اطلاعاتی از پردازنده های Raptor Lake منتشر شد؛ آینده لپ تاپ ها دگرگون می گردد؟

به گزارش وبلاگ مستند، به تازگی اطلاعاتی از پردازنده های Raptor Lake اینتل منتشر شده است؛ پردازنده های مخصوص لپ تاپ که گفته می گردد آینده لپ تاپ ها را تغییر خواهند داد.

اطلاعاتی از پردازنده های Raptor Lake منتشر شد؛ آینده لپ تاپ ها دگرگون می گردد؟

یکی از افشاگران معروف حوزه سخت افزار یعنی Raichu به تازگی اطلاعاتی را در توییتر در رابطه با پردازنده های سری Raptor Lake HX نو اینتل مخصوص لپ تاپ منتشر نموده است. گفته می گردد قدرتمندترین پردازنده از این سری Core i9-13900HX خواهد بود که از 8 هسته قدرتمند و 16 هسته کم مصرف بهره خواهد برد؛ فرکانس این پردازنده هم در حالت پایه 3.9 و در حالت بوست به 5.4 گیگاهرتز خواهد رسید.

دومین پردازنده، Core i7-13700HX خواهد بود که گفته می گردد از 8 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف بهره خواهد برد. فرکانس بوست این پردازنده طبق اطلاعات منتشر شده 5 گیگاهرتز و فرکانس پایه آن هم 3.7 گیگاهرتز خواهد بود. در همین دسته، Core i7-13650HX هم واقع شده است. پردازنده ای که از 6 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف بهره می برد. فرکانس این پردازنده در حالت بوست و پایه به 4.9 و 3.6 گیگاهرتز می رسد.

Core i5-13500HX و Core i5-13450HX هم آخرین پردازنده های این سری به حساب می آیند که البته مورد نخست از لحاظ تعداد هسته کاملا برابر با Core i7-13650HX است با این تفاوت که فرکانس پایه آن 3.5 گیگاهرتز و فرکانس بوست آن 4.7 گیگاهرتز است در حالی که مدل آخر از 6 هسته قدرتمند و 4 هسته کم مصرف بهره می برد و فرکانس آن در حالت پایه و بوست به 3.4 و 4.6 گیگاهرتز می رسد.

سری Raptor Lake HX اینتل توانایی بسیار بالایی را به لپ تاپ می آورد

نام پردازندهCore i9-13900HXCore i7-13700HXCore 13650HXCore 13500HXCore i5-13450HX
تعداد هسته قدرتمند168666
تعداد هسته کم مصرف88884
فرکانس پایه / بوست5.4/3.9 گیگاهرتز5.0/3.7 گیگاهرتز4.9/3.6 گیگاهرتز4.7/3.5 گیگاهرتز4.6/3.4 گیگاهرتز

سری Raptor Lake HX پردازنده های واقعا قدرتمندی به حساب می آیند. اینکه یک لپ تاپ در مجموع از 24 هسته بهره ببرد (16 هسته قدرتمند و 8 هسته کم مصرف) آن هم با فرکانس بیشتر از 5 گیگاهرتز، اتفاق نسبتا نوی است که در دنیای لپ تاپ ها قرار است به وقوع بپیوندد چون در مقایسه با نسل قبل که به پردازنده های Alder Lake مجهز شده بودند، پیشرفت قابل توجهی را هم از لحاظ فرکانس و هم تعداد هسته نشان می دهند. علاوه بر این ها، انتظار می رود حافظه کش سطح سوم این پردازنده ها هم به مراتب بیشتر از قبل باشد.

بعلاوه اینتل قول داده پتانسیل اورکلاک پردازنده های نسل 13 بسیار بهتر از قبل باشد. حال پرسش اینجاست که چه زمانی قرار است اینتل از پردازنده های سری Raptor Lake HX رونمایی کند. طبق گفته های اینتل، این اتفاق باید تا قبل از انتها سال 2022 رخ دهد. یعنی نخستین لپ تاپ های مجهز به تراشه های نو این شرکت باید طی یک ماه آینده راهی بازار شوند اما با این حال در سال 2023 تعداد این لپ تاپ ها طبیعتا بسیار بیشتر خواهد بود.

اینطور که به نظر می رسد، قرار است این تراشه ها را در کنار پردازنده های گرافیکی سری RTX 40 در لپ تاپ های گیمینگ و قدرتمند سال 2023 ببینیم. هنوز جزئیات زیادی از نسخه لپ تاپ سری RTX 40 در اختیار نداریم اما کیفیت آن ها در نسخه دسکتاپ نمایانگر آینده ای روشن است.

تنها نکته ای که شاید کاربران لپ تاپ را بیش از پیش نگران نموده، مصرف انرژی پردازنده های نو باشد. از لحاظ توان پردازشی و گرافیکی که هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما این پردازنده ها با توان بالایی که دارند، قطعا انرژی زیادی را می طلبند. این دقیقا جایی است که AMD می تواند با پردازنده های بسیار کم مصرف خود با معماری ذن 4 دست بالاتر را داشته باشد. اما AMD فعلا معین ننموده چه زمانی قرار است از این تراشه ها رونمایی کند. هرچند تا این اتفاق رخ دهد، قطعا اینتل پردازنده های خود را راهی بازار خواهد نمود.

منبع: Toms Hardware

منبع: دیجیکالا مگ

به "اطلاعاتی از پردازنده های Raptor Lake منتشر شد؛ آینده لپ تاپ ها دگرگون می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاعاتی از پردازنده های Raptor Lake منتشر شد؛ آینده لپ تاپ ها دگرگون می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید