رویدادی فناورانه برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران

به گزارش وبلاگ مستند، از سوی مرکز صنعتی سازی ستاد توسعه فناوری نانو رویدادی با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار می گردد.

رویدادی فناورانه برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ مستند، یکی از مسائل زیست بوم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از احتیاج ها و خواسته ­های یکدیگر است. هرچند این دو گروه می ­توانند به عنوان مکمل و تامین­ نماینده منافع یکدیگر ایفای نقش نمایند؛ ولی به علت فاصله زیاد میان اولویت ­ها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازنده ­ای بین آن­ها برقرار نمی ­گردد که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی می­ گردد.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامه ­ها و نهاد های مختلفی از جمله سازمان­ های انتقال فناوری دانشگاهی، مرکز صنعتی ­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در راستای برطرف چالش­ ها و کوتاه کردن جهت انتقال فناوری­ های ارزشمند دانشگاهی به صنایع تاسیس شد و اقدام به برگزاری رویداد هایی در این حوزه نموده است.

بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعت­گران)، ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقه ­مندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزه ­های فناوری نانو و بعلاوه اکتساب مهارت­ هایی از جمله مهارت­ های نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارت­ های تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر احتیاج، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاری­ سازی در طراحی محصول و ...) در فراوری و ارائه نمونه اولیه ­ای از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاری­ سازی، پیروز عمل کند.

در ICAMP تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرکوشش و علاقه­ مند هستند تا از یک­سو با تکیه بر علاقه مندی، جدیت و تعهد فناوران و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفه ­ای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربه­ ای عالی در جهت حرفه­ ای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی به وسیله ایشان را فراهم نمایند. از این رو در این رویداد به جای آن­که مجموعه ها منتظر بمانند تا فناوران پرکوشش به انتهای جهت رسیده و سپس از بین آنها، برترین فناور را انتخاب نمایند، از ابتدای جهت در کنار علاقه ­مندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی قرار خواهند گرفت.

مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از آنالیز مقدار علاقه­ مندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب تازه، پر کوشش بودن، تعالی ­طلبی و هوشمندی، جذب می­ شوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاری­ سازی فراوری گردد، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزه ­های فراخوان اولین رویداد ICAMP نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.

در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزش­ های تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت می­ نمایند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه می ­دهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکت ­نمایندگان یاری نموده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه نمایند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، می ­ تواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکت نمایندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیت ها، آموزش ببیند و خویش را توانمند نمایند.

به نقل از ستاد نانو، در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکت ­نمایندگانی که سه ماه اول را با پیروزیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان 9 تا 12 ماه پس از آن، با همکاری در تامین اقتصادی، زیرساختی، مشاوره ­ای و معنوی مرکز صنعتی ­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و یکی از شرکت های فعال در حوزه تحلیل بازار، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر کوشش می­ نمایند.

با توجه به توانمندی­ ها و کوشش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکت­ نمایندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر گردد و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رویدادی فناورانه برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویدادی فناورانه برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید