جنگل های آینالو

به گزارش وبلاگ مستند، منطقه گردشگری آینالو در منطقه حفاظت شده ارسباران واقع در آذربایجان شرقی است. وجود گونه های گیاهی و جانوری خاص و اقلیم سرسبز و دلچسب این منطقه، آن را به یکی از جاذبه های بی نظیر آذربایجان، سر ایران مبدل نموده است.

جنگل های آینالو

این منطقه سرسبز دارای جنگل های خاص ارسبارانی است. برخی از گیاه شناسان معتقند این ناحیه به دلیل وجود برخی گونه های هیرکانی از جمله ممرز جز ناحیه رویشی هیرکانی است و برخی دیگر به دلیل وجود گونه های خاص این منطقه از جمله زغال اخته با این نظر مخالف اند. این منطقه دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است، تابستان های مطبوع و زمستان های سرد و برف خیز از ویژگی های اینجاست.

از نظر پوشش جانوری نیز منطقه آینالو بسیار غنی است. در اینجا شوکا؛ کوچکترین گوزن ایرانی، سیاه گوش اوراسیایی و سیاه خروس قفقازی دیده می شوند. سیاه خروس قفقازی نام پرنده ای در معرض خطر است که تعداد آن در ایران کمتر از 200 عدد است. وجود این پرنده، پرنده نگران خارجی و داخلی زیادی را به سمت این منطقه و منطقه ها مجاور کشورهای همسایه شمال غربی ایران می کشاند. در زمان های قدیم، در جنگل های ارسباران مرال وجود داشته است که بعد از کوچک تر شدن جنگل ها، محل زیست آنها از میان رفته و این گونه در اینجا منقرض شده است. اما بعدها به تصمیم سازمان محیط زیست از منطقه های مانند دنیا نما در گرگان که در آن مرال وجود داشته، مرال هایی به این جنگل ها منتقل شد و اکنون این منطقه زیستگاه این حیوان به شمار میرود.

آثار تاریخی این منطقه نیز به زندگی ارامنه ای که سال ها پیش در اینجا زندگی می کردند بازمی شود چرا که سابقا این منطقه ارمنی نشین بوده است. نام آینالو از نام بنایی گرفته شده که به وسیله تاجر معروف ارمنی دوران قاجار به نام طومانیاس ساخته شده است. این بنا به خاطر سقف فلزی مانند خود آینه ای نور را منعکس می نموده است. از این رو آن را آئینه لو نامیده اند. در حال حاضر تنها دیوارهای این عمارت سالم مانده است. عمارت ها و کلیساهای دیگری نیز در جنگل های این منطقه وجود دارد.

در این منطقه افرادی با نام عاشیق زندگی می نمایند که سازی با نام قپوز می زنند و به نوعی از جاذبه های این منطقه به حساب می آیند. راستا رفتن به این منطقه سرسبز از کلیبر و عاشق لو است.

نمایی از جنگل آینالو

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ مستند

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "جنگل های آینالو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های آینالو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید