سقف افزایش قیمت خودرو ها اعلام شد؛ 29 درصد ایران خودرو، 18 درصد سایپا

به گزارش وبلاگ مستند، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اندازه افزایش قیمت خودرو های داخلی را اعلام نمود که بر اساس آن محصولات پرتیراژ ایران خودرو 29 درصد و محصولات سایپا میانگین 17 تا 18 درصد افزایش قیمت داشته اند؛ پیش از این اندازه افزایش قیمت ها بیش از 40 درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری این قیمت ها به وسیله سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت ها کمتر شد.

سقف افزایش قیمت خودرو ها اعلام شد؛ 29 درصد ایران خودرو، 18 درصد سایپا

به گزارش ایسنا، محمدعلی تیموری - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا - با حضور در بخش خبری 14، از مقدار افزایش قیمت خودرو های داخلی درب کارخانه اطلاع داد.

طبق اعلام وی آخرین افزایش قیمتی که بر روی محصولات ایران خودرو و سایپا اعمال شده بود، مربوط به آذر ماه 1400 بود و در سال گذشته، هیچگونه افزایش قیمت کارخانه ای نداشتیم. خوشبختانه شورای رقابت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان (دو نهاد تصمیم گیر برای قیمت گذاری خودرو) از حدود چهار الی پنج ماه پیش از سرانجام سال، کار کارشناسی مفصل را انجام دادند. مبنای قیمت گذاری، گزارش شش ماهه اولِ حسابرسی دو گروه خودروسازی است که به وسیله سازمان حسابرسی اجرا شده و مبنای قیمت گذاری محصولات دو خودروساز قرار داده است.

تیموری گفت: میانگین افزایش قیمت ها برای خودرو های شاهین حدود 18 درصد و کوئیک اتوماتیک 17 درصد در نظر گرفته شده است. در محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نیز خودرو هایی نظیر پارس، سمند، تارا و دنا افزایش 29 درصدی قیمت ها به طور میانه اعمال شده است.

وی افزود: امروز فهرست قیمت های تازه در سایت دو خودروساز اعلام می گردد تا مصرف کنندگان و ثبت نام کنندگان خودرو های داخلی از قیمت های تازه آگاه شوند و خودروسازان نیز بر اساس قیمت های تازه خودرو ها را تحویل دهند.

مدیرعامل سایپا در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این مبنای قیمت گذاری، روش دومی را هم شورای رقابت اتخاذ کرد که بر اساس معادل سه خودرو مشابه خارجی (به لحاظ کیفیت و سایز خودرو)، مقایسه قیمتی انجام داد تا معین گردد قیمت گذاری که قرار است انجام گردد تا چه مقدار مطابق با قیمت های وارداتی است.

تیموری خاطر نشان کرد: آنچه که مهم است این است که براساس گزارش حسابرسی و قیمت های سه خودروی خارجی و سطح کیفیت آن ها در واقع کمتر از 29 درصد افزایش قیمت اجرا شده است. تمام خودرو های داخلی که شورای رقابت آن ها را رقابتی تشخیص داده است و زمینه رقابت برای آن ها وجود دارد در حیطه قیمت گذاری نهاده شده است.

وی ادامه داد: به طور مثال خودروی شاهین پیش از افزایش قیمت ها 304 میلیون تومان قیمت داشت که اکنون این افزایش قیمت 18 درصدی به آن اضافه می گردد. ضمن این که 40 میلیون تومان هم عوارض محاسبه می گردد، اما نکته این است که قیمت عوارض ها افزایشی نداشته و تنها این 18 درصد به قیمت پایه خودرو اضافه می گردد. همچنان این قیمت تازه نسبت به قیمت بازار آزاد که در حدود 600 میلیون تومان است تفاوت زیادی دارد.

وی توضیح داد: قیمت های اولیه که شورای رقابت اعلام نموده در حقیقت بیشتر از این ها و میانگین بالای 40 درصد بود، اما پس از دستور معاون اول رئیس جمهوری این قیمت ها مجدد مورد پالایش به وسیله سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوری کنندگان و شورای رقابت نهاده شد. در نهایت قیمتی مدنظر نهاده شد که بتوانیم افزایش فراوری خوبی را در امسال محقق کنیم؛ چرا که تمام نهاد های فراوری همانند فولاد، پتروشیمی و ارز افزایش داشت، اما طی این یکسال و نیم اخیر قیمت خودرو تغییری ننموده بود.

تیموری اعلام نمود: خودرو هایی که پیش از سال در قالب طرح یکپارچه فروش خودرو های داخلی عرضه شد و متقاضیان ثبت نام کردند بر اساس قیمت های تازه تحویل خواهد شد و این مورد در قرارداد ها نیز ذکر شده است؛ بنابراین تمام کسانی که در این طرح ثبت نام کردند خودرو های به قیمت های مصوب فعلی خودرو را تحویل خواهند گرفت.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید نمود: پس از آنکه شورای رقابت و سازمان حمایت کار بررسی و بررسی قیمت ها را شروع کرد جو بسیار مثبت و امیدوار کننده ای ایجاد شد به گونه ای که ما در هفته اول فراوری حدود 32 درصد افزایش فراوری نسبت به هفته ابتدایی سال گذشته داشتیم. ما زنجیره 2000 قطعه ساز در کشور هستیم زمانی که امید ایجاد می گردد فراوری روتین افزایش پیدا می نماید که در امسال این عدد طی 10 سال اخیر بی سابقه بوده است.

منبع: فرارو

به "سقف افزایش قیمت خودرو ها اعلام شد؛ 29 درصد ایران خودرو، 18 درصد سایپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقف افزایش قیمت خودرو ها اعلام شد؛ 29 درصد ایران خودرو، 18 درصد سایپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید