معرفی پونه کوهی و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ مستند، آنتی اکسیدان قوی و تقویت کننده عمومی بدن، مسکن دردهای پی در پی شکم و ضد اسهال، تسکین دهنده دردهای گلو و ضد یرقان، ضد استسقاء و ادرارآور، خارج کننده گازهای معده و روده و آرام بخش، مسکن سرفه و برطرف

معرفی پونه کوهی و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Origanum vulgare L.، نام فرانسه Origan vulgaire و نام انگلیسی آن Wild marjoram می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، پونه کوهی، فودنج جبلی و صعتر نامیده شده است.

تیره گیاه:

نعناع Labiatae

نوع گیاه:

بوته

مشخصات ظاهری:

گیاهی است چند ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی متر گاهی موارد بیشتر با شاخه ها و ساقه های بسیار سخت و به رنگ سبز مایل به قرمز و کرکدار و برگ های آن سبز تیره، بدون دمبرگ، بیضوی، پهن، نوک تیز، کرکدار و معطر می باشند. در انتهای شاخه ها، گل دهنده و گل هایش به صورت مجتمع و ارغوانی رنگ هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی گیاه پونه کوهی و خواص آن

طبیعت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب منطقه ها جنگلی و دامنه کوه های بعضی از کشورهای اروپایی و آسیایی می روید و در ایران بیشتر در استان های هرمزگان و فارس انتشار دارد. طبق نظر کارشناسان گیاهان دارویی زادگاه و محل انتشار پونه کوهی در ایران می باشد که در این مورد اختلاف نظر وجود دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

اسانس روغنی فرّار (شامل دی ال پینن، دی پنتن، لینالول، بی سیکلیک سسکی ترپن و تری سیکلیک سسکی ترپن)، تانن، مواد تلخ و غیره در آن تشخیص داده شده است.

بخش مورد استفاده:

سرشاخه های گلدار

نحوه مصرف:

معمولاً به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند.

خواص درمانی:

آنتی اکسیدان قوی و تقویت نماینده عمومی بدن، مسکن دردهای پی در پی شکم و ضد اسهال، تسکین دهنده دردهای گلو و ضد یرقان، ضد استسقاء و ادرارآور، خارج نماینده گازهای معده و روده و آرام بخش، مسکن سرفه و برطرف نماینده وزوزگوش، تسکین دهنده دردهای روماتیسمی و مفید برای زکام، قاعده آور و در مواقعی که جریان حیض در اثر سرما ناچیز باشد برای ازدیاد آن مؤثر است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی پونه کوهی و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی پونه کوهی و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید