توصیه های پزشکی کارشناسان اداره سلامت به روزه داران

به گزارش وبلاگ مستند، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اداره سلامت معاونت اموراجتماعی شهرداری منطقه18 با تهیه و توزیع انواع بروشورهای اطلاع رسانی و طی اطلاعیه های بهداشتی و پزشکی، رعایت بعضی نکات را به روزه داران توصیه کرد.

توصیه های پزشکی کارشناسان اداره سلامت به روزه داران

وبلاگ مستند - رضا نیکنام : در اطلاعیه های اداره سلامت منطقه18 تاکید شده که روزه داران از سه وعده غذایی افطار، شام و سحری استفاده نمایند و روزه خود را ابتدا با چای، آب جوش یا شیرگرم و خرما یا کشمش باز نموده و سپس از غذاهایی مانند نان و پنیر و گردو، فرنی، شیربرنج، شامی و انواع کوکو استفاده نمایند.

بعلاوه در وعده شام از مصرف غذاهای سنگین خودداری نموده و با فاصله دو ساعت بعد از افطار غذاهایی مانند سوپ، آش سبک، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس دار همراه لبنیات یا سالاد مصرف نمایند.

بر اساس توصیه کارشناسان اداره سلامت وعده سحری بهتر است حاوی پروتئین مانند گوشت، مرغ، ماهی، شیر و حبوبات با حداقل اندازه روغن و چربی باشد و روزه داران بلافاصله بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای اجتناب نمایند. بعلاوه در وعده های سحری و افطار از پرخوری، مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند، شکر، زولبیا و بامیه پرهیز گردد.

بنا بر توصیه های این اداره لازم است در صورت استفاده از سبزیجات به صورت خام و میوه حتما مراحل سالم سازی شامل شست و شوی اولیه انگل زدایی با مایع دستشویی با ظرفشویی، میکروب زدایی با مواد ضدعفونی نماینده مجاز و شستشوی نهایی رعایت گردد.

در این بروشورهای اطلاع رسانی به سالمندان توصیه شده است در صورتی که روزه می گیرند در سه وعده سحری، افطار و شام از مایعات مختلف به اندازه حداقل 10 لیوان استفاده نمایند. مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصا شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ برای آنها مفید است و می تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند.

داروهای مصرفی را خودسرانه قطع نکنید

دکترسیدحسین حسینی، از اعضای کانون پزشکان نیکوکار اداره سلامت شهرداری منطقه18 نیز با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شهروندان روزه دار چند توصیه پزشکی مطرح می نماید:در ماه مبارک رمضان، روزه دارانی که به دلیل بیماری ناگزیر به مصرف دارو هستند از حذف خودسرانه وعده های دارویی خودداری نمایند. روزه دارانی که به دلیل بیماری مجبور به مصرف دارو هستند، حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایند و هیچ گاه وعده های داروی خود را خودسرانه حذف ننمایند. زیرا اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آن ها در زمان تعیین دارد.

حسینی اضافه می نماید:روزه دارانی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند فشارخون، چربی خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و بیماری کلیوی هستند، حتماً با پزشک معالج درباره رژیم غذایی و دارویی خود مشورت نمایند. نباید فراموش کنید قطع ناگهانی بعضی از داروها بسیار خطرناک است و لازم است بیماران درباره قطع داروهای خود و نحوه مصرف آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "توصیه های پزشکی کارشناسان اداره سلامت به روزه داران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های پزشکی کارشناسان اداره سلامت به روزه داران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید