صنایع دستی 56 شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

به گزارش وبلاگ مستند، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، صنایع دستی 56 شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است.

صنایع دستی 56 شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است

ویدا توحدی، مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بازدید از کارگاه های مرواربافی شهرستان ملایر اضافه کرد: این پرونده ها در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی آنالیز و جلسات آن از نیمه دوم آبان سال جاری شروع می گردد.

وی با بیان اینکه مسئولان این پرونده ها به نوبت در این جلسات حضور پیدا نموده و از پرونده های خود دفاع می نمایند، گفت: در مواردی که تردید وجود دارد برای صحت و سقم اطلاعات پرونده ها، بازدیدهای لازم انجام می گردد.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: هم اکنون سه شهر و روستای کاندیدای ثبت دنیای را در حال آماده سازی داریم که اطلاعات آنها برای شورای دنیای صنایع دستی ارسال خواهد شد.

توحدی ملایر را یکی از شهرستان های پیروز در حوزه صنایع دستی بیان کرد و اضافه کرد: هنر مبلمان منبت این شهر در لیست صنایع دستی دنیا به ثبت رسیده و امیدواریم هنر مرواربافی آن نیز ثبت ملی گردد.

وی ظرفیت این شهرستان را در فراوری صنایع دستی مرواربافی ویژه دانست و ادامه داد: پرونده ثبت ملی این هنر در دست آنالیز است.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به فعالان این هنر و مسئولان حوزه صنایع دستی شهرستان تاکید نمود: منطقه ای که مستعد فراوری مرواربافی است، باید بطور کامل رنگ و بوی این هنر را به خود بگیرد.

توحدی ادامه داد: تمامی فروشگاه های شهر و در راستا تردد منطقه باید مملو از دست سازه های هنر مرواربافی باشد و تمام روستاهای اطراف منطقه باید به این هنر مشغول باشند تا بتوانند معرفی بسیار خوبی از این هنر صنایع دستی داشته باشند.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال حاضر 52 شهر و روستای ملی و 14 شهر و روستای دنیای در حوزه صنایع دستی داریم که به ثبت رسیده اند.

فرماندار ویژه ملایر نیز با تاکید بر اینکه هنر مرواربافی قابلیت ملی شدن را دارد، گفت: این شهرستان دارای 2 عنوان دنیای در زمینه مبلمان منبت و انگور است و ظرفیت های بالایی در حوزه صنایع دستی دارد.

قدرت الله ولدی ابراز امیدواری کرد: با توجه به فعالیت کارگاه های زیادی در حوزه مرواربافی و هنرمندان فعال در این رشته و کشت و فراوری مروار در این شهرستان به عنوان مواد اولیه این هنر، مرواربافی ملایر در لیست صنایع دستی کشور به ثبت برسد.

منبع: همگردی

به "صنایع دستی 56 شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی 56 شهر و روستای کشور در نوبت ثبت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید