از حد جلوگیری شود، در صورت امکان برای باغچه تان سیستم آبکمک قطره ای درست کنید تا بتوانید میزان آب را کنترل کنید.

کوددهی نامناسب

کود دهی بیش از حد گیاه باعث تجمع نمک ها در خاک شده و در نهایت موجب سیاه شدن برگ های گیاه می شود. میزان و دفعات کود دهی گیاه را کم کنید تا برگ ها به رنگ طبیعی خود بمانند. ماهی یک بار یا هر دو ماه یک بار خاک گیاهانی که در گلدان کاشته شده اند را بشویید تا نمک اضافی خاک خارج شود. به این منظور گیاه را در تشتی قرار دهید و خاک آن را آنقدر آبکمک کنید تا آب از سوراخ های زهکش خارج شود. برای مدتی به این کار ادامه دهید تا خاک به خوبی شسته شود. سپس گیاه را در مکانی قرار دهید و زیر آن یک ظرف بگذارید تا آب اضافه در آن جمع شود. تمام آب اضافه را دور بریزید و گیاه را در مکان اصلی اش قرار دهید.

منبع: فوت و فن / hunker.com

به "چرا برگ های گیاهانم سیاه می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برگ های گیاهانم سیاه می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید