مصرف ویتامین D در بچه ها را جدی بگیریم...

به گزارش وبلاگ مستند، قرار دریافت در معرض نور آفتاب و تغذیه مناسب یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از نرمی استخوان در بچه ها است.

مصرف ویتامین D در بچه ها را جدی بگیریم...

به گزارش وبلاگ مستند، نرمی استخوان بیماری شایع در بچه ها و نوجوانان است و اگر در بدن کودکی ویتامین D به اندازه کافی وجود داشته باشد، کمتر به بیماری نرمی استخوان یا راشیتیسم مبتلا می شوند.

ویتامین D به شکل مواد غذایی وارد بدن می شود و در کبد و کلیه به ویتامینی تبدیل می شود که به نام پیش ساز جذب کلسیم است؛ بنابراین اگر در بدن کودکی ویتامین D کافی وجود داشته باشد کلسیم به اندازه کافی جذب می شود، همچنین اگر در روده ها این ویتامین وجود نداشته باشد باعث هدر رفتن کلسیم می شود.

اگر مادر در زمان بارداری، کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف نکرده باشد، کودک دچار بیماری های زمینه ای مانند بیماری های گوارشی یا سیلیاک می شود و قادر به جذب ویتامین D موجود در شیر نیست. این بیماری در استخوان ها به شکل نرمی یا بد فرمی اندام ها به ویژه پای پرانتزی خود را نشان می دهد.

منبع اصلی ویتامین D نور خورشید است. باتوجه به مجازی شدن کلاس های درس و ارتباط تنگاتنگ بچه ها با فضای مجازی همچنین اعتیاد بیشتر بچه ها و نوجوانان به بازی های رایانه ای و کار مداوم با رایانه، خانه نشینی این قشر باعث می شود تا از دریافت منبع اصلی ویتامین D محروم بمانند.

منبع دیگر ویتامین D مواد غذایی شامل شیر، جوانه گندم، حبوبات، تخم مرغ و محصولات دریایی، هستند بنابراین بچه های که از ویتامین D موجود در نور آفتاب محروم می مانند برای جبران این کمبود حتما روزانه محصولات غذایی که غنی از این ویتامین هستند، مصرف کنند.

فعالیت مغزی بچه ها مبتلا به نرمی استخوان به تدریج، کاهش می یابد و این بچه ها در رشد اندام هایشان به ویژه اندام تحتانی مثل پا ها دچار بد شکلی و بد فرمی می شوند. این بچه ها در همان ابتدای تولد پا های پرانتزی شکل دارند و در سنین 24 تا 36 ماهگی پاهایشان صاف می شود و بعد از 3 سالگی زانوهایشان به شکل ایکس در می آیند.

با معاینه بیمار، انجام آزمایشات و عکس های ارتوپدی، بیماری راشیتیسم یا نرمی استخوان تشخیص داده می شود.

راه های پیشگیری از نرمی استخوان

تغذیه مناسب، قرار دریافت در معرض نور آفتاب و استفاده از دارو های مکمل از عواملی هستند که در پیشگیری از بیماری نرمی استخوان دربچه ها کمک می کنند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

منبع: جام جم آنلاین

به "مصرف ویتامین D در بچه ها را جدی بگیریم..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف ویتامین D در بچه ها را جدی بگیریم..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید