ورودی آب سد های تهران 16 درصد کاهش یافت

به گزارش وبلاگ مستند، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه مقدار ورودی آب به سد های تهران در سال آبی گذشته نسبت به سال آبی قبل از آن 16 درصد کاهش یافت، گفت: وقوع خشکسالی پیاپی و کاهش بارندگی ها سبب شد سال آبی 1401-1400 با کسری مخزن 89 میلیون مترمکعبی نسبت به سال آبی قبل انتها یابد.

ورودی آب سد های تهران 16 درصد کاهش یافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، بهزاد پارسا اضافه کرد: کارنامه سال آبی 1401-1400 را در حالی می بندیم که مقدار بارش های استان در مقایسه با میانه بلندمدت با کاهش 26 درصدی روبرو بوده که ورودی آب به مخازن سد های تهران را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: مقایسه مقدار بارش ها در حوضه عملکرد استان تهران بیانگر کاهش 25 درصدی نزولات جوی سال آبی 1401-1400 نسبت به 275.6 میلیمتر بارش سال آبی 1400-1399 است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران اعلام نمود: همین امر با توجه به عدم بارش برف و نبود پوشش برفی مناسب در حوضه آبریز سد های تأمین کننده آب شرب کلان شهر های تهران و کرج در زمستان سال 1400 موجب شد اندک برف موجود در حوضه آبریز سد ها نیز به تدریج ذوب شده و شاهد رواناب و سیلاب های ناشی از ذوب برف نباشیم که همین امر مقدار ورودی آب به مخازن سد های پنج گانه تهران را با کاهش 16 درصدی نسبت به سال آبی گذشته روبرو ساخت.

پارسا در باره تأثیر سامانه بارشی مانسون در مردادماه امسال گفت: این سامانه بارشی در مجموع موجب شد که 18.4 میلیون مترمکعب به ذخایر آبی سد های تأمین کننده آب استان تهران اضافه کرده گردد که این مقدار به میزان مصرف 5 روز شهر تهران بوده است.

وی ادامه داد: اکنون در آستانه فصل پاییز و آغاز سال آبی تازه، با 411 میلیون مترمکعب ذخیره آبی و کسری 89 میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته وارد سال آبی 1402-1401 می شویم.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران اضافه کرد: حجم ذخیره آبی در مخازن سد های امیرکبیر و طالقان در سامانه غرب 281 میلیون مترمکعب بوده و در مقایسه با مخزن نرمال انتهای شهریور کمبود 183 میلیون مترمکعبی و در سامانه شرق سد های لتیان، لار و ماملو با حجم ذخیره 133 میلیون مترمکعبی کاهش 275 میلیون مترمکعبی نسبت به مخزن نرمال انتهای شهریور روبرو شده اند که همین امر باتوجه به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های کمتر از نرمال در مهر و آبان ماه امسال، در صورت تداوم خشکسالی حاکم در کشور و حوضه آبریز سد های تحت پوشش و روند نزولی آب ورودی به مخازن سد های تحت پوشش، سال سختی را به لحاظ تأمین مطمئن و پایدار آب رقم زده است.

پارسا با تشکر از همراهی شهروندان تهرانی جهت عبور از تابستان با رعایت الگوی مصرف، اعلام نمود: یکی از راه حل های مؤثر در برون رفت از بحران خشکسالی و بهره برداری بهینه از منابع آبی محدود در اختیار و کاهش آثار سوء و تبعات ناشی از کم آبی، پایبندی به الگوی مصرف و ادامه همراهی تمامی همشهریان گرامی است.

منبع: فرارو

به "ورودی آب سد های تهران 16 درصد کاهش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورودی آب سد های تهران 16 درصد کاهش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید