سردترین هیجان دنیا

به گزارش وبلاگ مستند، شاید شما هم دیده باشید که روی پاکت بستنی ها، مقدار کالر ی آن، مواد تشکیل دهنده و... را در جدولی درج می نمایند. اگر حسابی دنبال رژیم لاغری هستید، نباید بستنی را در برنامه غذایی تان قرار دهید، ولی اگر وسوسه شدید و دور از چشم دیگران یک رقم بستنی نوش جان کردید، حداقل سراغ بستنی های ساده تر که در آنها خبری از پسته و بادام و تکه های خامه نیست، بروید؛ متخصصان می گویند: ارزش غذایی بستنی ها به ارزش غذایی مواد اولیه که در ساخت آن استفاده شده، بستگی

سردترین هیجان دنیا

سردترین هیجان دنیا

ارزش غذایی بستنی

شاید شما هم دیده باشید که روی پاکت بستنی ها، میزان کالر ی آن، مواد تشکیل دهنده و... را در جدولی درج می نمایند. اگر حسابی دنبال رژیم لاغری هستید، نباید بستنی را در برنامه غذایی تان قرار دهید، ولی اگر وسوسه شدید و دور از چشم دیگران یک رقم بستنی نوش جان کردید، حداقل سراغ بستنی های ساده تر که در آنها خبری از پسته و بادام و تکه های خامه نیست، بروید؛ متخصصان می گویند: ارزش غذایی بستنی ها به ارزش غذایی مواد اولیه که در ساخت آن استفاده شده، بستگی دارد. چربی شیر و پروتئین آن کمی بیشتر از شیر است. تخم مرغ، میوه و شکر ترکیبات دیگر بستنی هستند که ارزش غذایی آن را افزایش می دهند و ممکن است از این نظر چندان به ذائقه هواداران رژ یم، خوشایند نباشد. چون در تهیه بستنی از شیر استفاده شده، شما ویتامن A، ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) و ویتامین E را در بستنی خواهید یافت. اگر هم در فراوری بستنی میوه ای از میوه های تازه استفاده شده باشد، ویتامین C هم در بستنی شما پیدا خواهد شد. کلسیم و فسفر که در شیر بستنی موجود است، برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید است.

بستنی از ناباروری جلوگیری می نماید

خانم های باردار با واژه های ویار و هوس به خوبی آشنایند و بستنی با طعم های گوناگون یکی از هوسهایی است که گاه به گاه به سراغ آنها می آید؛ ولی اگر شما از ناباروری رنج می برید و دنبال روشی می شد که صاحب فرزند شوید، خوردن بستنی را به شما پیشنهاد می کنیم. محققان می گویند، خوردن روزانه بستنی و سایر لبنیات پرچرب از نوعی ناباروری پیشگیری می نماید. اگر چنین ادعایی درست باشد، باید بستنی را هم به لیست داروهایی که در مراکز باروری برای زوجین تجویز می گردد، اضافه کنیم. این مطالعه در دانشگاه هاروارد صورت گرفته و نتایج آن در مجله اروپایی زاد و ولد انسان به چاپ رسیده است. این محققان مشاهده کردند زنانی که روزانه دو بار یا بیشتر از لبنیات کم چرب میل می نمایند، تقریبا دو مرتبه بیش از بانوانی که کمتر از یک وعده لبنیات کم چرب در هفته مصرف می نمایند، دچار ناباروری می شوند. به اعتقاد این دانشمندان، بانوانی که لبنیات کم چرب بیشتری مصرف می نمایند، امکان شکست تخمک گذاری بیشتری دارند. از سوی دیگر، نتایج این مطالعه نشان میدهد، در صورتی که زنان حداقل یک وعده لبنیات پرچرب در طول روز مصرف نمایند 27 درصد کمتر از دیگران دچارناباروری می شوند.

از بستنی تا تب مالت

این بار که در هوای گرم حسابی کلافه شده بودید و به فکر خرید و نوش جان کردن یک بستنی خنک افتادید، کمی بیشتر دقت کنید که بستنی را از چه مکانی تهیه می کنید؛ چرا که کارشناسان هشدار می دهند بستنی تابستانی و شیر و خامه به کار رفته در آن قابلیت انتقال تب مالت به انسان را دارد. این را دکتر علیرضا زالی رئیس دومین همایش تب مالت کشور، در حاشیه برگزاری این همایش به بستنی خورهای حرفه ای می گوید. دکتر علیرضا زالی می گوید: با توجه به فصل گرما و استفاده زیاد از بستنی های تابستانی امکان ابتلا به تب مالت هم بیشتر می گردد. علتش هم این است که باکتری های تب مالت، در خامه و بستنی، ماندگاری طولانی دارند؛ بنابراین می توانند به راحتی در توده های بستنی درون یخچال به جای مانده و بستنی های خوشمزه را به یکی از منابع آلوده پنهان تب مالت تبدیل نمایند. دکتر زالی یادآور می گردد: فصل تابستان و بهار فصل زایمان و شیردادن به دامها است؛ بنابراین همه گیری تب مالت هم بیشتر است.

بروسلوز یا تب مالت یکی از بیماریهایی است که هم دام ها ممکن است به آن مبتلا شوند و هم انسان. این بیماری می تواند چه بصورت حاد و چه بصورت مزمن شما را گرفتار کند. اگرخدای ناکرده در اثر نوش جان کردن بستنی های آغشته به این میکروب دچار تب مالت شدید، باید منتظر تب، تعریق، ضعف، بی حالی و کاهش وزن باشید. از قلم نیاندازید که تب مالت قدرت تهاجمی زیادی داشته و قابلیت نفوذ به پرده های مخاطی دهان، حلق، بینی، مخاط ملتحمه چشم و ریه ها را دارد.

بستنی شیری

دو گروه از بستنی های شیری در حال حاضر موجود است؛ انواع سالم و پاستوریزه که در کارخانه های معتبرفراوری شده و انواعی که به شکل سنتی در مغازه ها تهیه می گردد. انواع کارخانه ای این حسن را دارد که شیرش سالم است و حتی اگر بنا به عقیده بیشتر مردم در آن از شیرخشک استفاده شده باشد، هیچ ایرادی نداشته و نکته منفی بهداشتی در خصوص آن وجود ندارد.

اما اشکالی که به این نوع بستنی ها وارد می گردد، افزودنی های آن است؛ به این علت که گاهی برای جلب توجه مشتری از لحاظ رنگ و بوی مطبوع، اسانسهایی شیمیایی به این بستنی ها افزوده می گردد و حتی گاهی برای نگهداری طولانی مدت، نگهدارنده هایی هم به بستنی اضافه می گردد که در مقیاس زیاد برای سلامتی مضرند. البته اگر چنین بستنی هایی به طور تفننی و حدبیشتر 2 بار در هفته مصرف گردد، خطرساز نیست.

بستنی هایی که به شکل سنتی و عموما همراه با میزان زیادی به اصطلاح زعفران و خامه تهیه می شوند هم در نوع خود مضرند. عموما ماده ای که به نام زعفران دراین بستنی ها بکار می رود، ماده ای گیاهی به نام گلرنگ است که با قیمت بسیار ارزانی از عطاریها تهیه شده و کمی سمی است، لذا مصرف زیاد آن می تواند مضر باشد. خود زعفران اگر به اسم یک ادویه آنتی اکسیدان به میزان کم در غذاها مصرف گردد، مناسب و مفید است و ارزش غذایی هم دارد. ضمناً، خامه هایی که به این بستنی ها اضافه می گردد، بعضا استاندارد نیست و حتی شیری که بستنی از آن تهیه می گردد محل فراوری و نحوه نگهداریش نامعلوم است.

ظروفی هم که این گونه بستنی در آن فراوری می گردد، تشت هایی هستند که جدارشان پر از خراش است و یک منبع آلودگی شدید میکروبی محسوب می شوند که مسمومیت با سموم مترشحه از آنها می تواند استفراغ، تهوع، دل پیچه و سردردهای شدید در انسان ایجاد کند. به همین جهت توصیه می گردد تا زمانی که از سلامت چنین بستنی هایی اطمینان نداریم از آنها استفاده نکنیم.

یخمک و آلاسکا

این بستنی ها، هم انواع استاندارد و کارخانه ای دارند هم انواع غیرکارخانه ای. بستنی هایی که در کارخانه های معتبر فراوری می شوند، حاوی میزانی مواد رنگی هستند، اما از نوع مجاز و استاندارد شاید در این نوع بستنی ها از میزان اندکی ترکیبات طبیعی مثل آب توت فرنگی هم استفاده شده باشد، اما در نهایت رنگ زیبا و شفافیت این بستنی ها، از مواد رنگی شیمیایی حاصل می گردد. با اینکه میزان این ترکیبات شیمیایی تحت کنترل است، عملا در بحث نگهدارنده ها و مواد شیمیایی ترس از این وجود دارد که بعد از مدتی، ناگهان معلوم می گردد این مواد برای سلامتی مضرند و در نهایت محصول دیگری فراوری نمی گردد. اما در طی مدت استفاده از محصول، اثرات مخرب ماده مورد نظر در مصرف نمایندگان ایجاد شده است.

انواع شیری و خصوصا نوع کارخانه ای، برترین نوع بستنی هستند در خصوص بستنی های رنگی هم حتما نوع استاندارد آن را توصیه می کنیم. به طور کلی بستنی باید به شکل تفننی و یک یا دو بار در هفته، زمانی مصرف گردد که به وعده اصلی غذای شخص لطمه نخورد.

بستنی ها و دوا درمان

بله، یکی از جالب ترین کاربردهای درمانی بستنی، علاقه مند کردن بچه ها به لبنیات است، به این صورت که به بچه هایی که شیر و ماست نمی خورند، روزی 1 بستنی شیری بدون کاکائو می دهیم تا آرام آرام به لبنیات علاقه مند شوند. اما در خصوص افزودن داروها به بستنی شاید به شکل اختصاصی و به وسیله پزشک میزانی دارو به بستنی اضافه گردد، اما بطور عام و در مقیاس کارخانه ای، بستنی ای که خواص دارویی داشته باشد، در حال حاضر در ایران موجود نیست. استفاده دیگری که از بستنی می توان کرد در خصوص افرادی است که تحت عمل جراحی لوزه یا دستگاه گوارش قرارگرفته اند؛ به جهت کاهش خطر خونریزی بعد از عمل به این افراد توصیه می گردد که بعد از عمل از چندین وعده بستنی استفاده نمایند تا محل جراحی خنک نگاه داشته گردد.

بستنی و افسردگی

کسانی که از افسردگی رنج می برند، دوست دارند هر شب قبل از رفتن به رختخواب خود را به یک کاسه بستنی مهمان نمایند؛ چون این میزان بستنی خواب راحت تری برای آنها فراهم می نماید. علت علاقه افراد افسرده به علت وجود هیچ ماده خاصی در این خوراکی نیست؛ این گرایش ناشی از رابطه بیولوژیکی افسردگی با اشتها است. در مغز ماده ای شیمیایی به نام گرلین وجود دارد که در واقع هماهنگ نماینده مغز و شکم است. عموما قبل از هر وعده غذایی و هنگام گرسنگی میزان این ماده شیمیایی افزایش پیدا می نماید. افسردگی در افراد مختلف تاثیر متفاوتی دارد. گاهی موجب افزایش اشتها و علاقه به خوردن و گاهی موجب از دست رفتن اشتها و لاغری می گردد. در آن دسته از افراد که با افزایش اشتها همراه است، در اصل میزان ترشح گرلین و در ادامه میزان مصرف روزانه انواع غذا را افزایش میدهند. خوردن بستنی شاید درمان موقتی و راه گشایی برای افراد افسرده باشد ولی همراه با مصرف روزانه بستنی وزن آنها زیاد می گردد و افزایش وزن خودش عامل ایجاد افسردگی به ویژه در خانم هاست.

منبع:زندگی ایده آل,شماره 43

منبع: راسخون

به "سردترین هیجان دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سردترین هیجان دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید