در پی نقطه کور در لوکس ترین چری ایران!
به گزارش وبلاگ مستند، شرایط بازار خودرو در ایران به گونه ای است اگر ناگهان یک پیشنهاد برای تست خودرو تازه به شما گردد، فکر می کنید دارید خواب می بینید! بعد از یک دورهٔ پررونق و ورود خودروهای متنوع اروپایی و آسیایی به ایران، سه چهار سالی است که بازار خودرو ایران به برهوتی برای خودروهای روز جهان بدل شده و حالا فقط چند نمونه از خودروهای ساخت چین در بازار ایران امکان فروش دارند.
آشنایی با چری تیگو 8 پرو هم با این مقدمه، یک اتفاق مجذوب کننده بود که در روزهای اخیر برای بعضی از وبلاگ مستند حوزه خودرو و تعدادی از خریداران احتمالی آن رخ داد، هر چند با تست خودرو در روزهای اوج گذشته متفاوت بود. محل تست نیز پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی بود که تنها سرمایه موجود در تهران است و البته که مسائل خاص خودش را دارد.
سوژه مورد نظر، یعنی چری تیگو 8 پرو، در واقع برترین محصول فراوریی کمپانی چینی است و در عین حال باکلاس ترین محصولی است که به وسیله مدیران خودرو به ایران آمده؛ یک خودروی شاسی بلند شهری با سه ردیف جایگاه و امکانات رفاهی مفصّل که با توجه به پیش بینی، قیمتی بین 1.3 میلیارد تا 1.5 میلیارد تومان، به نظر می آید رده جدیدی در بازار خودرو ایران به وجود آورده است.
نمای جلو و کنار چری تیگو 8 پرو
جلوپنجره و چراغ های چری تیگو 8 پرو
چری تیگو 8 پرو از نمای کنار
نمای عقب چری تیگو 8 پرو
قبلی 1 از 4 بعدی
از سوی دیگر، با توجه به اینکه تنها دو دستگاه از این خودرو برای وبلاگ مستند و مدعوین به ایران آمده و همین دو دستگاه هم مثل کلاشنیکف چند باری در اداره استاندارد باز و بسته شده اند، قابل پیش بینی بود که با ماشین های خسته ای روبرو هستیم. مضاف بر این، با توجه به حضور تعداد قابل توجهی از باشگاه مشتریان مدیران خودرو، امکان تست درایو طولانی هم پیش نیامد و روال بر این نهاده شد که افراد به نوبت و تنها یک دور در بلندترین تِرَک پیست آزادی دور بزنند و حتی وبلاگ مستند کمی مثل ما …
چری تیگو 8 پرو آنقدر امکانات و آپشن دارد که برای استفاده از همهٔ آن ها باید چند ماهی ماشین را سوار شوید، نه مثل بنده که نهایتاً دو سه دقیقه مجال پیدا کردم. من نیز به مقدار بقیه فرصت سواری پیدا کردم و با حضور راهنمای شیک پوش شرکت مدیران خودرو پشت فرمان نشستم. اولین چیزی که همان اول به چشم می آید، مانیتور بزرگ و کشیدهٔ این خودرو است که شباهت واضحی با خودروهای مد روز اروپایی دارد. دست دنده مجذوب کننده تیگو 8 نیز باسلیقه طراحی شده و لمس آن احساس خوبی به راننده می دهد. جایگاه بزرگ و راحت است و با رنگ نارنجی در تضاد با رنگ مشکی و نقره ای موجود در اتاق است.
روزگاری بزرگ ترین تلویزیون های رنگی مملکت 24 اینچ بودند و حالا هم مانیتور چری تیگو 8 پرو همین مقدار البته به شکل کشیده است. راهنمای شیک پوش مثل یک نوار ضبط شده، امکانات و مشخصات تیگو 8 را پلِی می نماید و بنده نیز در دوراهی سختی گیر نموده ام. از یک طرف، دوست دارم شتاب تیگو 8 را با موتور 1.6 لیتری توربو 197 اسبی با سیستم تزریق سوخت مستقیم احساس کنم و از یک طرف حرکت با سرعت یعنی زمان کمتر سواری بر ماشین! در میانهٔ جهت 400 متری پیست آزادی احساس کردم که تیگو 8 با آن هیکل بزرگ و اتاق 7 نفره اش خوب سرعت می گیرد و مانیتور آن هم خیلی واضح است و از آن جالب تر هم داشبورد خلوت و مدرن تیگو 8 است که با قطعات متالیک بِراش خورده، ترکیب زیبایی به وجود آورده است.
در تنها پیچ تند جهت، هم فرمان پذیری و هم ترمز ماشین نظر راننده را جلب می نماید و اینکه تیگو 8 نسبت به وزن سنگین و چرخ های بزرگش واقعاً نرم و گوش به فرمان است. سیستم تهویه دوگانه از بدیهی ترین امکانات تیگو است و روی آفتاب داغی که همواره بر پیست آزادی می تابد را کم نموده!
جلوپنجره و چراغ های چری تیگو 8 پرو
آینه های بغل چری تیگو 8 پرو
رینگ چری تیگو 8 پرو
قبلی 1 از 3 بعدی
تاکید راهنمای عزیز بر روی داشتن رادار نقطه کور در این خودرو هم مهم است، اما در پیست گل و گشاد آزادی که نقطه کوری وجود ندارد که بخواهیم آن را آزمایش کنیم! راهنمای شیک پوش ما هنوز کلی حرف برای گفتن دارد که به انتهای جهت می رسیم و با یک چرخش 360 درجه در نقطه آغاز نفر بعد قرار می گیریم. در یک فرصت کوتاه، نظری هم به صندوق عقب انداختیم که با وجود دو جایگاه کوچک، خیلی تنگ به نظر می رسد، اما اگر جایگاه ها جمع شوند فضا برای بار یک خانواده خوب و کافی است. در واقع، جایگاه های ششم و هفتم نهایتاً برای دو کودک مناسب است که این روزها در خانواده های کوچک امروزی وجود خارجی ندارند!
تیگو 8 پرو، از بیرون هم نمای مجذوب کننده و قابل توجهی دارد. از جلو پنجره آن که انگار تصویر گرافیکی از یک کهکشان است گرفته تا چراغ های جلو با سنسورهای متعدد و چراغ های عقب و دیفیوزر و باقی قضایا.
در کل، چری تیگو 8 پرو به سمت طراحی اروپایی پیش رفته و رگه هایی از فولکس واگن و آئودی را به فکر می آورد. این ها همه آن چیزهایی بود که در رانندگی کوتاه مدت با چری تیگو 8 پرو، دیدم و لمس کردم، اما قهرمان داستان ما کلی تجهیزات و امکانات و مشخصات فنی دارد که آن ها را باید در اینترنت و فضای مجازی پیدا کنید.
به طور کلی، به نظر می آید با مدرن ترین خودرو فراوری چین که تا به حال وارد ایران شده طرف هستیم و در این لحظه، کامل ترین شاسی بلند دیفرانسیل جلو که قرار است به صورت صفر کیلومتر ارائه گردد و امکان ارائه خدمات پس از فروش آن در ایران نیز وجود دارد، اما باید دید آیا این مدل لوکس هم مثل سایر خودروهای چینی در بازار دست دوم باید برای فروشش دست به دعا شد یا خیر!
آخرین آگهی های خرید و فروش خودرو چری
منبع: بلاگ دیوار