واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارات نوشین معراجی
به گزارش وبلاگ مستند، رئیس سازمان سینمایی در آیین اختتامیه جایزه ققنوس به اظهارنظر غیرشرعی یک بانوی فیلم نامه نویس واکنش نشان داد.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ مستند، مراسم اختتامیه یازدهمین محفل سینما انقلاب و جایزه سینمایی ققنوس شامگاه 29 بهمن ماه به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش شد.
در این مراسم ضمن تقدیر از یک عمر فعالیت هنری جمال شورجه، 3 فیلم برتر جشنواره فیلم فجر از منظر گفتمان سینما پیشرفت معرفی و تقدیر شدند.
سعید مظاهری دبیر این رویداد سینمایی در ابتدای مراسم گفت: 11 سال از اولین روز هایی که محافل هم اندیشی سینما انقلاب شروع شد، گذشت. در این دوران اتفاقات تلخ و شیرین زیادی داشتیم، اما همواره سعی کردیم تا جمعی از نخبگان را با موضوع سینما دور هم جمع کنیم.
وی ادامه داد: سال جاری نیز محافل سینما انقلاب همزمان با جشنواره فیلم فجر شروع شد. هرروز پس از اکران فیلم ها، 3 محفل به صورت آنلاین برگزار گردید و اساتید حاضر درباره گفتمان سینما پیشرفت به بحث و مصاحبه نشستند. فرایند کارمان این گونه بود که موضوع کلی فیلم ها احصا می شد و متناسب با آن اساتید دعوت می شدند. موضوع هر فیلم بستری برای ورود به گفتمان اصلی جشنواره یعنی سینما پیشرفت بود.
مظاهری با اشاره به انتخاب دوباره این گفتمان در جشنواره سال جاری گفت: سال گذشته نیز همین گفتمان را داشتیم و فعالیت هایی در این زمینه انجام شد، اما باید دقت داشت که این عرصه خیلی جای کار دارد و تا به امروز فعالیت چندانی روی آن صورت نگرفته است. مسئله گفتمان سازی در سینما موضوعی است که دغدغه مندان سینما، چه کسانی که هم نظر با سینما انقلاب هستند و چه مخالف، بدان علاقه و اهتمام دارند. در دولت تازه برخلاف دولت قبلی که سعی داشت گفتمان های اساسی را از سینما بگیرد، رویکرد خوبی در سینما شکل گرفته است و دیدید که حتی همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر، محافل هم اندیشی برگزار می شد. این طرح اگرچه سال جاری برای اولین بار برگزار می شد، اما بسیار پیروز بود.
هدف سازمان سینمایی حمایت از گفتمان فرهنگی انقلاب است
مهمان دیگر این اختتامیه که به صورت زنده از شبکه افق سیما پخش می شد، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بود، اعلام کرد: هدف سازمان سینمایی حمایت از گفتمان فرهنگی انقلاب و تقویت این جبهه است. اکنون انجمن سینمای جوانان در پی شناسایی جوانانی است که در سراسر کشور توانایی فیلم سازی دارند.
وی ادامه داد: جشنواره فجر سال جاری تنها 2-3 ماه بعد از شکل گیری سازمان سینمایی در دوران تازه برگزار می شد. طبیعتاً آثاری که در این دوره حضور داشتند از پیش فراوری شده بودند؛ بعضی از آنان ارزشمند بودند و بعضی دیگر شبیه به فراوریاتی بودند که در سال های گذشته نمونه هایشان را دیده ایم. به همین علت برای تقویت جریان گفتمان فرهنگی انقلاب روش اجرایی خود را انتخاب کردیم که نمونه آن برگزاری محافل هم اندیشی بود. بدون شک از دل همین بحث ها و هم اندیشی هاست که خلأ ها تعیین شده و آینده نگری ها برای سینمای کشور طراحی می گردد.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اهمیت سینما پیشرفت گفت: قطعاً سینما، کلید پیشرفت است، اما نه با سبک و سیاق غربی. شاید بتوان گفت که سبک و سیاق شرقی می تواند زمینه ساز پیشرفت در سینمای ما باشد. منظورم این است که سینما با در نظر گرفتن معیار های دینی و انقلابی می تواند ما را به پیشرفت برساند و تا روزی که سبک زندگی غربی در سینمای ما حاکم باشد شرایطمان همین است.
خزاعی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فیلم سازانی که علیه منافع ملی فراوری اثر می نمایند، گفت: متأسفانه بعضی از فیلم سازان از منافع ملی استفاده نموده، اما برخلاف جریان ملی کشورمان فیلم می سازند. در خارج از کشور بیانیه های سیاسی می دهند، اما در داخل کشور به راحتی زندگی می نمایند. درست است که در بعضی موارد در برابر این بدنه سکوت می کنیم، اما این بدین معنا نیست که حرف های آنان مورد تأیید ما باشد. آنان باید بدانند که در گفتمان تازهی که در سینما حاکم می گردد باید تکلیف خود را با سینما تعیین نمایند.
وی ادامه داد: در نقطه مقابل، فیلم سازان خوبی از طیف های مختلف داریم که دلشان برای این مملکت و مردمش می تپد. باید از همین ظرفیت ها استفاده و آنان را تقویت کنیم. همین هنرمندان بودند که از ابتدای انقلاب کار هایی را برای این کشور و انقلاب اسلامی ساختند؛ بنابراین باید قدر هنرمندان و نیروی انسانی خود را بدانیم. همه کسانی که در جهت انقلاب اسلامی فیلم می سازند محترم اند؛ چه آن هایی که جایزه گرفتند و چه جایزه نگرفتند. فیلم هایی مثل ضد، هناس، دسته دختران و … محترم اند.
دفاعیه رئیس سازمان سینمایی درباره واکنش ها به اظهارنظر یک فیلم نامه نویس
رئیس سازمان سینمایی درباره حواشی پس از سرانجام جشنواره و اتفاقات روز های اخیر گفت: خیلی خوشحالم که بعضی از دوستان در کنار دغدغه هایی که دارند درباره مسئله ای که در جشنواره فیلم فجر سال جاری مطرح شده بود تذکراتی دادند، البته اطلاعاتشان ناقص بوده است. برای مثال آن خانم که درباره مسئله ای شرعی اظهارنظر نموده بود، داور جشنواره نبود. به ویژه امروز در سراسر کشور گفته شد که آن خانم داور جشنواره بوده که اشتباه است. بنده معتقدم که ما نباید وارد مسائل شرعی بشویم مگر آنکه اطلاعات کافی از آن موضوع داشته باشیم و به درستی آن را تبیین کنیم. بین 220 مصاحبه در جشنواره آن خانم هم صحبت هایی را عنوان کرد که البته بعداً نیز عذرخواهی کرد.
وی در سرانجام گفت: کوشش می کنیم فضای فرهنگی خود را به فضای دینی نزدیک کنیم و درخواست داریم اگر مراجع و علما نظری دارند حتماً به ما منتقل نمایند.
مجید اسماعیلی مهمان دیگر این مراسم اختتامیه بود و گفت: سینما و انقلاب اسلامی یکی از بحث های مهمی است که هنوز به خوبی نتوانستیم به بستر های آن بپردازیم. در همه جای جهان، به علت تأثیر عمیق سینما به مخاطب، هنر هفتم پیوند های عمیقی با نخبگان آن مرزوبوم دارد.
تقدیر از یک عمر فعالیت هنری جمال شورجه
بخش مهمی از مراسم اختتامیه یازدهمین محفل سینما انقلاب اختصاص به تقدیر از یک عمر فعالیت هنری جمال شورجه داشت. شورجه با حضور در استودیوی این برنامه از تحت درمان بودن خود اطلاع داد و گفت: هنوز آثار بیماری و سکته با من است.
شورجه درباره فعالیت این روز های خود گفت: این روز ها با آقای حاتمی کیا کار می کنم. او سینماگر با اخلاق و کارآزموده ای است که فن سینما را به خوبی می شناسد. به نظرم او یکی از افرادی است که می توان به عنوان سینماگر سال تقدیرش کرد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی که برای تقدیر از شورجه حاضر شده بود گفت: سال ها پیش سابقه دستیاری آقای شورجه را داشتم. او نمونه کاملی از انسان متدین است.
داور سینما انقلاب: نگران شرایط فعلی سینمای ایران هستیم
سیدمهدی ناظمی، نماینده هیئت داوران یازدهمین محفل سینما انقلاب در مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی گفت: سال جاری قرار شد که داوری ها به شکل جمعی باشد. برهمین اساس، 80 نفر از نخبگان و پژوهشگران در حوزه علوم انسانی و سینما فیلم ها را تماشاد و به صورت کتبی یا شفاهی از آنان نظرسنجی شد. این نظرات جمع آوری شد و در اختیار هیئت 7 نفره داوران نهاده شد و آنان نظر نهایی خود را با معرفی 3 فیلم برتر سال جاری اعلام کردند.
وی اضافه نمود: جایزه سینمایی ققنوس از ابتدا هم نگاه پیشتازانه ای نسبت به سینما داشته و دارد، بااین حال باید اذعان کرد که هنوز هم مسائل بسیاری در سینمای کشور داریم. در بیانیه هیئت داوران جشنواره سال جاری که فردا در اختیار رسانه ها قرار می گیرد بیان شده است که نگران این سینما هستیم. این سینما همچنان برای پیشرفت ایران مجهز نشده است.
ناظمی در سرانجام گفت: سال جاری فیلم های خوبی در جشنواره داشتیم و کارگردان های کار اولی خوب بودند، اما معتقدم که هنوز تا سینما پیشرفت فاصله زیادی داریم. برهمین اساس، برای رسیدن به سینمای جدی نیازمند تغییر در ساختار سینما هستیم. جشنواره چهلم قطعاً امیدوارنماینده بود، اما هنوز با آن چیزی که باید باشد فاصله زیادی دارد. بعضی از فیلم ها آدرس غلط می دادند که این ها موردنظر ما نیست.
تقدیر از 3 فیلم برتر یازدهمین محفل سینما انقلاب بخش سرانجامی این مراسم اختتامیه بود. فیلم سینمایی هناس به کارگردانی حسین دارابی و تهیه نمایندگی محمدرضا شفاه رتبه سوم را کسب کرد.
حسین دارابی کارگردان این فیلم در اختتامیه سینما انقلاب گفت: ساخت این فیلم کار سختی برای ما بود، چرا که قصه مدونی وجود نداشت و باید خودمان داستان را بر اساس واقعیت هایی که وجود داشت پیش می بردیم.
محمدرضا شفاه نیز در سخنانی کوتاه گفت: داستان فیلم سینمایی هناس از یک دغدغه شروع شد. می خواستیم داستانی را روایت کنیم که برخلاف جنس همیشگی سینما باشد و زمانی که مردم عادی آن را می بینند به خوبی بتوانند با آن اثر و دغدغه های شخصیت ها ارتباط بگیرند. به نظرم هناس فیلم پیروزی بود و واکنش های خوبی از سوی مخاطبان داشتیم.
4 فیلم در جشنواره فجر داشتم، فقط یکی از آن ها دیده شد
شفاه ضمن انتقاد از بی توجهی جشنواره فیلم فجر به فیلم هایش گفت: هناس، چهارمین تجربه من در جشنواره فیلم فجر بود. تا به امروز 4 فیلم در جشنواره داشتم که تنها یکی از آن ها دیده شد. برای مثال فیلم سینمایی تماشا این فیلم جرم است در هیچ بخشی کاندید نشد و اکران آن نیز سختی های زیادی را به همراه داشت، اما حالا که اکران شده است به شما می گویم که این فیلم جریان ساز و ماندگار شد. بعضی از فیلم ها را می بینید که پس از اکران دیگر حیاتی ندارند، اما تماشا این فیلم جرم است، این گونه نشد. هناس نیز فیلمی است که حیات دارد و حتماً جریان ایجاد می نماید.
فیلم سینمایی بدون قرار قبلی به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه نمایندگی محمود بابایی رتبه دوم سینما انقلاب را کسب کرد. محمود بابایی و مهدی تراب بیگی فیلم نامه نویس مهمان شبکه افق بودند.
بابایی درباره ایده ساخت این فیلم گفت: من و آقای شعیبی دوست قدیمی هستیم و همواره در جلساتی که با هم داشتیم درباره چنین کاری با دغدغه مشترک صحبت می کردیم. در نهایت یکی از داستان های کوتاه آقای مصطفی مستور نظرمان را جلب کرد و این فیلم براساس اقتباسی از آن ساخته شد.
پگاه آهنگرانی بدون اعتقاد وارد پروژه ای نمی گردد
وی درباره اظهارنظر پگاه آهنگرانی درباره این فیلم گفت: همه شما می دانید که خانم آهنگرانی خیلی اهل مصاحبه نیست، اما در گفت وگویی که اخیراً داشته است گفت که اگر به نقشی اعتقاد نداشته باشد، وارد آن پروژه نمی گردد. او به همراه تیم بازیگری و تیم فراوری زحمات زیادی کشیدند، انتظار داشتیم این زحمات دیده گردد، اما دیده نشد.
مهدی تراب بیگی نیز درباره این فیلم سینمایی گفت: نوشتن فیلم های قصه گو بسیار سخت و چالش دار است. در چنین شرایطی مهم است که مخاطب چگونه با داستان بدون اوج و فرود همراه گردد. من این چالش را دوست داشتم.
فیلم سینمایی موقعیت مهدی به کارگردانی هادی حجازی فر و تهیه نمایندگی حبیب والی نژاد همچون جشنواره فجر، برترین فیلم جایزه سینمایی ققنوس شد. هادی حجازی فر، حبیب والی نژاد، وحید حجازی فر و طراح صحنه این فیلم سینمایی مهمان مراسم اختتامیه سینما انقلاب بودند.
حجازی فر درباره این فیلم سینمایی گفت: قهرمانان ابدی ما چنین مردان منحصربه فردی نظیر مهدی باکری هستند که توفیق داشتیم زندگی اش را تبدیل به فیلم کنیم. کوشش کردیم اثری بسازیم که همه آدم ها با هر رویکرد و دیدگاهی با این فیلم ارتباط برقرار نمایند. ساخت این اثر سینمایی کار سخت و پیچیده ای از نظر اجرا بود، اما سعی کردیم به ساده ترین وجه آن را بسازیم.
بازیگران موقعیت مهدی با یک دهم دستمزد معمولشان بازی کردند
کارگردان فیلم سینمایی موقعیت مهدی اعلام کرد: از آنجا که این فیلم سینمایی با پول بیت المال ساخته می شد از همان روز ابتدا همه با هم عهد کردیم که خط قرمز ما توجه به پول بیت المال و جلوگیری از اسراف بی فایده باشد. کوشش کردیم سکانس ها به گونه ای طراحی گردد که هزینه کمتری ایجاد گردد. علاوه براین، تمام بازیگران فیلم با یک دهم دستمزد معمول خود در این فیلم بازی کردند. در بعضی ایام در دمای منفی 20 درجه کار می کردیم، اما همه بچه ها این شرایط سخت را تحمل می کردند. البته صحنه هایی هم بود که باید برای ثبت در تاریخ می ساختیم.
بازیگر نقش شهید مهدی باکری اعلام کرد: بزرگ ترین رمان ها و اثر ها بعد از جنگ ها به وجود می آیند چرا که جنگ تأثیرات عجیبی را با خود به همراه دارد. در دل جنگ قصه ها و قهرمانانی وجود دارند که نمونه اش را در هیچ جای دیگری نمی توانید ببیند.
وی در سرانجام با اشاره به همکاری خود با محمدحسین مهدویان در این اثر سینمایی گفت: یکی از بزرگ ترین دستاورد های بازی در فیلم ایستاده در غبار این بود که اگر یک قهرمان به مردم معرفی گردد می تواند باعث وحدت همه توده های مردم بگردد. فیلم سینمایی موقعیت مهدی برای همه مردم ایران است.
وحید حجازی فر که نقش حمید باکری را در این فیلم سینمایی بازی نموده است، گفت: نقش حمید باکری نقش پیچیده ای برایم بود، چرا که بیشتر اطلاعات درباره مهدی باکری یافت می شد و اطلاعات کمی از شهید حمید باکری داشتیم. بااین حال در تحقیق و پژوهشی که صورت گرفت اطلاعات خوبی یافت شد. سعی کردم مظلومیت و مهربانی حمید باکری را نشان بدهم و از سوی دیگر، چریک بودن زمانی که وارد جنگ می گردد، در بازی ام دیده گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو