تست گوزن محصولات ایران خودرو ، کدام خودرو برترین هندلینگ را دارد؟

به گزارش وبلاگ مستند، تست گوزن محصولات ایران خودرو به وسیله بیت ران انجام شد. در این تست، سه خودرو دنا پلاس، پژو 207 با ESP و تارا (دارای ESP به صورت استاندارد) مورد آنالیز قرار گرفتند تا بدانیم کدام خودرو در مانورهای ناگهانی پایدار است.

تست گوزن محصولات ایران خودرو ، کدام خودرو برترین هندلینگ را دارد؟
تست گوزن محصولات ایران خودرو را در یوتیوب بیت ران پلاس دیدن کنید

بیت ران - تست گوزن محصولات ایران خودرو خوش دستی و هندلینگ اصلی خودروهای این گروه صنعتی را به ما نشان می دهد. اما چرا چنین آزمونی را تست گوزن (moose test) می نامند؟

اگر در سفرها ناگهان مانعی به شکل حیوان به میان مسیر تردد خودروها وارد گردد، راننده برای جلوگیری از عدم برخورد با این مانع مجبور به انجام یک مانور است. این مانور بسته به سرعت های مختلف، مقدار تعادل و پایداری خودرو را در هنگام گذر از راهبند (برای مثال گوزن) نشان می دهد.

چنانچه خودرو توانایی حفظ تعادل خود را در هنگام گذر از موانع داشته باشد، یعنی هندلینگ قابل قبولی دارد. اما اگر پیروز به عبور بدون برخورد به موانع نگردد، یعنی این خودو در مانورهای ناگهانی برای جلوگیری از برخورد با حیوان یا هر مانع دیگری، ایمنی کافی را ندارد.

این تست به صورت کاملاً استاندارد به وسیله تیم بیت ران انجام شد. یعنی مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو دارای آسفالت استاندارد (با ضریب اصطکاک بین 0.75 تا 0.9) و تجهیزان مقدار گیری کاملاً استانداردی داشت. باید بدانیم که این آزمون در کشورهای دیگر نیز به همین شکل برگزار می گردد.

شرایط و استاندارد تست گوزن

آزمون Evasive Manoeuvre Test یا همان تست گوزن (Moose Test) برای ارزیابی توانایی یک خودرو در اجتناب از تصادف با یک مانع ناگهانی انجام می گردد. این آزمون با استفاده از استاندارد ISO 3888-2 انجام می گردد.

جالب است بدانیم که این تست از دهه 70 میلادی برای نخستین بار در سوئد انجام شد. در این آزمون، خودرو در سرعت 72 کیلومتر در ساعت (45 مایل در ساعت) باید با پیروزیت مسیر معین را طی کند.

عرض مسیر ورود خودرو به تست باید 3 متر باشد و موانع هم با فاصله 6 متر از یکدیگر کنار هم قرار دارند. در این آزمون، سه مسیر وجود دارد. مسیر اول برای آزمایش شرایط کنترل خودرو است. زمانی که خودرو از مسیر دوم به مسیر سوم تغییر جهت می دهد، ریکاوری یا بازیابی آن مورد سنجش قرار می گیرد. بین هر کدام از مسیرها نیز 13.5 متر فاصله وجود دارد.

بد نیست بدانیم که خودروی Citroën Xantia Activa V6 از سال 1999 به عنوان قهرمان حال حاضر این آزمون است. این خودرو با سرعت 85 کیلومتر در ساعت موانع تست گوزن را بدون برخورد پشت سر گذاشت.

تست گوزن دنا پلاس ایران خودرو با ESP

نخستین خودرویی که وارد مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو می گردد، دنا پلاس مجهز به ESP است. خودرو موجود در این تست دارای تایرهایی به ابعاد 185/65 و رینگ 15 اینچی بود.

تایر این خودرو از برند شاخص با کد P648 که در محصولات ایران خودرو موجود است. دنا پلاس ایران خودرو در ابتدا با سرعت 60 کیلومتر در ساعت وارد مسیر تست می گردد و بدون برخورد با موانع، آزمون را پشت سر می گذارد.

در مرحله دوم سرعت خودرو به 65 کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می نماید. دنا پلاس مجهز به ESP در این سرعت با دو مانع در تست گوزن محصولات ایران خودرو برخورد می نماید. اما انحرافی در این خودرو مشاهده نمی گردد.

اما هنگامی که سرعت خودرو به 70 کیلومتر در ساعت می رسد، کیفیت هندلینگ این خودرو در زمان عبور از موانع به شدت کاهش می یابد.

به طوری که دنا پلاس پس از گذر از 34.5 متر از این آزمون، نمی تواند وارد سومین بخش از موانع گردد و در ریکاوری کاملاً مشکل دارد.

تست گوزن تارا ایران خودرو

تارا ایران خودرو به طور استاندارد دارای سامانه کنترل پایداری (ESP) است. خودرو موجود در این تست نیز دارای تایرهایی به ابعاد 185/65 و رینگ 15 اینچی بود. تایر تارا مورد آزمون هم از برند شاخص با کد P648 بود.

تارا با سرعت 60 کیلومتر در ساعت وارد مسیر تست گوزن محصولات ایران خودرو می گردد و بدون برخورد با موانع، از آن عبور می نماید.

در دومین تست، سرعت تارا به 65 کیلومتر در ساعت می رسد. در چنین سرعتی هم تارا بدون انحراف قادر به پشت سر گذاشتن تمام مسیر است.

حتی در سومین مرتبه تست زمانی که سرعت تارا به 70 کیلومتر در ساعت رسید هم انحرافی در بخش های جلو و عقب تارا مشاهده نشد.

اما تارا در سرعت 75 کیلومتر در ساعت، پایداری درستی در هنگام خروج از مسیر اول و ورود به مسیر دوم را ندارد. به طوری که تارا کاملاً دچار کم فرمانی (Understeer) می گردد و بدون چسبندگی به مسیر، قادر به ورود به بخش دوم آزمون را ندارد.

حتی در آزمون بعدی، سرعت تارا در زمان ورود به مسیر به 73 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کرد. اما نتیجه تست تغییری نکرد و این خودرو نتوانست مسیر تست گوزن را به پیروزیت پشت سر بگذارد.

تست گوزن پژو 207 ایران خودرو با ESP

سومین خودرو در تست گوزن محصولات ایران خودرو، پژو 207 است که این روزها با سامانه کنترل پایداری قابل خرید است. این خودرو با سرعت 60 کیلومتر وارد مسیر تست می گردد و کمی با یکی از مخروط های راهنما (Traffic Cones) برخورد می نماید. اما مخروط راهنما از جای خود به سمتی دیگر پرت نمی گردد.

زمانی که سرعت این خودرو به 65 کیلومتر در ساعت هم افزایش می یابد، باز هم در نتیجه تست تغییری مشاهده نمی گردد. به طوری که پژو 207 مجهز به ESP بدون برخورد با مخروط های راهنما می توان مسیر آزمون را پشت سر بگذارد.

سرعت خودرو اینبار تا 70 کیلومتر در ساعت بالا می رود و باز هم مانند تارا، خودرو بدون برخورد با موانع و مخروط های راهنما مسیر را طی می نماید.

برای سخت تر کردن کار، سرعت خودرو را به 75 کیلومتر در ساعت می رسانیم. پژو 207 در این سرعت هم بدون برخورد با مخروط های راهنما مسیر را طی می نماید و هیچ گونه انحرافی در محور جلو و عقب این خودرو مشاهده نمی گردد.

برای اینکه ببینیم پژو 207 با سامانه کنترل پایداری تا چه مقدار می تواند تحمل انحراف های ناگهانی را داشته باشد، سرعت خودرو را به 80 کیلومتر در ساعت می رسانیم. اما در این سرعت، پژو 207 مجهز به ESP کاملاً منحرف شد و با برخورد مستقیم با مخروط های راهنما نتوانست مسیر را به طور کامل پشت سر بگذارد.

پرسش های متداول درباره تست گوزن محصولات ایران خودرو
همانطور که عنوان شد، سرعت استاندارد برای این تست 72 کیلومتر در ساعت است، چرا تمام محصولات ایران خودرو با این سرعت تست نشدند؟

انجام تست گوزن با سرعت 72 کیلومتر در ساعت براساس یک عرف انجام می گردد و قانونمند نیست. تست گوزن خودروها براساس استاندارد ISO 3888-2 انجام می گردد که در این استاندارد هیچ سرعت معینی برای تست گوزن معین نشده است.

استاندارد ISO 3888-2 یک استاندارد بین المللی است که به وسیله سازمان بین المللی استانداردها (ISO) معین شده است. این معیار به تفصیل معینات و روش های آزمون برای ارزیابی کنترل پایداری و عملکرد دینامیکی خودروها در شرایط تغییر مسیر و تغییر سرعت می پردازد. استاندارد ISO 3888-2 به دقت شرح می دهد که چگونه آزمون های خودرویی برای تست مهارت های عملیاتی و عملکرد خودرو در مواقع ناگهانی انجام داده شوند. استاندارد ISO 3888-2 در اصل به دو قسمت تقسیم می گردد:

یک) ISO 3888-2:2018: این استاندارد به عنوان نسخه فعلی، واژه به واژه توصیف معینات آزمون ها و روش های آزمون برای ارزیابی کنترل پایداری و عملکرد دینامیکی خودروها در شرایط تغییر مسیر و تغییر سرعت را معین می نماید. این استاندارد جزئیاتی از جمله شرایط آزمون، ابزارهای مورد استفاده، روش های تجزیه و تحلیل نتایج و معیارهای ارزیابی را ارائه می دهد.

دو) ISO 3888-2:2020: این نسخه از استاندارد نسخه به روز شده ای از نسخه 2018 است و به عنوان نسخه استانداردی برای تست و ارزیابی خودروها در موارد تغییر مسیر ناگهانی و شرایط تست دینامیکی عمل می نماید.

استاندارد ISO 3888-2 به عنوان یک مرجع مهم در صنعت خودروسازی برای ارزیابی و افزایش ایمنی خودروها در شرایط آزمون های دینامیکی به شمار می آید. این استاندارد به وسیله تولیدکنندگان خودرو، سازمان های تست گیری، و مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا می توان گفت پژو 207 مجهز به ESP هندلینگ بالاتری از تارا دارد؟
  • باید به این نکته اشاره نمود که پژو 207 موجود در این تست، نسخه هاچ بک این خودرو در بازار بود. به همین جهت، شرایط تقسیم وزنی این محصول نسبت به تارا ایران خودرو فرق دارد. از همین رو، مشاهده شد که 207 نسبت به تارا هندلینگ بهتری دارد. هر دو محصول 207 و تارا توانستند با سرعت های بالاتری نسبت به دنا پلاس از کنار مخروط های راهنما موجود در مسیر بگذرند که می توان گفت، خوش دستی این دو خودرو در مجموع بهتر از دنا پلاس مجهز به ESP است.

شرایط ثبت سفارش خودرو در سامانه یکپارچه چیست؟

مرحله سوم طرح فروش یکپارچه به ظرفیت خودروسازان بستگی دارد

تعرفه نو واردات خودرو کاهش می یابد

سامانه یکپارچه خودرو از ساعت 20 امشب باز شد

منبع: بیت ران

به "تست گوزن محصولات ایران خودرو ، کدام خودرو برترین هندلینگ را دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تست گوزن محصولات ایران خودرو ، کدام خودرو برترین هندلینگ را دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید