اندازه خواب بچه ها

به گزارش وبلاگ مستند، در این مطلب نحوه برنامه ریزی بهتر برای ساعات خواب کودک، مقدار نیاز به خواب، فواید و روش هایی برای خواب کافی در بچه ها را شرح داده ایم.

اندازه خواب بچه ها

میزان خواب مناسب کودک در سنین مختلف

میزان خواب مورد احتیاج بچه ها مختلف با هم متفاوت بوده و به عوامل تعیینی، همچون سن کودک بستگی دارد.

یک تا چهار هفتگی: 15 تا 16 ساعت در شبانه روز نوزادان معمولاً 15 تا 18 ساعت شبانه روز را در خواب سپری می کنند ، ولی هر بار تنها در دوره های کوتاه دو تا چهار ساعته می خوابند. نوزادان نارس بیش تر و بچه ها مبتلا به کولیک کم تر از این مدت زمان می خوابند.

از آنجایی که در نوزادان هنوز ساعت زیستی داخلی بدن (circadian rhythm) شکل نگرفته است، الگوهای خواب آن ها به چرخه شب و روز وابسته نیست. در حقیقت خواب آن ها یک الگوی تعیین را دنبال نمی کند.

یک تا چهار ماهگی: 14 تا 15 ساعت در شبانه روزبا رسیدن به 6 هفتگی، نوزاد آرام تر شده و الگوی خواب منظم تری پدیدار می شوند. طولانی ترین دوره خواب در این سن به 4 تا 6 ساعت رسیده و معمولاً به صورت منظم در زمان غروب آفتاب رخ می دهد . در این سن اشتباه گرفتن شب و روز به پایان می رسد.

چهار تا دوازده ماهگی: 14 تا 15 ساعت در شبانه روز در حالی که تا 15 ساعت زمان ایده آل به نظر می ر سد، بیش تر نوزادان بالای یازده ماه تنها 12 ساعت در روز می خوابند . رسیدن به یک الگوی خواب ثابت، هدف اصلی این دوره است. چرا که در این سن کودک اجتماعی تر شده و الگوهای خوابش هم به والدین شبیه تر می شود.

در حول و حوش شش ماهگی، کودک 3 یا 2 بار در طول روز چرت می زند. در این زمان و یا حتی زودتر کودک قادر است که به صورت کامل در طول شب بخوابد. زمانی که ساعت زیستی داخل بدن به صورت کامل به تکامل برسد، الگوی چرت عصرگاهی کودک هم به ثبات خواهد رسید.

یک تا سه سالگی: 12 تا 14 ساعت در شبانه روززمانی که کودک یک سالگی را پشت سر می گذارد و با رسیدن به 18 تا 21 ماهگی، کم کم تمایل به چرت صبحگاهی و غروب خود را از دست داده و تنها یک بار در روز چرت می زند. در حالی که بچه ها نوپا به 14 ساعت خواب در روز احتیاج دارند، آن ها معمولاً تا 10 ساعت به خواب می فرایند.

بیش تر بچه ها 21 تا 36 ماهه، کماکان به یک خواب کوتاه نیمروز احتیاج دارند، مدت زمان این خواب بین یک تا سه و نیم ساعت فرق دارد. بچه ها در این سن معمولاً بین ساعت 7 و 9 شب به رختخواب رفته و صبح ها بین ساعت 6 و 8 از خواب بیدار می شوند.

سه تا شش سالگی: 10 تا 12 ساعت در شبانه روز بچه ها در این سن معمولاً بین ساعت 7 تا 9 شب به خواب رفته و بین ساعت 6 تا 7 صبح از خواب بیدار می شوند. این الگوی خواب درست مانند الگوی خواب کودک در سنین پایین تر است .

در سه سالگی هنوز بچه ها خواب کوتاه روزانه را دارند در حالی که در پنج سالگی بیش تر آن ها دیگر در هنگام روز به خواب نمی فرایند. چرت روزانه به تدریج کوتاه تر می شود . مسائل خواب نو بعد از سن سه سالگی معمولاً ایجاد نمی شود.

هفت تا دوازده سالگی: 10 تا 11 ساعت در شبانه روز در این سنین، به دلیل فعالیت های اجتماعی، فعالیت های خانوادگی و روتین مدرسه، ساعت خواب کودک به تدریج دیر و دیرتر می شود.بیش تر دوازده ساله ها تقریبا ساعت 9 شب به رختخواب می فرایند. با این همه ساعت به خواب رفتن بچه ها در این سن متفاوت بوده و بین ساعت 7 تا ساعت 10 خواهد بود. کل ساعت خواب کودک در این سن 9 تا 12 ساعت و به صورت میانگین 9 ساعت خواهد بود.

دوازده تا هجده سالگی: 8 تا 9 ساعت در شبانه روز احتیاج به خواب برای سلامت و کیفیت زندگی نوجوانان بسیار ضروری و حیاتی است . در این سن بسکمک از نوجوانان به ساعت های خواب بیش تری نسبت به سال های گذشته احتیاج دارند. با این همه بسکمک از نوجوانان و جوان در این سنین به دلیل افزایش فشارهای اجتماعی، به میزان کافی و مورد احتیاج نمی خوابند. 1

راهکارهایی برای کمک به خواب کودک تازه متولد شدهچندین راه وجود دارد که می توانید به کودک کمک کنید که بهتر بخوابد. این موارد عبارتند از:

کار بر روی تغییر چرخه خواب بیشتر به سمت شب از 2 تا 3 ماهگینوزادان اغلب اوقات روزها و شب هایی را دارند که معکوس می شوند و اغلب چرخه خواب و بیداری با احتیاج به تغذیه اداره می شود. زمانی که احتیاج به تغذیه در طول شب وجود دارد اتاق را تاریک نگه دارید .

در نهایت، این به توسعه یک برنامه خواب و بیداری سازگار کمک خواهد کرد. هم چنین سعی کنید زمان چرت زدن را کم نکنید چون این منجر به خستگی و کاهش کیفیت خواب می شود.

یاد بگیرید چطور علائم خستگی نوزادتان را درک کنیدعلائم خستگی در بین نوزادان فرق دارد اما می تواند شامل چیزهایی مانند اذیت کردن، گریه کردن، کشش بدن، خمیازه کشیدن و مالیدن چشم ها باشد.

قرار دادن کودک در رختخواب هنگام دیدن این علائم معمولا به آن ها اجازه می دهد که به سرعت به خواب بفرایند و برنامه روتین خواب را شروع کنند. بسکمک از متخصصان توصیه می کنند که کودک خود را در حالی که هنوز بیدار اما خواب آلود است، روی تخت خواب قرار دهند. بدین ترتیب کودک یاد خواهد گرفت که چگونه بخوابد و یاد بگیرد که با شروع خواب با حضور شما ارتباطی نداشته باشد.

مراسم خواب معین کنیدکودک می تواند به هنگام حمام کردن، تکان خوردن، خواندن، آواز خوانی، نواختن موسیقی نرم، نوازش، و ماساژ ملایم به خوبی پاسخ دهد. با اینکه ممکن است شما این علائم را درک نکند اما تنظیم کردن این در حال حاضر می تواند به ایجاد برنامه روتین خواب منظم کمک کند که منجر به عادات خواب خوب در آینده خواهد شد.

پس از حدود 6 ماه از زمان خواب، از خوابیدن وشیر دادن به کودک به عنوان بخشی از برنامه خواب اجتناب کنید. سعی کنید یک شی امن (برای مثال، یک اسباب بازی یا پتو یا تی شرت را با بوی بدن خود در آن)در حدود 1 سالگی در نزدیکی او قرار دهید این شی اگر از طریق کودک پذیرفته شود ممکن است به کودک کمک کند که در شب آرام شود دقت کنید که محیط اتاق خواب آرام، خنک، تاریک، و راحت برای خوابیدن است.

از دیدن تعداد زیادی از حرکات بدن هنگام خواب کودک تعجب نکنید ممکن است به نظر برسد که او بیدار است اما واقعا اینطور نیست خواهید دید که لبخند، مکیدن، تکان دادن و انواع حرکات وجود دارد اینها همه جنبه های طبیعی خواب هستند.

با این حال، اگر او برای چند دقیقه گریه را ادامه دهد وقت آن است که او را چک کنید نوزاد ممکن است سرما خورده، مرطوب، گرسنه، و یا حتی بیمار باشد و به مراقبت و توجه احتیاج داشته باشد. 2

فواید خواب کافی برای بچه هاخواب کافی بچه ها بر کارایی ذهنی و جسمی آن ها تاثیر مستقیم دارد. بچه های که در ساعات تعیینی می خوابند نسبت به بچه های که خواب منظم و کافی ندارند، دارای هوش و سرعت یادگیری بالاتری هستند. از دیگر فواید خواب کافی بچه ها به شرح زیر می باشد.

تقویت سیستم ایمنی

افزایش قدرت یادگیری در طول روز

رشد طبیعی و مناسب

خلق و خوی خوب در طول روز

توجه کنید که خوابیدن از جمله احتیاجهای اساسی و اولیه بچه ها است که تاثیرات مستقیمی بر مغز افراد می گذارد. در صورتی که فرزندتان در سنین کودکی به دلایل مختلفی نتواند خواب با کیفیتی را تجربه کند در آینده با مسائل زیادی روبرو خواهد شد.

چگونه خواب بچه ها بهتر خواهد بود؟

خسته کردنکودک را در طول روز به پارک ببرید و اجازه دهید حسابی بازی کند و خسته شود تا شب به راحتی و به موقع به خواب برود. یکی از مهم ترین دلایل دیر خوابیدن بچه ها نداشتن فعالیت در طول روز است. خوابیدن زیاد در طول روز نیز باعث می شود، شب احتیاج به خواب نداشته باشد. تنظیم یک برنامه خواب تعیین برای کودک ضروری است. این مسئله هنگامی که کودک شما بیش از بچه ها دیگر پر جنب و جوش و بیش فعال است اهمیت بیشتری پیدا می کند.

آرامش دادن به کودکممکن است کودک به دلایلی مثل ترس از تاریکی به سختی به خواب برود. پس بهتر است اتاق خواب را خیلی تاریک نکنید و پیش از خواب به او سر زده و او را آرام کنید. ترس از تاریکی بچه ها گاه آن قدر شدید است که احتیاج به مداخله خواهد داشت. اگر نمی توانید او را آرام کنید حتما برای درمان ترس از تاریکی کودک خود به مشاور کودک مراجعه نمایید.

اتاق خواب را محل تنبیه نکنیداز خواب و اتاق خواب به عنوان تنبیه استفاده نکنید. خوابیدن و محل خواب باید برای بچه ها یک نقطه امن باشد که با آرامش و رضایت به خواب برود. برای تشویق و حتی نحوه تنبیه کودک تان باید به جوانب مختلف آن بیاندیشید. در واقع تنبیه باعث افزایش ترس کودک می شود و ممکن است در کوتاه مدت جوابگو باشد اما در بلند مدت آثار جانبی بدی بر جای می گذارد.

قصه خواندنتشویق بچه ها به خواب با استفاده از قصه و لالایی، راه موثری است. با ایجاد یک جذابیت برای به رختخواب رفتن کودک راحت تر به سمت اتاق خواب کشانده می شود. همچنین ماندن شما در اتاق و قصه گویی برای کودک موجب آرامش کودک قبل خواب می شود. قصه خواندن به کودک شما علاوه بر خوابیدن کمک می کند تا با شنیدن داستان ها با موضوعات مختلف اطلاعاتش افزایش یابد و پند و حکایات مختلف را نیز بیاموزد. 3

پی نوشت:

1.www.drdr.ir

2.www.ilna.news

3.www.honarehzendegi.com

منبع: راسخون

به "اندازه خواب بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندازه خواب بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید