ترس از تاریکی بچه ها ؛ علل و راه های مقابله با آن

به گزارش وبلاگ مستند، ترس از تاریکی در بچه ها تا حدودی طبیعی است و تقریبا همه ما هم در کودکی خود چنین ترسی را تجربه کرده ایم. میلیون ها کودک در جهان باور دارند که هیولایی در تاریکی پنهان شده و منتظر است آن ها بکشد. کارشناسان تحقیقاتی در زمینه انجام داده اند تا علت ترس از تاریکی بچه ها و روش های مقابله با آن را بیابند.

ترس از تاریکی بچه ها ؛ علل و راه های مقابله با آن

علت ترس از تاریکی بچه ها

تلویزیون یکی از بزرگترین عوامل ترس در بچه ها است. برخی از والدین نمی دانند چقدر تلویزیون می تواند بر فرزند آن ها تاثیر داشته باشد. برخی از مناظر و اصواتی که شاید برای یک بزرگسال ترسناک نباشد، می تواند ذهن کودک را به شدت تحریک کند.

برخی از کتاب ها هم می توانند تاثیر بسکمک در تخیلات خلاق کودک بگذارند. شاید برخی تصاویر یا جملات کتاب مناسب کودک نباشند و موجب ایجاد ترس در او شوند.

حرف هایی والدین معمولا برای مطیع کردن کودک به او می زنند، یکی دیگر از منابع ترس است. برای مثال مادر به فرزند خود می گوید اگر غذایت را نخوری، بوگیمن می آید و تو را می خورد. این جملات برای ذهن خلاق کودکی که هنوز نمی تواند بین واقعیت و خیالات تفاوت قائل شود، بسیار سمی هستند.

ترس از تاریکی در بچه ها؛ بایدها و نبایدها

بهترین کاری که والدین می توانند در برابر ترس از تاریکی کودکشان انجام دهند، حرف زدن با کودک، احترام گذاشتن به او و درک اوست. با کودک خود در مورد ترس هایش صحبت کنید و اجازه او دهید خیالاتش و هر چیزی را که موجب ترس می شوند برای شما شرح دهد. به ترس های کودک خود احترام بگذارید و آن ها را بیخود یا احمقانه نشمارید.

آرام باشید. وقتی با فرزندتان در مورد ترس هایش صحبت می کنید، تا جایی که می توانید آرام باشید و به هیچ اغراق و بزرگ نمایی نکنید. چرا که این کار می تواند ترس او را تشدید کند. با آرامش خود به کودک احساس امنیت دهید.

به احساسات او اهمیت دهید. به کودک خود اطمینان دهید ترسش از تاریکی طبیعی است. اما هرگز آن ها را نادیده نگیرید، یا به او نگویید این ترس ها احمقانه هستند و یا دارد شما را دست می اندازد و دروغ می گوید. شاید هیولا واقعی نباشد، اما ترس واقعی است.

از او حمایت کنید. ممکن است کودک در طول شب دچار ترس شود. در این حالت به او اطمینان دهید هر زمان که لازم باشد پیشش هستید و از او حمایت می کنید.

اجازه ندهید کودک پیش شما بخوابد. شاید وسوسه انگیز باشد که برای جلوگیری از ترس های کودک، اجازه دهید شب را کنار شما بخوابد. اما بهتر است مرزهایی را محفوظ نگه دارید و بگذارید با مسائلش مقابله کند.

به فرزند خود اطمینان خاطر دهید. گاهی اوقات شب ها به اتاق کودک بروید و او را چک کنید. به کودک بگویید اگر بخواهد، می توانید هرازگاهی به او سر بزنید. اجازه دهید تصمیم بگیرد چه زمانی می خواهد این کار را انجام دهید. بگذارید به همراه وسایلی (مانند یک پتوی خاص، عروسک یا…) که دوست دارد و یا احساس امنیت بیشتری در او ایجاد می کند، بخوابد.

با ترس از تاریکی بچه ها بازی نکنید. هیچوقت به کودک نگویید بگذار کمد را بررسی کنم تا ببینی هیچ هیولایی در آن وجود ندارد یا اگر پسر خوبی باشی به هیولا می گویم برود. در این صورت باور می کند که واقعا چنین چیزی وجود دارد. وقتی می خواهید کمد را چک کنید، تنها کفش ها و وسایل را نشانش دهید و بگویید دیدی چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.

از چراغ خواب استفاده کنید. شاید اگر کمی نور در محیط باشد، ترس کودک را کمتر کند. می توانید از چراغ خواب یا لامپ های کوچک در گوشه کنار اتاق استفاده کنید.

سایه های ترسناک را از بین ببرید. اغلب بچه ها از سایه های خاصی در اتاق خود صحبت می کنند و از آن ها وحشت دارند. اما ممکن است این سایه ها فقط سایه یک شیء یا لباسی باشد که در شب احساس ترس القا می کند. سعی کنید لوازم و لباس ها را طوری جابه جا کنید که دیگر چنین سایه هایی ایجاد نشوند.

مسائل خانوادگی را دست کم نگیرید. استرس های ناشی از مسائل خانوادگی (مانند جدایی والدین، مرگ حیوان خانگی، به دنیا آمدن نوزادی جدید و…) نیز می توانند منبعی برای ایجاد اضطراب در کودک و در نتیجه ترس او از تاریکی شوند.

حرف آخر

همانطور که گفتیم ترس از تاریکی بچه ها امری طبیعی است و معمولا به مرور زمان و با کمک های خانواده از بین می رود. ترس های دیگری هم ممکن است در برخی از بچه ها وجود داشته باشد؛ مانند ترس از جدایی از والدین، ترس از مدرسه و …. می توانید با مراجعه به مطالب اضطراب جدایی از والدین، ترس از مدرسه در بچه ها اطلاعات بیشتری در این زمینه ها کسب کنید. در آخر لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "ترس از تاریکی بچه ها ؛ علل و راه های مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس از تاریکی بچه ها ؛ علل و راه های مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید